مبانی نظری ارتباط بین عملکرد خانواده ، اضطراب و افسردگی با کمرویی دختران نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران
هدف از این مبانی نظری بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده ، اضطراب و افسردگی با کمرویی دختران نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۸۷ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی |
توضیحات کامل
از نظر روانشناسی دامنه سنی بین ۱۲ تا ۲۰-۱۸ سالگی دوره نوجوانی محسوب می شودکه همراه با تحولات ویژه می باشد. بروز تحولات کیفی در زمینه های شناختی، عاطفی، اجتماعی و جنسی در کنار تحولات کمی از ویژگی های این دوره است. عبور سالم از این دوره نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی فرد در آینده ایفا می نماید.
آغاز نوجوانی با تغییرات زیستی شروع شده ولی خاتمه آن با تغییرات وسیع روانشناختی و فرهنگی و کسب تجربه همراه است که متاثراز شرایط خانوادگی و اجتماعی می باشد (کانگر و تپرسف، ۱۹۸۴). کودک از بدو تولد تحت تاثیر محیط خانواده قرار دارد و این تاثیرپذیری تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت (ماسن ،۲۰۰۰؛ نقل از سعیدی،۱۳۸۱).
کمرویی یک مشکل بی سر و صدا است و بر اساس نگرش عمومی می توان آن را یک بیماری اجتماعی نامید که با توجه به شرایط اجتماعی به نظر می رسد که در خلال سال های آینده به خاطر گسترش پدیده هایی مانند انزوا، رقابت و تنهایی افزایش خواهد یافت.اگر هر چه زودتر این بیماری درمان نشود فرزندان و نوادگان ما زندانیان کمرویی خویش خواهند گردید.
کمرویی به عنوان نوعی از نگرانی و بازداری رفتاری و هیجانی در حضور دیگران توصیف شده است (گارسیا،۱۹۹۱). افراد کمرو وقتی در معرض دیگران قرار می گیرند احساس کمرویی می کنند و نگران ارزیابی و قضاوت دیگران هستند و لذا بازداری رفتاری دارند (هندرسون،۲۰۰۲). از طرف دیگر آنها اغلب در موقعیت های اجتماعی تنها هستند و در برقراری تماس چشمی با دیگران مشکل دارند (باس، ۱۹۸۶وهندرسون،۲۰۰۲).
با توجه به مباحث بالا این سئوال مطرح است که مجموعه عوامل مداخله گر در شکل گیری کمرویی چگونه در تعامل با یکدیگر عمل می کنند. در سالهای اخیر تلاش بسیاری از روان شناسان ارائه یک مدل جامع از عوامل موثر در شکل گیری کمرویی بوده است. در این پژوهش عوامل روان شناختی و خانوادگی با تاکید بر عملکرد والدین در پرورش فرزندان مد نظر می باشد.
فهرست مطالب
فصل دوم: مرروی بر یافته های نظری و پژوهشی در قلمرو مساله مورد بررسی
۲-۱-خانواده و تعاملات آن ۱۱
۲-۲-موقعیت های ایجاد کننده آسیب نوجوانان ۱۴
۲-۲-۱-دوره وجوانی ۱۶
۲-۳-کمرویی ۱۸
۲-۳-۱-تعریف کمرویی ۱۸
۲-۳-۲-شیوع کمرویی ۲۵
۲-۳-۳-پیامدهایکمرویی ۲۶
۲-۳-۴-پیوستار کمرویی ۲۸
۲-۳-۵-علل کمرویی ۳۰
۲-۳-۶-نظریه های کمرویی ۳۴
۲-۳-۶-۱-نظریه روان تحلیل گری ۳۴
۲-۳-۶-۲-نظریه اریکسون ۳۴
۲-۳-۶-۳-نظریه اسنادی زیمباردو ۳۴
۲-۳-۶-۴-نظریه شناختی آرنولد باس ۳۵
۲-۳-۷-کمرویی و ویژگی های روانشناختی ۳۵
۲-۳-۸-ارتباط خانواده با ویژگی های روانشناختی ۳۷
منابع فارسی ۷۲
منابع انگلیسی ۷۳
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت