مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا نمایندگیهای فعال سایپا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۸۰ |
حجم | ۶۵۶ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
چکیده
صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی محسوب میشود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر میرسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه باشند. از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد.
در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با استفاده از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در نمایندگیهای سایپا صورت پذیرفته است. در این رابطه مطالعه ادبیات تحقیق در باب ارزیابی عملکرد، عرضه و خرید و مدیریت آن و همچنین تصمیمگیریهای چندشاخصه، منجر به شناسایی و انتخاب تکنیک تحلیل پوششی دادهها شده و در این راستا، مدل (سارانگا و موسر، ۲۰۱۰)، و شاخصهای مرتبط با آن مشخص گردیده است و در جهت جمعآوری دادههای لازم برای سنجش متغیرها از دادههای واقعی، چکلیستها و مصاحبه با کارشناسان مرتبط استفادهشده است. در این پژوهش ۱۴ نمایندگی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده و با دو متغیر ورودی(تعداد خریداران استراتژیک و تعداد تأمینکنندگان)و دو متغیر خروجی(درآمد ناخالص و سود ناخالص) کارایی مدیریت عرضه و خرید در هر کدام از آنها نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهند که نمایندگیهای انزلی و آستانه با توجه به میزان ورودی و خروجیهای تعیینشده در مدل، بالاترین سطح عملکرد را داشتهاند و در نقطه مقابل نمایندگیهای رشت و سیاهکل پایینترین جایگاه را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژهها : ارزیابی عملکرد، مدیریت عرضه، مدیریت خرید، تحلیل پوششی داده ها
بیان مسئله
با توجه به شدت رقابت کنونی، شرکتها مجبور به پاسخگویی سریع و دقیق به نیازهای مشتریان هستند تا از این طریق با جلب رضایت آنها، موفقیتهای خود را در بازارهایشان حفظ و بهبود بخشند. در این شرایط نقش تامین کنندگان و مباحث مرتبط با آنها در مدیریت زنجیره تامین کنندگان از اهمیت فراوانی برخوردار گشته است. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه است و جهت نجات از رکود اقتصادی از طریق برتری عملیاتی، هزینهها را کاهش دهند. امروزه یکی از بخشهای اصلی هزینهها صرف خرید میشود که به طور میانگین ۴۰ تا ۷۰% از ظرفیت فروش شرکت را نشان میدهد و از این رو حوزه بزرگی برای ایجاد مزیتهای رقابتی، ارائه میدهد. بنابراین نقش امروزی مدیریت خرید و عرضه از یک فعالیت دفتری صرف به یک قابلیت با توانایی ساخت، توسعه و مدیریت پایگاه عرضه هم راستا با اهداف شرکت تبدیل شده است. به منظور توسعه این قابلیتها، سازمانها بهترین شیوهها را در استخدام و تربیت نیروی کار را در مورد مدیریت عرضه و خرید را دنبال میکنند (سارانگا و موسر، ۱۹۷:۲۰۱۰).
در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها، با هدف کاهش هزینهها به دنبال یافتن منابع مواد خام و سایر تدارکات در سراسر جهان هستند، کانالهای توزیع و انتخاب و ارزیابی عملکرد تامین کنندگان مناسب در بین این کانالها با توجه به محیط رقابتی امروزه بازارها، به ویژه در بازارهای صنعتی باعث شده تا زنجیره تامین کالاهای صنعتی و انتخاب تامین کنندگان مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. در نتیجه نقش مدیریت عرضه و خرید به طور قابلملاحظهای گسترشیافته و تأثیر آن بر عملکرد شرکتها توجه قابلملاحظهای از مدیران ارشد و مطالعات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است (ایلرام و همکاران، ۲۰۰۲).
از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد و استفاده از الگوی مناسب در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد و نقصان روشهای ارزیابی عملکرد فعلی را مرتفع کند مدل تحلیل پوششی دادهها میتواند تصویر جامعی از عملکرد سازمانها ارائه کند.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل دوم: ارزیابی عملکرد
۲-۱ ارزیابی عملکرد ۱۳
۲-۱-۱ مقدمه ۱۳
۲-۱-۲ تاریخچه ارزیابی عملکرد ۱۳
۲-۱-۳ تعریف ارزیابی عملکرد ۱۴
۲-۱-۴ اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد ۱۵
۲-۱-۵ فرآیند ارزیابی عملکرد ۱۶
۲-۱-۶ انواع مدلهای ارزیابی عملکرد ۱۸
۲-۱-۶-۱ مدل اسکور ۱۸
۲-۱-۶-۲ مدل تعالی عملکرد سازمانی اروپا ۱۸
۲-۱-۶-۳ مدل کارت امتیازی متوازن ۱۹
۲-۱-۶-۴ مدل ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه ۱۹
۲-۱-۶-۵ مدل برتری سازمانی ۲۰
۲-۱-۶-۶ مدل تحلیل پوششی دادهها ۲۰
۲-۱-۷ ویژگیهای یک مدل مناسب برای ارزیابی ۲۰
۲-۲ مقدمه ۲۲
۲-۲-۱ مدیریت خرید ۲۳
۲-۲-۱-۱چه کالایی باید خرید شود؟ ۲۴
۲-۲-۱-۲چقدر باید خرید کرد؟ ۲۴
۲-۲-۱-۳ چه موقع باید خرید نمود؟ ۲۵
۲-۲-۱-۴ از کجا باید خرید شود؟ ۲۵
۲-۲-۱-۵ با چه نرخی باید خرید کرد؟ ۲۵
۲-۲-۲ مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین) ۲۶
۲-۲-۳ مدیریت عرضه و خرید ۲۷
۲-۲-۴ اهمیت عملکرد مدیریت عرضه و خرید ۲۸
۲-۲-۵ تأثیر مدیریت عملکرد مدیریت عرضه و خرید در عملکرد مالی شرکتها ۲۹
۲-۲-۵-۱ تعداد مدیران و خریداران استراتژیک ۳۰
۲-۲-۵-۲ تعداد تأمینکنندگان ۳۰
۲-۲-۶ تأثیر محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید در نتایج مدیریت عملکرد عرضه و خرید ۳۰
۲-۲-۶-۱ صرفهجویی در هزینهها ۳۰
۲-۲-۶-۲ همکاریهای عملکردی ۳۱
۲-۲-۶-۳ مدیریت عملکرد تأمینکننده ۳۱
۲-۲-۷ تبدیل نتایج عملکرد مدیریت عرضه و خرید به عملکرد مالی شرکت ۳۱
۲-۲-۸ روشهای مختلف انتخاب رویکرد ارزیابی مدیریت عرضه و خرید ۳۲
۲-۲-۸-۱مدلهای تصمیمگیری در زمینه شناسایی و صلاحیت تأمینکنندگان مناسب (انتخاب اولیه) ۳۲
۲-۲-۸-۲ مدلهای تصمیمگیری در مرحله انتخاب نهایی ۳۳
۲-۳ مقدمه ۴۳
۲-۳-۱ تحلیل پوششی دادهها ۴۳
۲-۳-۲ تاریخچه مدل تحلیل پوششی دادهها ۴۴
۲-۳-۳ ماهیت ورودی و خروجی در مدلهای تحلیل پوششی دادهها ۴۴
۲-۳-۴ راهکارهای بهبود واحدهای ناکارا در مدلهای تحلیل پوششی دادهها ۴۵
۲-۳-۴-۱ ماهیت ورودی محور ۴۵
۲-۳-۴-۲ ماهیت خروجی محور ۴۵
۲-۳-۵ ویژگیها و قابلیتهای مدل تحلیل پوشششی دادهها ۴۶
۲-۳-۶ مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها ۴۶
۲-۳-۶-۱ مدل نسبت CCR ۴۷
۲-۳-۶-۲ مدل مضربی CCR ورودی محور ۴۷
۲-۳-۶-۳ مدل پوششی CCR ورودی محور ۴۸
۲-۳-۶-۴ مدل مضربی CCR خروجی محور ۴۸
۲-۳-۶-۵ مدلBCC ۱ ۴۸
۲-۳-۶-۶ مدل جمعی ۴۹
۲-۳-۷ نقاط قوت و مزایای تحلیل پوششی دادهها ۵۰
۲-۴ پیشینه تحقیق ۵۳
فهرست منابع و مأخذ
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت