مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری عملکرد شناختی

مبانی نظری عملکرد شناختی

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 67 کیلو بایت
تعداد صفحات 29
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

عملکرد شناختی
مقدمه
ابعاد عملکرد شناختی
هوش
حافظه
حافظه¬ی کوتاه مدت یا حافظه¬ی فعال
حافظه¬ی درازمدت
1)¬ حافظه¬ی رویدادی (حافظه¬ی بصری)
2) حافظه¬ی معنایی (حافظه¬ی کلامی)
3)¬ حافظه¬ی روندی
جدول 1-2. الگوی خبرپردازی یادگیری حافظه
نوروآناتومی حافظه
توجه
پایه¬های عصب شناختی توجه
منابع فارسی
منابع لاتین

عملکرد شناختی
مقدمه
شناخت در درجه¬ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت¬های جدید در هر یک از حوزه¬های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تأثیر می¬گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می¬شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم¬ترین حوزه-های شناختی در ارزیابی¬های عصب روان¬شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه¬ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می¬باشد (ری ، کسل ، اگوستینا ، 2009 به نقل از بدیع، 1390).
تعریف و ویژگی ها
عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده¬ها می¬انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه¬های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می¬باشد (جیمز ، 2014).
عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران¬بار، ظرفیت حافظه¬ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن ، هوستراپ ، هرتز و بونده ، 2010).
ریزون (1988) مطرح کرده افرادی که مرتکب نارسایی شناختی می¬شوند، تمرکز حافظه¬ی محدودی دارند. محققان نشان دادند که انواع نارسایی شناختی مانند نارسایی حافظه، حواس¬پرتی و اشتباه کردن، رابطه¬ی مثبت و معنادار با استعداد خستگی شغلی علی¬الخصوص خرده مقیاس¬های پاسخ عاطفی، ادراک زمان و بی¬قراری دارند؛ بنابراین می¬توان گفت که عواطف نامطبوع، احساس بی¬قراری و ملالت با توانایی افراد در تمرکز و انجام دادن تکالیف روزمره تداخل پیدا می¬کند. اختلالات شناختی از جمله مشکلات افراد دچار اختلالات یادگیری توصیف شده است. با توجه به اینکه نارسانویسی بخشی از اختلالات یادگیری را دربر می¬گیرد، احتمالاً با تغییرات قابل ملاحظه در حافظه، هوش، ادراک، فراشناخت، یادآوری، حل مسأله و سایر توانایی¬های شناختی همراه است.

ابعاد عملکرد شناختی
عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می¬باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می¬گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه¬ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه¬ی دقیق می¬باشد.
هوش و ابعاد آن، حافظه و انواع مختلف آن و توجه و نوروآناتومی مربوط به آن از ابعاد بسیار مهمی هستند که عملکرد شناختی یک فرد را تحت تأثیر قرار می¬دهند. بدون تردید نقش در فرایند انجام وظیفه¬ی هر یک از ابعاد زیر می¬تواند عملکرد شناختی فرد را پایین آورده و موجب کارآیی کم فرد در موقعیت¬های نیازمند عملکرد بالا می¬باشد.

هوش
یکی از بحث برانگیزترین پدیده¬های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش¬های گسترده¬ی روان¬شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید آورد اعتقاد داشت که هوش شامل توانایی¬هایی مانند استدلال، تخیل، بینش، قضاوت و سازگاری است. نظریه¬پردازان دیگر معتقد بودند که هوش فقط شامل سه توانایی شناختی مهم است: تفکر انتزاعی، یادگیری و حل مسأله (بندک ، جائوک ، سامر ، آرنداسی و نیبوئر ، 2014).

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: