مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات

شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات

شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات
رساله دکتری رشته علوم اقتصادی (PhD)

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۴۴
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی دکترا

توضیحات کامل

 

خلاصه:
طی سالها بخش مخابرات به عنوان یک بخش دارای انحصار طبیعی قلمداد می شده است، ولی طی سالهای اخیر با شروع آزادسازی وخصوصی سازی در کشورهای مختلف موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در ایران نیز با همراه با آزادسازی صورت گرفته در بخش مورد اهمیت بوده و تلاشهایی به منظور ایجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا این رساله به دنبال آن است که موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات را از طریق بررسی وجود انحصار طبیعی در این بازار تحقیق نماید. به این منظور با استفاده از  داده های شرکتهای زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران(شامل ۳۰ شرکت استانی و شرکت همراه اول و شرکت زیر ساخت) طی سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ اقدام به تخمین یک تابع هزینه ترانسلوگ شده است. تخمین از روش SUR با استفاده از دادهای تجمیعی (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذیری برای بررسی وجود انحصار طبیعی در بازار شده است. همچنین با استفاده از تابع هزینه تخمین زده شده برآوردی از صرفه های ناشی از مقیاس و تنوع به دست آمده است و در پایان برای نشان دادن اهمیت میزان هزینه های اجتماعی انحصار در بازار مخابرات ایران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردی از هزینه اجتماعی انحصار شده است. نتایج آزمون در مورد جمع پذیری تابع هزینه نشان می دهد که تابع هزینه تخمین زده شده جمع پذیری ناحیه ای بوده و لذا دارای انحصار طبیعی بوده و رقابتی نمودن بازار باعث افزایش کارایی در آن نمی گردد همچنین نتایج نشان دهنده صرفه های ناشی از مقیاس وتنوع بالا در بازار مخابرات ایران است. از سوی دیگر انحصار کنونی در بازار مخابرات ایران بر اساس برآورد صورت گرفته هزینه های رفاهی بالایی را ایجاد نموده است( از ۴۵ تا ۶۳ درصد فروش) که نیاز به مقررات گذاری از سوی دولت در این بخش به شدت وجود دارد.

خلاصه:طی سالها بخش مخابرات به عنوان یک بخش دارای انحصار طبیعی قلمداد می شده است، ولی طی سالهای اخیر با شروع آزادسازی وخصوصی سازی در کشورهای مختلف موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در ایران نیز با همراه با آزادسازی صورت گرفته در بخش مورد اهمیت بوده و تلاشهایی به منظور ایجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا این رساله به دنبال آن است که موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات را از طریق بررسی وجود انحصار طبیعی در این بازار تحقیق نماید. به این منظور با استفاده از  داده های شرکتهای زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران(شامل ۳۰ شرکت استانی و شرکت همراه اول و شرکت زیر ساخت) طی سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ اقدام به تخمین یک تابع هزینه ترانسلوگ شده است. تخمین از روش SUR با استفاده از دادهای تجمیعی (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذیری برای بررسی وجود انحصار طبیعی در بازار شده است. همچنین با استفاده از تابع هزینه تخمین زده شده برآوردی از صرفه های ناشی از مقیاس و تنوع به دست آمده است و در پایان برای نشان دادن اهمیت میزان هزینه های اجتماعی انحصار در بازار مخابرات ایران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردی از هزینه اجتماعی انحصار شده است. نتایج آزمون در مورد جمع پذیری تابع هزینه نشان می دهد که تابع هزینه تخمین زده شده جمع پذیری ناحیه ای بوده و لذا دارای انحصار طبیعی بوده و رقابتی نمودن بازار باعث افزایش کارایی در آن نمی گردد همچنین نتایج نشان دهنده صرفه های ناشی از مقیاس وتنوع بالا در بازار مخابرات ایران است. از سوی دیگر انحصار کنونی در بازار مخابرات ایران بر اساس برآورد صورت گرفته هزینه های رفاهی بالایی را ایجاد نموده است( از ۴۵ تا ۶۳ درصد فروش) که نیاز به مقررات گذاری از سوی دولت در این بخش به شدت وجود دارد.

 

فهرست مطالب



۱٫ فصل اول

۱٫۱٫ مقدمه ۷

۱٫۲٫ بیان مساله تحقیق ۸

۱٫۳٫ ضرورت انجام تحقیق ۹

۱٫۴٫ اهداف ، سوألات و فرضیه های تحقیق ۱۰

۱٫۵٫ روش شناسی تحقیق ۱۱

۱٫۵٫۱٫ روش تحقیق ۱۱

۱٫۵٫۲٫ روش جمع آوری اطلاعات ۱۲

۱٫۵٫۳٫ روش‌ و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها ۱۲

۱٫۶٫ واژه های کلیدی ۱۲

۱٫۷٫ چشم انداز تحقیق ۱۳

۱٫۸٫ محدویت تحقیق ۱۴

۲٫ فصل دوم ۱۴

۲٫۱٫ مقدمه ۱۵

۲٫۲٫ بازار و شکست آن ۱۵

۲٫۲٫۱٫ انواع شکست بازار ۱۶

۲٫۲٫۲٫ نظریه‌هایی در مورد شکست بازار ۱۷

۲٫۳٫ بازار و انحصار در آن ۲۰

۲٫۳٫۱٫ انحصار ۲۰

۲٫۳٫۲٫ علل انحصار ۲۱

۲٫۳٫۳٫ انحصار طبیعی ۲۳

۲٫۴٫ بازار و ویژگیهای آن ۲۸

۲٫۴٫۱٫ ساختار بازار ۲۸

۲٫۴٫۲٫ رفتار بنگاه ها در بازار ۳۴

۲٫۴٫۳٫ عملکرد بازار ۳۴

۲٫۵٫ شناسایی ساختار بازار ۳۵

۲٫۵٫۱٫ تئوری تابع تولید ۳۶

۲٫۵٫۲٫ تئوری تابع هزینه ۴۴

۲٫۵٫۳٫ تغییرات تکنولوژیک ۵۴

۲٫۵٫۴٫ تابع هزینه پویا ۵۸

۲٫۵٫۵٫ ارزیابی تابع هزینه ۵۹

۲٫۶٫ شناسایی عملکرد بازار ۶۶

۲٫۶٫۱٫ انحصار در بازار ۶۶

۲٫۶٫۲٫ هزینه اجتماعی انحصار ۶۷

۲٫۶٫۳٫ روش های اندازه گیری هزینه اجتماعی انحصار ۷۰

۳٫ فصل سوم ۸۱

۳٫۱٫ مقدمه ۸۱

۳٫۲٫ مروری برمطالعات تجربی موضوع تحقیق ۸۲

۳٫۲٫۱٫ مطالعات مربوط به انحصار طبیعی در بخش مخابرات ۸۲

۳٫۲٫۲٫ مطالعات تجربی هزینه های اجتماعی انحصار ۹۵

۳٫۳٫ وضعیت مخابرات و ارتباطات در ایران ۹۸

۳٫۳٫۱٫ پیشینه مخابرات در ایران ۹۸

۳٫۳٫۲٫ بازار مخابرات ایران ۹۹

۳٫۳٫۳٫ جایگاه بین المللی مخابرات ایران ۱۰۱

۴٫ فصل چهارم ۱۰۳

۴٫۱٫ مقدمه ۱۰۴

۴٫۲٫ تحلیل هزینه شرکت مخابرات ایران ۱۰۴

۴٫۳٫ داده های پژوهش ۱۰۷

۴٫۳٫۱٫ هزینه کل ۱۰۷

۴٫۳٫۲٫ ستاده ۱۰۹

۴٫۳٫۳٫ قیمت نیروی کار ۱۱۰

۴٫۳٫۴٫ قیمت سرمایه ۱۱۱

۴٫۳٫۵٫ قیمت سایر نهادها ۱۱۱

۴٫۳٫۶٫ شاخص تکنولوژی ۱۱۱

۴٫۴٫ تصریح مدل ۱۱۱

۴٫۵٫ فرآیند تخمین ۱۱۳

۴٫۶٫ نتایج تخمین ۱۱۴

۴٫۶٫۱٫ محاسبه کشش های جانشینی و قیمتی ۱۱۸

۴٫۷٫ آزمون های تابع هزینه ۱۱۹

۴٫۷٫۱٫ آزمون عدم اشتراک ۱۱۹

۴٫۷٫۲٫ آزمون تجانس (هموتتیک بودن تابع هزینه) ۱۲۰

۴٫۷٫۳٫ آزمون انحصار طبیعی ۱۲۱

۴٫۷٫۴٫ آزمون صرفه‌های ناشی از مقیاس ۱۲۳

۴٫۷٫۵٫ آزمون صرفه های ناشی از تنوع ۱۲۶

۴٫۸٫ محاسبه هزینه های رفاهی ناشی از انحصار ۱۲۸

۴٫۸٫۱٫ محاسبه و تفسیر هزینه های رفاهی ۱۳۱

۴٫۹٫ یافته های تحقیق ۱۳۴

۵٫ فصل پنجم ۱۳۵

۵٫۱٫ جمع بندی ومروری بر یافته های تحقیق ۱۳۶

۵٫۲٫ تفسیر نتایج ۱۳۷

۵٫۳٫ ملاحظات راجع به تفسیر نتایج ۱۳۸

۵٫۴٫ ارائه پیشنهادهای سیاستی ۱۳۹

۶٫ فهرست منابع ۱۴۰

۶٫۱٫ فارسی ۱۴۰

۶٫۲٫ لاتین ۱۴۲ 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: