مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم)

مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس در قالب فایل word در حجم ۲۷ صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۷
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم ۲۷ صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و …


————————————————————————


بخشی از متن :


تدریس

تعاریف زیادی از تدریس انجام گرفته است. یک سلسله فعالیت ­های منظم و هدفدار و از پیش طراحی  شده (صفوی، ۱۳۷۵). بیان صریح معلم درباره ­ی آنچه باید یاد گرفته شود (همان منبع). به وجود آوردن تغییر مناسب در رفتار شاگرد (دیویس، ۱۳۷۷). شعبانی (۱۳۸۳) تدریس را تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد می­ داند. تدریس فعالیتی است که در کانون و نقطه تلاقی همه عناصر آموزشی قرار دارد و مهم­ترین عملکرد معلم در کلاس درس محسوب می ­باشد که زمینه را  برای یادگیری فراهم می­سازد. تدریس فرایند تسهیل کننده­ ی یادگیری است (مرادی و همکاران، ۱۳۹۰).

رویکرد جدید در تدریس

امروزه دیدگاه بشر از تدریس صرف در کلاس درس فراتر رفته و رویکردها و گرایش­های جدید که حاصل یافته­ های علوم تربیتی، روان­شناسی، جامعه شناسی و مدیریت هستند، در عرصه تدریس و معلمی توجه دارد، این رویکردها سبب می ­شوند که معلمین با وسعت نظر بیشتری به تدریس و نقش خود بنگرند و با بکارگیری آن­ها کیفیت یادگیری و رشد همه جانبه دانش ­آموزان را بهبود بخشند (سمیعی رومدشتی، ۱۳۸۸). 

امروزه تدریس، در آموزش و پرورش فقط «تدریس و یاددادن» نیست، بلکه «برانگیختن و راهنمایی یادگیری و یادگیرندگان» است. معلم موفق، معلمی نیست که تنها آموزش می ­دهد،  بلکه کسی است که فرصت­های یادگیری را فراهم می ­سا­زد (شعاری­نژاد، ۱۳۸۱).

الگوهای تدریس

الگو، معمولاً به نمونه ی کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ­ای از اشیای بی­ شمار گفته م ی­شود که ویژگی­های مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ­ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرش­های تعلیم و تربیت خواهد داشت (سمیعی رومدشتی، ۱۳۸۸).

الگوهای تدریس ابزار مهمی برای گشودن راه سازماندهی آموزش و پرورش، برای بهره­ گیری از انواع هوش و افزایش یادگیری است. بنابراین بسیاری از تفاوت­هایی که در اغلب آموزش­های سنتی بازدارنده یادگیری هستند، مانند تفاوت­های جنسی، نژادی، فرهنگی و زمینه ­های اقتصادی- اجتماعی، در مقابل قدرت آموزش و پرورش با الگوهای تدریس که ابزار آموزش به خویشتن را در اختیار دانش آموزان قرار می­ دهد، ناچیز است (بهرنگی؛ آقایاری، ۱۳۸۳).

هنر معلم در انتخاب الگوها و روش­های تدریس نمایان می­شود شاید بتوان گفت به تعداد معلمان روش تدریس وجود دارد؛ چرا که روش­های تدریس بیشتر شخصی هستند. هر معلمی به تجربه و گذشت زمان شناخت نسبتاً کاملی از خود و ضعف­ها و قوت­ هایش به دست می­ آورد و با تکیه بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری شخصی خود روش تدریس مناسب را انتخاب می­ کند. اما الگوهای عامتری هم برای روش تدریس وجود دارند و در حقیقت چارچوب­ هایی هستند که روش­های تدریس درون آن­ها جای دارند (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).

باید باور کرد که روزگار «معلم محوری» سپری شده و عصر تازه دانش ­آموز محوری آغاز شده است. امروزه نظام آموزش را بردار دو سویه معلم و شاگرد مشخص می­ کند و به مدد وارد شدن دانش­آموزان به دنیای تدریس، معلم به راحتی می­ تواند براساس توانایی شاگردان خود، الگو یا الگوهای مناسب آموزشی را انتخاب کند. نه تنها به کفیت تدریس بهبود بخشد، بلکه فرصتی برای بروز استعدادها، خلاقیت­ها و مهارت­های فردی در اختیار دانش ­آموزان قرار دهد اما چشم دوختن به معلم و دقیق شدن به پالایش و نو شدن او کافی نیست. توجه به لایه دوم نیز که همان کیفیت شغلی است، ضروری به نظر می­رسد. معلم باید از کفایت شغلی مناسب برخوردار باشد تا بتواند با اطمینان و آرامش، پذیرای تحولات پیرامون خویش باشد. معلم به عنوان کلید طلایی کیفیت تدریس، می ­تواند متضمن پوست­ اندازی کالبد قدیمی مدارس باشد. در فرایند آموزش، معلم اثربخش معلمی است که ضمن آشنایی با انواع روش­های تدریس با بهره­گیری از الگوهای گوناگون تدریس و با توجه به موضوع درس، اهداف آموزشی، شرایط محیط و … الگوی مناسب را انتخاب کند و با تدریس مؤثر، موجبات حفظ پویایی و تکامل را در دانش­ آموزان به وجود آورد (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).

طبقه ­بندی الگوهای تدریس

در یک تقسیم ­بندی، الگوهای تدریس به دو دسته عمده الگوهای مکانیستی و الگوهای ارگانیستی تقسیم می ­شوند. در الگوی مکانیستی که الگویی بسیار قدیمی است، شاگرد به عنوان موجودی غیرفعال، تهی و انفعالی در نظر گرفته می ­شود که ذاتاً تنبل و تن­ پرور است. مطابق این الگو، فعالیت در اثر فشار نیروهای خارج انجام می­ گیرد. بنابراین، هدف آموزش و پرورش انتقال فرهنگ، پر کردن ذهن شاگرد و شکل دادن رفتار او مطابق با روش­های از قبل تعیین شده است. این الگو بیشتر «معلم مدار» نامیده می­ شود. هدف این گونه الگوهای یادگیری فقط گذراندن امتحان به منظور ارزیابی حافظه است. در مقابل الگوهای مکانیکی، الگوهای ارگانیکی مطرح می ­شوند که طبق آن­ها، توجه به شاگرد و  توانایی­ های او از اهمیت خاصی برخوردار است. مطابق این الگو شاگرد به عنوان موجودی که ذاتا فعال است در نظر گرفته می­ شود. و هدف آموزش و پرورش بهبود و پرورش مداوم افراد در جهت به ظهور رساندن توانایی­ های بالقوه آنان است. این الگو را الگوی «شاگرد مدار» نیز نامیده ­اند (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).


————————————————————————

بخشی از منابع :

– شعبانی، حسن، ۱۳۸۶، روش تدریس پیشرفته، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.

– مرادی، مسعود؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود؛ موسی­ پور، نعمت الله، ۱۳۹۰، مبانی و ویژگی­های یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری، فصلنامه­ی روانشناسی تربیتی، شماره بیستم.

  – آزمون، جواد؛ حسنلو، محمدباقر، ۱۳۹۱، معلمان تربیت بدنی و الگوهای تدریس، آموزش تربیت بدنی، دوره سیزدهم/شماره ۲٫

– جوادی ­پور، محمد؛ عسگری، مجیدعلی؛ کیامنش، علیرضا و محمد جنیری، ۱۳۸۵، طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره۱۲٫

– ملائی­ نژاد، اعظم، ۱۳۹۱، صلاحیت­هاى حرفه­اى مطلوب دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایى، فصلنامه نوآوری­هاى آموزشى، شماره ۴۴، سال یازدهم.

– شاه­ نعمتی، سیده­ زهرا؛ فانی، حجت­ الله، ۱۳۸۷، مقایسه اثر پیش سازمان دهنده و روش سخنرانی در افزایش یادیاری و وسعت انتقال و رابطه­ی آن با سطح عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی شهر مرودشت، پژوهشنامه­ تربیتی، سال چهارم، شماره ۱۶٫

– Grant, Carl A. & Maureen Gillette (2006). A Candid Talk to Teacher Educators about Effectively Preparing Teachers Who Can Teach Everyone’s Children, Journal of Teacher Education , Vol. 57, No. 3

– Avalos, Beatrice. (2005). Learning  to  teach  in  the  knowledge  society: The  cace  of  chile,  in  juan  manuel  moreno, Learning  to  teach  in  the  knowledge  society, final  report  World  Bank.

-Pregnet, R. (2000). Teaching Methods and group work. Charting your course: how to prepare to teach more effectively. Atwood Publishing, Madison, Wisconsin, pp 74-98.

– Gordon, Mordechai. (2008). Between Constructivism and Connectedness, Journal of Teacher Education,Vol 59, No 4, PP 322-331.



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: