مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۴ |
حجم | ۲۹۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
اختلال اضطراب اجتماعی شروع زودهنگامی دارد و اغلب اوایل و میانه دهه دوم زندگی قبل از ۱۸ سالگی بروز مییابد (رپی و اسپنس ، ۲۰۰۴). شروع اختلال ممکن است تدریجی و یا ناگهانی و به دنبال یک تجربه تنشزا و تحقیرکننده باشد. سیر اختلال پیوسته و مداوم است ولی ممکن است شدت آن در بزرگسالی کاهش یابد (کاشدان و هربرت، ۲۰۰۱، به نقل از استوار، ۱۳۸۶). طول مدت اضطراب اجتماعی درمان نشده صرف نظر از اینکه از نوع منتشر یا خاص باشد، حدوداً ۲۰ سال گزارش شده است (ویچن ، فیوسیچ ، سونتاگ ، مولر و لیبوویتز ، ۲۰۰۰).
نمونه پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی
امیر، فوآ و کولز (۱۹۹۸) در مطالعهای با هدف سنجش نوع تفسیر اطلاعات در اضطراب اجتماعی، به نمونهای از افراد با اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس-اجباری و بهنجار، ۲۲ داستان مبهم ارائه کردند که ۱۵ داستان اجتماعی و ۷ داستان غیراجتماعی را شامل میشد. برای هر داستان ۳ تفسیر ممکن ارائه شد: مثبت، منفی و خنثی. از آزمودنیها خواسته شد سه تفسیر موجود را به ترتیبی که به ذهنشان میآید، درجهبندی کنند. همچنین تفسیرها را به ترتیبی که به صورت معمول به ذهن فرد دیگری میآید، درجهبندی نمودند. محققین دریافتند که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، در موقعیت مرتبط با خود، به احتمال بیشتری داستانهای اجتماعی را به صورت منفی تفسیر میکردند. در واقع این افراد تمایل به انتخاب تفسیرهای منفی برای وقایع مبهم داشتند، حتی وقتی تفسیر مثبت هم وجود داشت. این سوگیری در آزمودنیهای دو گروه دیگر مشاهده نشد.
فهرست مطالب
۱-۵- تعریف مفهومی اضطراب اجتماعی ۱۲
۱-۶- تعریف عملیاتی اضطراب اجتماعی ۱۳
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه
۲-۱- مبانی نظری ۱۶
۲-۱-۱- اختلال اضطراب اجتماعی ۱۶
۲-۱-۱-۱- سیر و شیوع اختلال اضطراب اجتماعی ۱۷
۲-۱-۱-۲- سبب شناسی اختلال اضطراب اجتماعی ۱۸
۲-۱-۱-۲-۱- عوامل زیستی ۱۸
۲-۱-۱-۲-۱- ۱- ژنتیک ۱۸
۲-۱-۱-۲-۱-۲- عصب زیست شناختی ۱۹
۲-۱-۱-۲-۲- عوامل سرشتی ۱۹
۲-۱-۱-۲-۲-۱- بازداری رفتاری ۱۹
۲-۱-۱-۲-۳- عوامل محیطی ۲۰
۲-۱-۱-۲-۳-۱- فرزندپروری ۲۰
۲-۱-۱-۲-۳-۲- روابط دوستی با همسالان ۲۱
۲-۱-۱-۲-۳-۴- سایر وقایع زندگی ۲۲
۲-۱-۱-۲-۴- رویکرد شناختی ۲۳
۲-۱-۱-۲-۴-۱- مدل بک، امری و گرینبرگ (۱۹۸۵) ۲۳
۲-۱-۱-۲-۴-۲- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵) ۲۴
۲-۱-۱-۲-۴-۳- مدل رپی و هیمبرگ (۱۹۹۵) ۲۷
۲-۱-۱-۲-۵- مدل هافمن و بارلو (۲۰۰۲) ۲۹
۲-۱-۱-۲-۶- مدل رپی و اسپنس (۲۰۰۴) ۳۱
۲-۲- پیشینه عملی ۴۲
۲-۲-۱- سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی ۴۲
۲-۲-۲- سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی ۴۵
۲-۲-۳- برنامه تعدیل سوگیری شناختی ۴۸
۲-۲-۳-۱- تعدیل سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی ۴۸
۲-۲-۳-۲- تعدیل سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی ۵۰
۲-۲-۴- تعامل سوگیری توجه و سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی ۵۳
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت