مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد و شرایط حرکت موثر بسوی مدیریت عملکرد

شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد و شرایط حرکت موثر بسوی مدیریت عملکرد

هدف از این پایان نامه بررسی شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد و شرایط حرکت موثر بسوی مدیریت عملکرد بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۸۱
حجم ۱۳۸ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد و شرایط حرکت موثر بسوی مدیریت عملکرد

هدف از این پایان نامه بررسی شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد و شرایط حرکت موثر بسوی مدیریت عملکرد بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

مقدمه
موضوع ارزیابی عملکرد از جمله مباحث گسترده ای است که دامنه وسیعی از رشته ها و صاحب نظران بر آن اثرگذار بوده اند و گزارش ها و مقالات جدیدی درباره آن نوشته شده است. به علاوه بازار نرم افزارهای کاربردی در این زمینه نیز رشد بسیاری کرده است (Marr & schhume, 2003). به نقل از لرد کوین  بیان می کند: وقتی که شما بتوانید آنچه را که درباره اش صحبت می کنید مورد سنجش قرار دهید و آنرا با اعداد و ارقام بیان کنید، در واقع می توانید ادعا کنید چیزی در مورد آن می دانید، اما وقتی نتوانید آنرا بسنجید و زمانی که نتوانید آنرا به اعداد و ارقام تبدیل و بیان کنید، دانش و آگاهی شما نسبت به آن موضوع بسیار ناچیز و ناراضی کننده است.

جمله معروف دیگری عنوان می کند آنچه را که نتوانید اندازه گیری کنید نمی توانید کنترل کنید و آنچه را که نتوانید کنترل کنید، نمی توانید مدیریت کنید، در واقع آنچه را که نتوان مدیریت کرد، نمی توان بهبود بخشید (ایران زاده و برقی، ۱۳۸۸، ص ۶۸).نقل قول های بالا میزان اهمیّت و لزوم توجه به مقوله ارزیابی عملکرد را در بحث مدیریت سازمان آشکار می سازد. ارزیابی عملکرد یک وظیفه اساسی برای مدیریت هرسازمانی می باشد. امروزه همۀ سازمان ها چه دولتی و چه خصوصی برای توسعه، رشد و پایداری در عرصۀ رقابتی به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش نیاز دارند و بدین خاطر است که تلاش های مربوط به ارزیابی عملکرد در سازمان ها به طور جدی پیگیری و بهبود داده می شود.

شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد:
از شاخص ها و استانداردها به مثابه قلب فرآیند ارزیابی عملکرد یاد می کنند. امّا باید در نظر داشت که بین این دو از لحاظ معنایی، تفاوت‎هایی وجود دارد. شاخص ها در واقع از اهداف و استراتژی‎های شرکت گرفته می‎شوند ولیکن استاندارد در واقع شاخص هایی هستند که شرکت در آن مقادیر کمی یا کیفی مطلوبی را به عنوان هدف در نظر گرفته است (قدرتیان، ۱۳۸۱، ص ۳۰).

-تعریف استاندارد:
تفسیر اهداف سازمان در قالب یک بازده دقیق و قابل اندازه‎گیری را استاندارد گویند (رضائیان، ۱۳۸۰، ص ۲۴۰). در واقع استانداردهای عملکرد بیان نتایج مورد انتظار در پایان کار است. این نتیجه‎ها ممکن است عینی و یا ذهنی باشد (قدرتیان، ۱۳۸۱، ص ۳۰).

 تعریف شاخص:
شاخص ،
عددی است که از ترکیب یا تقسیم دو یا چند اندازه دیگر بدست می‎آید.با این تعریف یعنی اینکه تمامی حاصل جمع‎ها، حاصل‎ضرب‎ها و خارج قسمت‎ها، شاخص محسوب می‎شود. شاخصها ، زبان گویای اطلاعات مبهم و کمّی هستند. نکته مزبور در این راستا این است که هر قدر اطلاعات جمع‎آوری شده به صورت خام و وسیع باشد، مشکل بتوان از انبوه اطلاعات مزبور، استنباط درستی بعمل آورد. شاخص ها به دو طریق ساخته می‎شوند: یکی به صورت تعریف ساده و دیگری به صورت تعریف کمیت های تطبیقی. از طریق تعریف ساده باید گفت که شاخص به عنوان تعریف معادله گونه‎ای است که طی آن یک طرف معادله برابر طرف دیگر فرض می‎شود.

مثلاً وقتی از تعبیر «سوءتفاهم» تعریف درستی به عمل آید، در آن صورت می‎توان گفت که می‎توان از شاخص «سوءتفاهم» برای تحقیق‎های خود استفاده کرد. این شیوه ساخت شامل متغیرهای کیفی مانند بالا و نیز متغیرهای کمّی ساده مانند حجم فروش و… می‎شود. شیوه دیگر آن است که تعاریف ساده کمی را به تعریف کمّی و تطبیقی تبدیل کرد. از معمول‎ترین تعریف کمی و تطبیقی «تناسب»  می باشد. تناسب، تعریفی تطبیقی است که به علت همین ویژگی تطبیقی خود دارای کمیت‎های مقایسه‎ای است. دامنه یک تناسب معمولاً بین صفر تا یک در نوسان است. «درصد» شکل دیگری از شاخص است که با ضریب تناسب در عدد ۱۰۰ بدست می‎آید. شکل دیگر این نوع شاخص‎ها «نسبت‎ها» می‎باشند. 

 نسبت ها، تعاریف پیچیده‎تر دارند. تفاوت نسبت با تناسب در این نکته نهفته است که در تناسب، صورت، جزئی از مخرج کسر محسوب می‎شود و می‎توان آن را به صورت درصد نیز بیان نمود. در حالی که نسبت جزئی از مخرج کسر نیست و دو گروه یا جمعیت ناهمگون و غیر متجانس نسبت به هم مقایسه می‎شوند. یک نسبت امکان مقایسه دو عنصر غیرقابل مقایسه را فراهم می‎سازد و معمولاً عنصر یا عدد بزرگتر به عنوان مخرج کسر تلقی می‎گردد (ساده، ۱۳۷۵، ص ۱۱۲-۱۰۳).

انواع شاخص های عملکردی:
۱٫    شاخص های زمان سنجی:
شاخص هایی که میزان سروقت بودن هر یک از عملیات را بررسی می کند. محدودیتی باید برای زمان انجام این فعالیت ها تعیین شود که این محدودیت ها بر مبنای نیاز مشتریان تعیین می شوند.
۲٫    شاخص های اثربخشی:
شاخص هایی که میزان برآورد شدن  نیازها توسط هر فرآیند را نشان می دهد. (آیا ما کار درستی انجام می دهیم؟)
۳٫    شاخص های کارآئی:
شاخص هایی که میزان استفاده از منابع توسط هر یک از فرآیندها برای رسیدن به اهداف نهائی را نشان می دهد. (آیا ما کارها را درست انجام می دهیم؟)
۴٫    شاخص های بهره وری:
شاخص هایی که میزان ارزش افزوده هر فرآیند بر مبنای تقسیم بندی ارزش نیروی کار و منابع مصرف شده را نشان می دهد.
۵٫    شاخص های امنیت:
شاخص هایی که میزان سلامت سازمان و محیط کاری کارمندان را اندازه گیری می کند (عفتی و همکاران، ۱۳۸۶). 

خصوصیات شاخص های عملکرد ایده آل:
شاخص های عملکرد جهت استفاده مؤثر باید دارای مجموعه ای از مشخصات مشترک باشند که عبارتند از: واضح و قابل درک باشد، نیاز سیستم و مشتریان را به خوبی منعکس سازد، به صورت وسیع قابل استفاده باشد، باعث حصول توافق در تصمیم گیری شود، بتواند به صورت یکنواخت تفسیر شود، در تفسیر نتایج قوی باشد، قابل انطباق با دیگر شاخص ها باشد و اجرای آن از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد (محمد فام، ۱۳۸۹، ص ۳).

فهرست مطالب
۲-۲- مروری بر ارزیابی عملکرد۳۳
۲-۲-۱- مقدمه۳۳
۲-۲-۲-تاریخچه ارزیابی عملکرد۳۴
۲-۲-۲-۱- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان۳۴
۲-۲-۲-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران۳۵
۲-۲-۳- تعریف اندازه گیری۳۶
۲-۲-۴- دلایل اندازه گیری۳۶
۲-۲-۵- تعریف و مفهوم عملکرد۳۶
۲-۲-۶- انواع ارزیابی۳۷
۲-۲-۶-۱-ارزیابی آینده نگر۳۷
۲-۲-۶-۲-ارزیابی گذشته نگر۳۷
۲-۲-۷- مراحل ارزیابی۳۸
۲-۲-۸- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد۳۹
۲-۲-۹- کارکردهای ارزیابی عملکرد۴۰
۲-۲-۱۰- دلایل ارزیابی عملکرد۴۱
۲-۲-۱۱- اهداف ارزیابی عملکرد۴۲
۲-۲-۱۲- ضرورت و اهمیّت ارزیابی عملکرد۴۲
۲-۲-۱۳- ابعاد ارزیابی عملکرد۴۳
۲-۲-۱۴- فرآیند ارزیابی عملکرد۴۵
۲-۲-۱۵- شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد۴۸
۲-۲-۱۵-۱-تعریف استاندارد۴۸
۲-۲-۱۵-۲- تعریف شاخص۴۸
۲-۲-۱۵-۳- انواع شاخص های عملکردی۴۹
۲-۲-۱۵-۴- خصوصیات شاخص های عملکرد ایده آل۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۱- شاخص های مطلوب عملکرد از نظر پیتر دراکر۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۲- خصوصیات شاخص های عملکرد از نظر گلوبرسون۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۳- اصول شاخص های عملکرد از نظر ماسکل۵۱
۲-۲-۱۵-۴-۴- شاخص های عملکرد در مدل سینک و تاتل۵۲
۲-۲-۱۵-۴-۵- شاخص های عملکرد در مدل نتایج و تعیین کننده ها۵۲
۲-۲-۱۵-۴-۶- شاخص های عملکرد در مدل هرم عملکرد۵۳
۲-۲-۱۶- مدیریت عملکرد۵۴
۲-۲-۱۶-۱- تعریف مدیریت عملکرد۵۴
۲-۲-۱۶-۲- مزیّت های مدیریت عملکرد۵۵
۲-۲-۱۶-۳- پیش نیازهای مدیریت عملکرد۵۶
۲-۲-۱۶-۴- حرکت از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد۵۶
۲-۲-۱۶-۵- شرایط حرکت مؤثر از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد۵۶
۲-۲-۱۶-۶- تفاوت مدیریت عملکرد با ارزیابی عملکرد۵۷
۲-۲-۱۷- دیدگاه های سنتی و نوین درباره ارزیابی عملکرد۵۹
۲-۲-۱۷-۱- مقایسه معیارهای سنتی و نوین ارزیابی عملکرد۶۰
۲-۲-۱۷-۲- اشکالات سیستم های سنتی ارزیابی۶۱

منابع

توضیحات بیشتر و دانلود

صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: