ماهیت و انواع سبک های مقابله ای و اهمیت آموزش مهارت های مقابله ای
ماهیت و انواع سبک های مقابله ای و اهمیت آموزش مهارت های مقابله ای
هدف از این پایان نامه ماهیت و انواع سبک های مقابله ای و اهمیت آموزش مهارت های مقابله ای بررسی می شوند
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۵۵ |
حجم | ۱۰۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
آنچه تحت عنوان مهارت مقابلهای مطرح میشود همان روشهای برخورد با مسائل است که از طرف فرد بطور آگاهانه طراحی و به اجرا در میآید و نتیجهی آن حل مسئله و یا افزایش ظرفیت روانشناختی فرد برای از سرگذراندن موفقیتآمیز بحرانی و دور ماندن از آسیبهای ناشی از بحرانهای روحی پیش آمده است و این همان مقابلهی کارآمد است.
مهارتهای مقابلهای یک رویکرد متمرکز بر فرد است که هدفش کمک به فرد است که زندگی خود را در سطح مطلوب نگه دارد و در مقابله با چالشهای زندگی توانایی خود را بصورت رفتارهای سازگارانه مؤثر و مثبت متبلور سازد و بتواند ظرفیت روانشناختی خود را بالا ببرد مجموعه مهارتهای مقابلهای نه تنها به توانمند ساختن افراد در زندگی حال میاندیشد بلکه به توانمندی آنها جهت زندگی آینده نیز تأکید میورزد.
بطور کلی هدف از مهارتهای مقابلهای کمک به فرد جهت حرکت از ناتوانیها و ضعفهای مهارتی بسوی مهارتهای توانمند و قوی و سازنده است و هدف اصلی این است که افراد مسئولیت برتری و شایستگی فردی خویش را بپذیرند این شایستگی فردی شامل (احساس کفایت و شایستگی در سطح بالا، خود شکوفایی و پذیرش مسئولیت فردی است) برنامه مهارتهای مقابلهای بر این اساس استوار است که کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیاز دارند که بتوانند از خودشان و علایقشان در برابر موقعیتهای سخت زندگی دفاع کنند لذا راهبردهای مقابلهای مجموعه مهارتهایی هستند که بر افزایش تواناییهای روانی ـ اجتماعی افراد، آموزش داده میشوند. و فرد را آماده میسازد که بطور موثر با مقتضیات و کشمکشهای زندگی روبرو شود(نوین و گیجس برس، ۲۰۰۳).
فهرست مطالب
تعریف عملیاتی راهبردهای مقابله ای
تعریف مفهومی و نظری راهبردهای مقابله ای
۱-۶-۱هویت: 1
۱-۶-۲سبک های هویت: 1
۱-۶-۴ سبک های مقابله ای: 5
۱-۶-۵ راهبردهای مقابله با استرس 5
۱-۷ تعاریف عملیاتی: 6
۱-۷-۱سبک های هویت: 6
۱-۷-۳سبک های مقابله ای 6
۲-۷ سبک های مقابله ای 7
۲-۷-۱تعریف سبک های و مهارتهای مقابله ای 7
۲-۷-۲ مهارتهای مقابله ای : 8
۲-۷-۳ انواع سبک های مقابله 10
۲-۷-۴انواع مقابلهی کارآمد 11
۲-۷-۴-۱مقابلهی متمرکز بر مسأله 11
۲-۷-۴-۲مقابلهی متمرکز بر هیجان 12
۲-۷-۵مقابلهی ناکارآمد و غیر مفید 14
۲-۷-۶عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابلهای 16
۲-۷-۶-۱عوامل مربوط به منبع مقابله 16
۲-۷-۶-۲عوامل مربوط به ارزیابیهای موقعیتی 18
۲-۷-۷ اهمیت آموزش مهارتهای سبک های مقابلهای 19
۲-۷-۸عملکرد اصلی مهارت های مقابله ای 20
۲-۸ سیستم های مغزی ـ رفتاری 21
۲-۸-۱ نظریه شخصیتی گری 22
۲-۸-۲سیستم فعال سازی رفتاری (BAS) 23
۲-۸-۳سیستم بازداری رفتاری (BIS) 24
نمودار (۲-۱) نمودار سیستم بازداری رفتاری ایجاد اختلال 26
۲-۸-۴ سیستم جنگ / گریز (FFS) 27
۲-۸-۵ توصیف سیستمهای مغزی – رفتاری: 28
۲-۸-۵-۱ بعد رفتاری: 28
۲-۸-۵-۲سطح شناختی 29
۲-۸-۵-۳بعد عصب شناختی 30
۲-۹ آسیب شناسی روانی وویژگی های شخصیتی مرتبط با وابستگی به مواد 30
۲-۱۰-۷پیشینه پژوهش 31
۲-۱۰-۷-۱پیشینه داخلی پژوهش 31
۲-۱۰-۷-۲پیشینه خارجی پژوهش 37
۲-۱۰-۸جمع بندی نتایج پیشینه های پژوهش 41
منابع: 43
منابع فارسی 43
منابع انگلیسی 48
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت