مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

مبانی نظری ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

هدف از این مبانی نظری ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۴۵
حجم ۲۵۶ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

مبانی نظری ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

چکیده:
ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. 
هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش(جمعاً ۵۰۰ نفر) تشکیل می دادند که از بین آنان با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران ۲۱۰ نفر به روش تصادفی لایه-ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
 روایی پرسش نامه از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسش نامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۹۷/۰ محاسبه شد که می توان ادعا کرد که پرسش نامه از پایایی بالایی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مطالعه مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق یک الگوی اولیه شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد با ۲۰ شاخص پیشنهاد شد. با بکارگیری تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل عاملی، الگوی پیشنهادی تحلیل شد و مورد تائید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش شامل دو مؤلفه رفتار و عملکرد و ۲۰ شاخص می باشد. 
۱۱شاخصِ مؤلفه رفتار به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ شهامت و شجاعت، اخلاق، تعهد و صمیمیت، مسئولیت پذیری، صداقت، نظم و انضباط، ادب و احترام، ارتباطات، صبر و پایداری، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس می باشد. ۹شاخصِ مؤلفه عملکرد نیز به ترتیب اولویت (بر اساس وزن آنها) شامل؛ مدیریت در امور، رهبری(فرماندهی)، برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری، رشد و توسعه، آموزش، خلاقیت و نوآوری، کمیت وظایف انجام شده و کیفیت وظایف انجام شده، می باشد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه شده است.
واژگان کلیدی:
الگو

ارزیابی عملکرد کارکنان

عوامل کلیدی موفقیت

معیارهای ارزیابی عملکرد

شاخص های ارزیابی عملکرد 

مقدمه
انسان موجودی هدف دار و آرمان گرا است. از بدو زندگی رو به آینده دارد و همواره می خواهد به ایده آل ها و هدف های خود دست یابد. از موفقیت و پیروزی خرسند و از عدم دستیابی به اهداف خود ناخشنود می-شود. او تمام انرژی و امکانات خود را صرف رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده یا اهداف خود می-کند، به همین دلیل  همیشه می کوشد که وضع خود را نسبت به اهداف مشخص کند. او نیازمند به داشتن بازخورد است و با جمع آوری اطلاعات درباره پیشرفت و چگونگی این پیشرفت موقعیت خود را می سنجد و اطمینان از رسیدن به اهداف که ارزیابی عملکرد نام دارد و نوعی انگیزه و پاداش در قبال مسئولیت پذیری انسان بشمار می آید.
ارزیابی عملکرد کارکنان مقدماتی دارد که بی توجهی به این مقدمات جز نتایج منفی بازده دیگری به همراه نخواهد داشت، ولی در میان این مقدمات، توجه به انسان و خصوصیات وی بسیار مهم است و شاید بتوان گفت که در بسیاری از موارد، عملکرد انسان نتیجه و بازتاب خصوصیات و روحیات او است. از این رو در مکتب غنی و پربار اسلام امر ” ارزیابی ” و ” ارزشیابی ” به شکلی بسیار دقیق و زیباتر از سایر مکاتب مورد بررسی قرار گرفته، در فرازی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نخعی آمده است: ” نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکار را از نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد، هریک از ایشان را به آنچه گزیده، جزا ده “. 
از آنجا که عوامل ارزیابی عملکرد باید با جایگاه شغلی فرد متناسب باشد(یوجن وو، جیانگ لیانگ هو ، ۲۰۱۰ )، ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست و روش ها و معیارهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان ارتش پاسخگوی نیازهای مورد نظر نیست 
و ما در این تحقیق به دنبال ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه

اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد 

در عصر اطلاعات، دانش و نبود امنیت، ارتش هایی که از منابع انسانی تربیت یافته بی بهره اند، با تحقیر، ناکارآمدی و ظلم پذیری از دولت های قدرتمند مواجه هستند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای تامین و اعتلای ارزشهای ملی و اثرگذاری در تحقق سند چشم انداز، نیازمند توسعه و پیشرفت در زمینه تربیت منابع انسانی و در نتیجه ارتقای سطح اثربخشی عملکرد سازمانی است. تعلیم و تربیت از مهم ترین و اصلی ترین اولویت های سازمان برای توانمند سازی منابع انسانی و بهبود عملکرد سازمانی است. ارزش و اعتبار عملکرد نیروهای مسلح در گرو نقش آفرینی موثر در تحکیم و توسعه امنیت است که این مهم توسط منابع انسانی تحقق می یابد. با توجه به روند عملکرد دشمنان نظام اسلامی و گسترش بحران آفرینی و دخالت های نظامی آنان در منطقه، عملکرد منابع انسانی جایگاه ویژه ای یافته است. مراکز آموزش عالی نظامی در ساختار نیروهای مسلح دارای نقش راهبردی است و نتایج عملکرد آنها نقش حیاتی در اعتبار و اقتدار نیروهای مسلح خواهد داشت(رشید زاده، ۱۳۹۱).
یکی از مهم ترین مراکز نیروهای مسلح، دانشگاه های آن است که ” با دو هدف به کار و تحصیل اشتغال دارند، هدف اول دانش و هدف دوم آمادگی و تربیت نظامی ” است (امام خامنه ای، ۱۳۸۳).

دانشگاه، کانون عالی ترین پیشرفت های علمی در همه زمینه ها است که موجب اعتلای علم و دانش در جامعه می شود. از آغاز پیدایش دانشگاه در جوامع مختلف تا به امروز تغییرات و تحولات بسیاری در نظام های آموزشی روی داده است. وقتی مردم کشورها در دوره های خاصی دانشگاه را قادر به پاسخگویی به مسایل و مشکلات و نیازهای خود نیافته اند، به اشکال گوناگون، نارضایتی خود را بروز داده و توانایی و کارایی مدیران، رهبران و کارکنان را زیر سئوال برده اند و بدیهی است امروز هم به مدیریت های نامطلوب و غیرموثر که به از هم گسیختگی نظام آموزشی منجر می گردد بی توجهی نخواهند کرد(نیکنامی،۱۳۷۷،۴). بنابراین باید به آموزش و تربیت تخصصی افرادی مبادرت کرد که واجد ویژگی های بارز و حرفه ای مدیریتی هستند، بعبارت دیگر، باید سرمایه گذاری برای آموزش و آماده سازی مدیران آموزش عالی در دانشگاه در اولویت قرار بگیرد. باید قابلیتها و توانایی های بالقوه مدیران تا حد امکان رشد و پرورش یابد. در این میان توجه عمیق به شاخص های عملکردی که از یک طرف نماینگر واقعیت های موجود در عرصه فعالیت ها در یک سازمان هستند و از طرف دیگر سنگ زیر بنای ارزشیابی محسوب می شوند، می تواند در شناسایی و درک بهتر خلاء ها، نارسائی ها و کمبودها، سنجش فعالیت های کارکنان و در شکل دهی برنامه های آینده جهت جذب کارکنان کارآمد و اتخاذ تصمیم گیری بهتر در سطح سازمان موثر واقع شود. دانشگاه منبع شناخت، پرورش و رشد توانایی ها و استعدادها و خلاقیت های دانشجویان است. 

برای دستیابی به اهداف مورد نظر در دانشگاه می بایست هریک از زیر نظام های تشکیل دهنده دانشگاه چه دولتی و غیر دولتی با توجه به نیازهای محیطی به تدوین رسالت، ماموریت و هدف های ویژه بپردازد. برنامه ریزی نخستین وظیفه مدیریت است و در راستای این کارکرد مناسبترین اقدامات جهت برآورد هدف ها صورت می پذیرد و سپس سازماندهی انجام می گیرد و آنگاه برنامه ها به اجرا در می آید. در این فرایند فعالیت از اولین مرحله درونداد تا آخرین مرحله نظام آموزشی یعنی بروندادها، باید به ارزشیابی اقدامات عمل شده و نتایج حاصله از آن پرداخت به عبارت دیگر باید، از داده های بدست آمده جهت قضاوت درباره مطلوبیت هدف ها، برنامه های عملیاتی و طرح های اجرایی به منظور نیل به تصمیم گیری در باره امور کلی یا جزئی در درون این سیستم استفاده کرد. ارزیابی باید بر کارکردهای گوناگون کارکنان اشرافیت داشته باشد، چه این کار موجب می شود تا بهره گیری هرچه بیشتر از منابع هدف های مطلوب امکان پذیر شود. یکی از مباحث مورد نظر در توسعه این است که آگاهی از نتایج موجب بهبود عملکرد می شود. به عبارت دگر اگر کارکنان به هنگام فعالیت یا در پایان دوره فعالیت از نتایج کار خود اطلاع حاصل نمایند لاجرم این شناخت از عملکردهای جاری، عملکردهای بعدی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد و با مدد گرفتن از شیوه های جدید موجب بهبود کار می شوند. واقعیت این است که رفتار کارکنان در هر لحظه بطور ضمنی یا بطور صریح تابع اطلاعاتی است که از یک موقعیت بدست می آید.

 اگر این اطلاعات تغییر کند رفتار نیز به تبع آن تغییر می یابد. بعبارت دیگر اگر کارکنان نسبت به رفتاری که انجام می دهند آگاهی یابند به تناسب نوع شناخت، رفتار آنان نیز دستخوش تغییر می گردند و در نهایت موجب بهبود در فرآیند فعالیت های سازمانی در گذر بعدی می شود. دانشگاه همانند دیگر سازمان ها از نظر مشکلات علمی در برنامه ریزی نیروی انسانی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل، به ارزیابی عملکرد برنامه های اجرایی و کیفیت و اثربخشی کار نیاز مبرمی دارد تا معلوم گردد اقدامات و عملیات انجام شده تا چه حد با هدف ها، ملاک ها و موازین پیش بینی شده تطابق و همخوانی دارد. در این راستا بی گمان ارزیابی عملکرد را باید اصلی جداناپذیر از نظام برنامه ریزی دانست. نظام ارزیابی  علمی و توانمند می تواند منجر به رشد و شکوفایی دانشگاه و کارکنان آن شود و از پدید آمدن کاستی در کار، پیشگیری کند و چاره های کارساز برای از میان برداشتن چالش ها را فراهم آورد. ارزیابی عملکرد در دو زمینه اساسی انجام می شود: اول ارزشیابی از افراد و کسانی که در سازمان به انجام وظایف معینی مشغولند و دوم از برنامه ها و طرحهایی که این نیروها در یک سازمان یا نهادها به انجام می رسانند. 

در این مسیر ارزیابی عملکرد نیروی انسانی به دو منظور انجام می پذیرد:
الف) بهتر کردن عملکرد کارکنان و استفاده کامل از نتایج آن در اجرای وظیفه ها و ماموریت های مربو

ط به محیطی که در آن فعالیت دارند.ب) فراهم آوردن اطلاعات درست جهت تصمیم گیری ها با توجه به این نکات، ارزیابی عملکرد در واقع به گردآوری اطلاعات درباره رفتارها می پردازد و برای آسان کردن داوری و قضاوت درباره افراد و بالندگی آنان بکار می رود.
برای نائل آمدن به مقصود نظام ارزیابی عملکرد از کارکرد افراد به ویژه در بخش کارکنان، لازم است نظام ارزیابی از حساسیت لازم برای تشخیص رفتارهای اثربخش، کم اثر یا بی اثر برخوردار باشد. به عبارت دیگر چنانچه ارزیابی عملکرد کارکنان برای تشخیص قدرت و ضعف از حساسیت بهره مند نباشد نمی توان از نتیجه های آن برای تامین مقاصد و رشد و پویایی در ابعاد مختلف بهره برد از طرفی نظام ارزیابی عملکرد می بایست به کار و عمل افراد مربوط باشد و همچنیین وسایل و لوازم سنجش و اندازه گیری باید از اعتبار کافی برخوردار باشد تا داوری و قضاوت درست انجام گیرد. بنابراین اگر بخواهیم از این زاویه وارد شویم که ارزیابی عملکرد کارکنان باید دشواری ها را نمایان گرداند و اینکه تشخیص چاره ها را آسان سازد، در این میان توجه عمیق به شاخص های عملکردی در شناسایی و درک بهتر خلاء ها، نارسائیها، کمبودها و در بهبود برنامه از جهت کمی و کیفی کمک شایانی می کند(یادگاری و علوی،۱۳۸۷).

فهرست مطالب:
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه   ۱۰
۲-۱- مفهوم ارزیابی عملکرد .  ۱۱
۲-۱-۱-  تعریف ارزیابی عملکرد . 

۱۱ ۲-۱-۲- تعریف ارزیابی عملکرد کارکنان .  ۱۱

۲-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد .  ۱۳

۲-۲-۱- اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان   ۱۶

۲-۲-۲- ارزیابی عملکرد از نظر اسلام   ۱۸
۲-۳- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان   ۲۰

۲-۴- معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   ۲۴

۲-۴-۱- تعریف معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  ۲۴

۲-۴-۲- اهمیت و ضرورت  معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان   ۲۶

۲-۵- شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان .  ۲۶
۲-۶- رویکردهای ارزیابی عملکرد کارکنان .  ۲۸
۲-۷- روش ها و فنون ارزیابی عملکرد کارکنان   ۲۹
۲-۸- مدیریت عملکرد   ۴۱
۲-۹- مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان   ۴۴

۲-۱۰- ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  ۹۱

۲-۱۰-۱- اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران .  ۹۲

۲-۱۱- ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش   ۹۴

۲-۱۱-۱- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد   ۹۴

۲-۱۱-۲- ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی   ۹۶

۲-۱۲- پیشینه تحقیق .  ۹۷
۲-۱۲-۱- تحقیقات در داخل کشور .  ۹۷
۲-۱۲-۲- تحقیقات در خارج از کشور .  ۱۰۲
۲-۱۳- بازنگری ادبیات و پیشینه تحقیق و ارائه الگوی نظری و تحلیلی تحقیق .  ۱۰۹
۲-۱۴- خلاصه فصل   ۱۱۴
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی

توضیحات بیشتر و دانلود

صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: