مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمه بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۳۵
حجم ۲۳۳ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمه بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مقدمه:
بیمه  از جمله نهادهای اقتصادی است که نقش مهمی در حیات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها ایفا می کند. بیمه از شاخه های مهم بخش خدمات به شمار می رود که از یک سو باعث نوعی تأمین و احساس امنیت برای بیمه گذاران می شود و از سوی دیگر در رشته هایی که از نظر اقتصادی مطلوب بوده و در مسیر اهداف توسعه اقتصادی دولت می باشد، بستری مناسب برای سرمایه گذاری فراهم می کند (صفوی و فلاحتی، ۱۳۸۶، ص ۱۲).فلسفه شکل گیری بیمه وجود خطر می باشد که همواره سابقه ای به قدمت زندگی انسان داشته و با ضرر و زیان همراه بوده است و موجب دل مشغولی انسان از بدو خلقت بوده است. در گذشته سرمایه اندک بوده و خطر هم گستره چندانی نداشته است؛

اما با توسعه جوامع بر دارائی انسان اضافه شد و میزان درگیری او با خطر و ریسک افزایش یافت. بشر در زندگی ابتدائی خود خطری که همواره او را تهدید می کرد، احتمال حمله حیوانات و یا افرادی از قبایل دیگر بود و زمانی که به سلاح دست یافت تصور کرد که به زندگی آرامی دست یافته است اما به تدربج که به زندگی بهتر و کاملتری رسید، همین وسایل، خطرات تازه ای را برای او به ارمغان آورد و انسان در تمامی مراحل از فکر پیشگیری از خطرات غافل نماند. به نحوی که در دوران گذشته اگر حیوانی در کاروانی از بین می رفت، حیوان دیگری با هزینه کاروان تهیه می شد تا صاحب آن به تنهایی متحمل ضرر نگردد.  با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم به عمق مخاطرات افزوده شد، به نحوی که امروزه با پیشرفت علم و فن، خطرات جدیدی وارد زندگی انسان شده است. به طور کلّی باید اذعان داشت که بیمه؛ تأمین کننده مالی برای فعالیت های بازرگانی است، از طریق انتقال ریسک های اتفاقی به بیمه گر، توان و کارآیی بازرگانان افزایش می یابد، کمک مؤثری در توزیع نسبی هزینه ها می نماید، سبب افزایش اعتبار بیمه گذار می شود، یک نوع پس انداز است و اینکه جامعه و اقتصاد جامعه از آن منتفع می گردد (تدبیری، ۱۳۸۰، ص ۸-۵).

الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد: 
اصولا سیستم های ارزیابی با توجه به شرایط و مقتضیات سازمان طراحی می شوند. البته این مطالب به این معنی نیست که هر سازمانی باید الگوی موجود را با شرایط سازمانی وفق دهد، چرا که شاید هزینه طراحی و ایجاد یک الگو آنقدر زیاد باشد که از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و چه بسا الگوهای کاملی وجود داردکه قبلاً این مسیر را طی کرده اند و قابلیت های زیادی برای استفاده در سازمان مورد نظر دارند. ولی در هر صورت هر سیستم ارزیابی عملکرد باید از یک سری الزامات خاصی برخوردار باشد.«پارکر » معتقد است مواردی مثل عملی بودن، قابل فهم بودن برای عموم، بهبود دادن خود ارزیابی به صورت مستمر، بیشتر بودن مزایا از هزینه ها و دارا  بودن معیارهای واقعی و مستدل و قوی از ویژگی های یک نظام ارزیابی عملکرد است.
وجود شاخص های عملکردی (مانند؛ اهداف کمی و کیفی، نرخ رشد سازمان، نرخ رشد بهره وری و …) و شاخص های غیر عملکردی (مانند؛ توانایی سازمان برای تعیین آرمان ها و مأموریت ها، توانایی سازمان برای شناخت نیاز آینده و …) نیز می تواند از الزامات یک سیستم و الگوی ارزیابی عملکرد باشد (آذر و دانشور، ۱۳۸۷، ص ۱۲۹).

 ویژگی های یک سیستم  ارزیابی عملکرد مناسب:
با توجه به مدل ها و چارچوب های ارائه شده و طبق نظر اکثر صاحب نظران در زمینه ارزیابی عملکرد، می توان ویژگی های یک سیستم  ارزیابی عملکرد مناسب را به شرح زیر خلاصه کرد.

– از اهداف استراتژیک پشتیبانی کند؛ سیستم های ارزیابی عملکرد باید از اهداف استراتژیک نشات گرفته باشند. در غیر اینصورت این سیستم ممکن است فعالیت هایی را پشتبانی کند که اثر معکوس بر اهداف استراتژیک بگذارد. به علاوه باید به این نکته توجه کرد که اگر در طول زمان، استراتژی ها تغییر یابند، برخی شاخص های عملکرد نیز تغییر خواهند کرد. در نتیجه نیاز به انعطاف پذیری در این سیستم ها احساس می شود تا بتوان از این طریق اطمینان حاصل نمود که سیستم ارزیابی عملکرد همیشه با اهداف سازمان سازگار است.

– متوازن باشد؛ این موضوع که سیستم ارزیابی عملکرد نباید تنها از نقطه نظر مالی دیده شود بسیار حیاتی است. یک سیستم ارزیابی عملکرد بایستی انواع مختلفی از شاخص های عملکرد را شامل شود تا تمامی جنبه های مهم برای موفقیت سازمان را پوشش دهد. لذا بایستی بین شاخص های مختلف توازن وجود داشته باشد. یعنی به صورت متناسبی بر روی نتایج کوتاه و بلند مدت، انواع مختلف عملکرد (نظیر هزینه، کیفیت، تحویل، انعطاف پذیری و… ) جنبه های مختلف (نظیر مشتریان، ذی نفعان، رقبا، نوآوری و… ) و سطوح مختلف سازمانی (نظیر عملکرد کلی و بخشی ) تمرکز داشته باشد. 

– در مقابل بهینه سازی بخشی بایستد؛ از آنجا که شاخص های عملکرد بر روی رفتار کارکنان اثر گذارند، مجموعه ای نامناسب از شاخص ها می تواند به رفتار غیر کارکردی از طرف کارکنان منجر شود. به عبارت دیگر؛ کارکنانی که تنها در پی ارتقا و بهبود شاخص عملکرد مربوط به خود هستند، ممکن است تصمیماتی بگیرند که در تضاد با خواسته های مدیران باشد و بهبود در عملکرد واحد آنها به آسیب دیگر قسمت ها و یا حتی عملکرد کلی سازمان منجر شود. یک سیستم ارزیابی عملکرد باید از اینگونه بهینه سازی ها جلوگیری کند.

– تعداد شاخص های عملکرد آن محدود باشد؛ برای ایجاد عملکرد مناسب ضروری است که تعداد شاخص های عملکرد محدود باشند. افزایش تعداد شاخص ها نیاز به زمان تحلیل بیشتری دارد. گردآوری اطلاعاتی که از آنها استفاده ای نمی شود، یک اتلاف تلقی می شود. بنابراین، ضروری است که تنها داده هایی که برای یک هدف خاص کاربرد دارند و هزینه گردآوری آنها از مزایای مورد انتظارشان بیشتر نیست گردآوری شوند. همچنین افزایش تعداد شاخص های عملکرد، ریسک انباشت اطلاعات را افزایش می دهد که این امر موجب می شود که امکان اولویت بندی شاخص ها وجود نداشته باشد.

– دسترسی به آن آسان باشد؛ هدف یک سیستم ارزیابی عملکرد، دادن اطلاعات مهم درزمان مناسب و به شخص مناسب است. لذا نکته مهم درباره این سیستم ها آن است که باید به گونه ای طراحی شوند که اطلاعات آنها به راحتی بهبود یافته و در دسترس استفاده کنندگان از آن قرار گیرد و برای آنها قابل فهم باشد.
– حاوی شاخص های عملکرد جامع باشد؛ یک شاخص عملکرد باید هدف مشخص داشته باشد. به علاوه ضروری است که یک غایت مشخص نیز برای هر شاخصی تعریف شود و چارچوب زمانی مشخص شود که در قالب آن بایستی به آن غایت نائل شد (کریمی، ۱۳۸۵، ص ۲۷).

فهرست مطالب
۲-۱- مروری بر صنعت بیمه۱۹
۲-۱-۱- مقدمه.۱۹
۲-۱-۲- تعریف بیمه۲۰
۲-۱-۲-۱-تعریف بیمه از لحاظ لغوی۲۰
۲-۱-۲-۲- تعریف بیمه از لحاظ قانون بیمه۲۱
۲-۱-۲-۳- تعریف بیمه از لحاظ فنی۲۱
۲-۱-۲-۴- تعریف بیمه از لحاظ مالی.۲۱
۲-۱-۲-۵- تعریف بیمه در فرهنگستان ایران۲۱
۲-۱-۳- تارخچه بیمه۲۲
۲-۱-۳-۱- تارخچه بیمه در جهان.۲۲
۲-۱-۳-۲- تاریخچه بیمه در ایران.۲۵
۲-۱-۳-۳- جایگاه بیمه بعد از انقلاب اسلامی.۲۷
۲-۱-۳-۴- بیمه در جهان امروز۲۸
۲-۱-۴- انواع بیمه.۲۹
۲-۱-۴-۱- بیمه های اجتماعی.۲۹
۲-۱-۴-۲-  بیمه های بازرگانی.۳۰
۲-۱-۴-۳- مقایسه بیمه های بازرگانی و اجتماعی.۳۱
۲-۱-۵- برخی از تعاریف و اصطلاحات بیمه ای۳۱

۲-۲- مروری بر ارزیابی عملکرد۳۳
۲-۲-۱- مقدمه۳۳
۲-۲-۲-تاریخچه ارزیابی عملکرد۳۴
۲-۲-۲-۱- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان۳۴
۲-۲-۲-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران.۳۵
۲-۲-۳- تعریف اندازه گیری۳۶
۲-۲-۴- دلایل اندازه گیری۳۶
۲-۲-۵- تعریف و مفهوم عملکرد۳۶
۲-۲-۶- انواع ارزیابی۳۷
۲-۲-۶-۱-ارزیابی آینده نگر.۳۷
۲-۲-۶-۲-ارزیابی گذشته نگر.۳۷
۲-۲-۷- مراحل ارزیابی.۳۸
۲-۲-۸- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد.۳۹
۲-۲-۹- کارکردهای ارزیابی عملکرد۴۰
۲-۲-۱۰- دلایل ارزیابی عملکرد۴۱
۲-۲-۱۱- اهداف ارزیابی عملکرد۴۲
۲-۲-۱۲- ضرورت و اهمیّت ارزیابی عملکرد۴۲
۲-۲-۱۳- ابعاد ارزیابی عملکرد.۴۳
۲-۲-۱۴- فرآیند ارزیابی عملکرد۴۵

۲-۲-۱۵- شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد.۴۸
۲-۲-۱۵-۱-تعریف استاندارد۴۸
۲-۲-۱۵-۲- تعریف شاخص۴۸
۲-۲-۱۵-۳- انواع شاخص های عملکردی۴۹
۲-۲-۱۵-۴- خصوصیات شاخص های عملکرد ایده آل.۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۱- شاخص های مطلوب عملکرد از نظر پیتر دراکر.۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۲- خصوصیات شاخص های عملکرد از نظر گلوبرسون.۵۰
۲-۲-۱۵-۴-۳- اصول شاخص های عملکرد از نظر ماسکل۵۱
۲-۲-۱۵-۴-۴- شاخص های عملکرد در مدل سینک و تاتل۵۲
۲-۲-۱۵-۴-۵- شاخص های عملکرد در مدل نتایج و تعیین کننده ها۵۲
۲-۲-۱۵-۴-۶- شاخص های عملکرد در مدل هرم عملکرد.۵۳

۲-۲-۱۶- مدیریت عملکرد۵۴
۲-۲-۱۶-۱- تعریف مدیریت عملکرد.۵۴
۲-۲-۱۶-۲- مزیّت های مدیریت عملکرد.۵۵
۲-۲-۱۶-۳- پیش نیازهای مدیریت عملکرد۵۶
۲-۲-۱۶-۴- حرکت از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد۵۶
۲-۲-۱۶-۵- شرایط حرکت مؤثر از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد.۵۶
۲-۲-۱۶-۶- تفاوت مدیریت عملکرد با ارزیابی عملکرد.۵۷
۲-۲-۱۷- دیدگاه های سنتی و نوین درباره ارزیابی عملکرد۵۹
۲-۲-۱۷-۱- مقایسه معیارهای سنتی و نوین ارزیابی عملکرد.۶۰
۲-۲-۱۷-۲- اشکالات سیستم های سنتی ارزیابی۶۱

۲-۳- مدل های ارزیابی عملکرد۶۱
۲-۳-۱-الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد.۶۲
۲-۳-۲- ویژگی های یک سیستم  ارزیابی عملکرد مناسب۶۲
۲-۳-۳- انواع مدل های ارزیابی عملکرد.۶۴
۲-۳-۳-۱- مدل های ارزیابی عملکرد مالی۶۶
۲-۳-۳-۱-۱- تاریخچه سیستم‎های ارزیابی مالی.۶۶
۲-۳-۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل صورت های مالی.۶۷
۲-۳-۳-۱-۳- انواع نسبت‎های مالی.۷۰
۲-۳-۳-۱-۳-۱- نسبت‎های نقدینگی۷۰
۲-۳-۳-۱-۳-۲- نسبت‎های فعالیت (کارآیی)۷۲
۲-۳-۳-۱-۳-۳- نسبت‎های ساختار سرمایه (توانایی پردراخت بدهی ها)۷۶
۲-۳-۳-۱-۳-۴- نسبت‎های سودآوری۷۸
۲-۳-۳-۱-۵- نسبت‎های مالی مربوط به سرمایه‎گذاری سهامداران (ارزش بازار)۸۱
۲-۳-۳-۱-۴- نقاط قوت و ضعف نسبت‎های مالی۸۴
۲-۳-۳-۲- مدل های ارزیابی بهره‎وری۸۵
۲-۳-۳-۲-۱- تاریخچه بهره‎وری.۸۵
۲-۳-۳-۲-۲- تعریف بهره‎وری۸۶
۲-۳-۳-۲-۳- انواع بهره‎وری۸۶
۲-۳-۳-۲-۴- سطوح بهره‎وری۸۸
۲-۳-۳-۲-۵- مراحل ایجاد معیارهای بهره‎وری۸۸
۲-۳-۳-۲-۶- مفهوم ارزش افزوده در بهره‎وری.۹۰
۲-۳-۳-۲-۷- شاخص‎های بهره‎وری ارزش افزوده۹۰
۲-۳-۳-۲-۸- روش سریع ارزیابی بهره‎وری.۹۳
۲-۳-۳-۲-۹- محدودیت‎های ارزیابی بهره‎وری شرکت‎ها۹۵
۲-۳-۳-۳- مدل های اثربخشی سازمانی۹۷
۲-۳-۳-۳-۱- رویکرد نیل به هدف.۹۷
۲-۳-۳-۳-۲- رویکرد سیستمی۹۷
۲-۳-۳-۳-۳- رویکرد عوامل استراتژیک.۹۸
۲-۳-۳-۳-۴- رویکرد ارزش‎های رقابتی۹۸
۲-۳-۳-۳-۵- محدودیت مدل‎های ارزیابی اثربخشی سازمانی.۹۸
۲-۳-۳-۴- مدل‎های ارزیابی تعالی سازمانی.۹۹
۲-۳-۳-۴-۱- مدل جایزه اروپایی کیفیت (EQA).99
۲-۳-۳-۴-۲- مدل جایزه ملی دمینگ.۱۰۲
۲-۳- ۳-۴-۳- مدل جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج۱۰۴
۲-۳-۳-۴-۵- محدودیتهای مدل‎های ارزیابی تعالی سازمانی.۱۰۶

۲-۴- مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۰۷
۲-۴-۱- مقدمه۱۰۷
۲-۴-۲- ابعاد مدل ارزیابی عملکرد متوازن.۱۰۸
۲-۴-۳- انواع شاخص ها در مدل ارزیابی عملکرد متوازن.۱۱۰
۲-۴-۴- دلایل استفاده از مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۱۱
۲-۴-۵- کاربردهای ارزیابی عملکرد متوازن۱۱۳
۲-۴-۶- گام های پیاده سازی و توسعه مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۱۵
۲-۴-۷- سیر تکاملى مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۱۸
۲-۴-۸- مزایای مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۲۳
۲-۴-۹- محدودیت های مدل ارزیابی عملکرد متوازن۱۲۴

۲-۵- مروری بر رتبه بندی در صنعت بیمه.۱۲۴
۲-۵-۱- مقدمه.۱۲۵
۲-۵-۲- تعریف رتبه بندی۱۲۵
۲-۵-۳- منظور از رتبه بندی در صنعت بیمه.۱۲۵
۲-۵-۴- تفاوت مفهوم رتبه بندی با رده بندی.۱۲۶
۲-۵-۵- دلایل و ضرورت رتبه بندی در صنعت بیمه ایران۱۲۶
۲-۵-۶- اهداف رتبه بندی شرکت های بیمه۱۲۸
۲-۵-۷- مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه.۱۲۸
۲-۵-۸- چالش ها و محدودیت های رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران۱۲۹
۲-۵-۹- مشکلات اجرایی رتبه بندی مؤسسات بیمه در ایران۱۳۳
۲-۵-۱۰- متدولوژی (روش شناسی) رتبه بندی شرکت های بیمه۱۳۳
۲-۵-۱۱- طبقات روش شناسی رتبه بندی.۱۳۴
۲-۵-۱۲- مهم ترین فاکتور های مؤثر در تعیین نوع متدولوژی رتبه بندی۱۳۵
۲-۶- مطالعات تجربی ارزیابی عملکرد بیمه۱۳۵
۲-۶-۱- جمع بندی ادبیات تحقیق.۱۴۹

۲-۷- مدل پیشنهادی تحقیق.۱۵۲
۲-۷-۱- مدل کلان (مفهومی)۱۵۲
۲-۷-۲- مدل خرد (عملیاتی)۱۵۳

منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی

توضیحات بیشتر و دانلود

صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: