مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۰۴
حجم ۱۶۶۷ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

ارزیابی عملکرد، فرآیند به کارگیری و سنجش شاخص‌هایی است که به کمک آنها از اجرای استراتژی‌ها برای نیل به اهداف سازمانی، اطمینان حاصل می‌شود. در این راستا ضروری است شاخص‌هایی را انتخاب کرد تا علاوه بر نشان دادن وضعیت پیشین سازمان‌ها، انعکاس‌دهنده فعالیت‌های ارزش آفرین در آینده نیز باشند.از آنجایی که هدف اساسی در چشم انداز HSE اکثر شرکت‌ها، کنترل و کاهش ریسک‌ها است، بنابراین باید شاخص‌هایی که نشان دهنده این اقدامات (کنترل و کاهش ریسک) باشند تعیین و مورد سنجش قرار گیرند. در عصر حاضر به کارگیری دارایی‌هایی همچون دانش و مهارت کارکنان، همکاری‌های بین بخش‌های مختلف، کیفیت خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی از جمله فعالیت‌های ارزش آفرین سازمان‌ها هستند.  (محمدی, ۱۳۸۷) و  (حیدری و همکاران، ۱۳۸۷)

روش ارزیابی متوازن شرایطی را پدید می‌آورد تا ضمن ارزیابی عوامل محرکه، توفیق در آینده و نتایج اقدامات در گذشته، استراتژی سازمان را کنترل و مدیریت نماید. در این روش، چشم انداز و استراتژی سازمان از دیدگاه‌های مشتری، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد و دیدگاه مالی به اهداف، شاخص‌ها، ابتکارات و اقدامات اجرایی، تشریح می‌شود. (محمدی, ۱۳۸۷)ارزیابی عملکرد، ابزاری است که شرکت‌ها به منظور حصول اطمینان از اجرای استراتژی‌ها به کار می‌بندند. معمولا استراتژی‌ها با تغییرات محیطی از قبیل محیط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در طول زمان دستخوش تغییرات شده و در نتیجه باید شاخص‌های ارزیابی نیز متناسب با آنها تغییر یابند.  (محمدفام و همکاران ۱۳۸۹)ولی معمولاً این شاخص‌ها به همان صورت و بدون تغییر باقی می‌مانند. علت عدم موفقیت شرکت‌ها در آن است که بین استراتژی‌ها و شاخص‌های ارزیابی منتخب آنها رابطه منطقی وجود ندارد و یا به عبارت دیگر نتایج حاصل از ارزیابی آنها حتی اگر مطلوب باشد، تضمین کننده اجرای استراتژی در سازمان‌شان نیست.  (مهدی پور و همکاران ۱۳۸۹)

اگر واحد HSE به عنوان یک واحد خدماتی یا مستقل از کسب و کار در نظر گرفته شود، برای بررسی فعالیت‌ها و عملکرد آن، به استفاده از یک سیستم ارزیابی عملکرد نیاز است. روش‌هایی که تاکنون در ارزیابی عملکرد HSE مورد استفاده قرار گرفته اند بیشتر بر شاخص‌هایی تاکید دارند که گذشته را ترسیم می‌کنند.  (بشیری نسب و همکاران ، ۱۳۸۸)مهمترین بخش و یا به بیان بهتر، ضروری‌ترین عامل برای پیاده‌سازی روش ارزیابی متوازن و دارا بودن یک سازمان استراتژی محور، تعیین استراتژی است. قبل از تعیین استراتژی ابتدا باید رسالت شرکت، چشم انداز، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی، قوت‌ها وضعف‌های سازمان، فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی شناسایی و تعریف شود. (دشتی و همکاران،  ۱۳۸۶)در یک روش، ارزیابی متوازن عملکرد از سه دیدگاه یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی و ارزش / منفعت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای این کار ابتدا در هر یک از این دیدگاه‌ها، اهداف کلی تعیین شده و برای ارزیابی آن‌ها شاخص‌هایی انتخاب کرده و اهداف کمی هر یک از این شاخص‌ها برای دوره‌های ارزیابی مورد نظر، تعیین می‌شود سپس اقدمات و ابتکارات اجرایی جهت تحقق این اهداف، برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته می‌شود.  (فریدنیا ۱۳۸۸) 

همانطور که مشاهده می‌شود، روش ارزیابی متوازن علاوه بر آنکه از یک سیستم، ارزیابی کاملی به عمل می‌آورد به عنوان ابزاری برای کنترل استراتژی نیز به کار می‌رود با توجه به آنکه دیدگاه یادگیری و رشد زیربنای کلیه فعالیت‌ها است، تحقق اهداف مربوط به آن در اولویت قرار می‌گیرد. در ارزیابی حوزه HSE نباید تنها به شاخص‌های پیرو یا تابع که ارایه دهنده نتایج هستند اکتفا کرده بلکه اقداماتی را که به این نتایج ختم می‌شوند را نیز باید مورد سنجش قرارداد. یک سیستم ارزیابی کامل، سیستمی است که بین عامل محرکه و پیامد یک رابطه منطقی به وجود آورد.  (جعفری و همکاران ۱۳۹۰)

۲-۳)    سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست
۲-۳-۱) کلیات:
یکی دیگر از مطرح‌ترین سیستم‌های مدیریتی در دنیا سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست HSE-MS است. یکی از کامل‌ترین استانداردهای مطرح در خصوص سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست که به صورت یکپارچه به این موضوع می‌پردازد، استانداردی است که توسط انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز (OGP) تدوین شد.در این تحقیق  هر جا صحبت از HSE-MS می‌شود منطور این استاندارد است که در ذیل به تشریح عناصر آن پرداخته شده است.هدف از تشریح عناصر این استاندارد در این بخش تشریح مفاهیم مرتبط با یک سیستم مدیریت HSE است به طوری‌که در ادامه به برقراری ارتباط میان تکنیک‌های مختلف مدیریت HSE و فازهای فرایند آموزش و ارزیابی اثربخشی آموزش در مدل پاتریک پرداخته شود و نهایتأ مدلی ارائه گردد که به واسطه آن بتوانیم شاخص‌هایی از را به منظور ارزیابی عملکرد HSE سازمان، در پروژه‌های عمرانی بهره‌گیری نماییم.

 تعاریف: 
محیط‏زیست: به محیط، شرایط یا موقعیتی که یک شرکت در آن فعالیت می‌کند یا می‌تواند تحت تأثیر آن قرار گیرد، شامل سیستم‏های موجودات زنده (انسان و دیگر موجودات) که در آن وجود دارند.
اثرات زیست‏محیطی: اثرات مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از فعالیت‌ها، محصولات و خدمات شرکت بر محیط‏زیست، خواه مفید یا مضر.

ارزیابی اثرات زیست‏محیطی: ارزیابی مستند اثرات فعالیت‌ها، محصولات و خدمات شرکت (موجود یا طرح‌ریزی شده) بر محیط‏زیست.

بهداشت، ایمنی و محیط‏زیست ((HSE: فعالیت‌ها، پرسنل یا اقداماتی معین که برای اطمینان ازیکپارچگی سرمایه، پیشگیری از سوانح، و یا از بین بردن اثرات سوء HSE حیاتی شناخته شده‏اند.

خطرات: منبع، وضعیت یا اقدامی که پتانسیل آسیب را داشته باشد این آسیب‌ها می‌تواند شامل بیماری یا جراحت، صدمه به تجهیزات، واحدهای تولیدی، محصولات یا محیط‏زیست و یا از بین رفتن تولید یا افزایش پرداخت خسارت‌ها باشد.

ممیزی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‏زیست: یک فرایند مستقل، نظام‏مند و مستند هدفمند برای بدست آوردن شواهد قابل‏رسیدگی برای تعیین اینکه:
    سیستم مدیریت HSE و نتایج آن منطبق با معیار ممیزی باشد
    سیستم بطور مؤثر استقرار یافته و
    برای دست یابی به اهداف و خط‏مشی بهداشت، ایمنی و محیط‏زیست مناسب ‌باشد.

مستندسازی مدیریت HSE: مستندسازی بیان کننده کلیات سیستم مدیریت HSE بوده و مرجعی برای تعیین روش‏های اجرائی مربوط به استقرار طرح مدیریت HSE شرکت می‏باشد.

طرح مدیریت HSE: تشریح روش‏های دست یابی به اهداف HSE

بازنگری مدیریتHSE: بازنگری رسمی مدیریت ارشد از وضعیت و کفایت سیستم مدیریت HSE  و استقرار آن در ارتباط با موضوعات HSE، خط‏مشی، قوانین و اهداف جدید که ناشی از تغییر فضای کاری می‌باشد.

سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‏زیست: ساختار، مسئولیت‌ها، رویه‏ها، روش‌های اجرائی، فرایندها و منابع شرکت برای استقرار مدیریت بهداشت و ایمنی و محیط‌زیست.

خط‏مشیHSE: یک عبارت عمومی از مقاصد و اصول کاری شرکت در زمینه ایمنی، بهداشت و اثرات زیست‌محیطی می‌باشد که تجلی آن را در استراتژی و اهداف خرد می‌توان یافت.

مدیریتHSE: آن جنبه‏هایی از وظایف کلان مدیریت، (شامل طرح‌ریزی) که خط‏مشی HSE را توسعه، پیاده‏سازی و نگهداری می‏کند

رویداد: یک واقعه یا زنجیره‏ای از وقایع است که سبب می‌شود یا می‌تواند سبب جراحت، بیماری و/یا صدمه (زیان) به سرمایه، محیط‏زیست یا شخص ثالث گردد. 

کلمه”حادثه” توسط برخی نویسندگان و سازمان‏ها برای مشخص کردن یک رویداد که باعث جراحت، بیماری و/یا صدمه می‏گردد مورد استفاده قرار می‏گیرد اما در اصطلاح عامه به بدشانسی معروف شده که به همین دلیل توسط برخی بکار نمی‏رود، در این خطوط‏راهنما تنها از عبارت رویداد که در برگیرنده حادثه و شبه حادثه می‌باشد استفاده شده است.

ریسک: شانس اینکه یک واقعه ناخواسته معین رخ خواهد داد و شدت نتایج  واقعه .

اهداف استرات‍ژیک HSE: اهداف کلان ناشی از خط‌مشی HSE می‌باشد که یک شرکت، خود را برای دست‌یابی به آنها هماهنگ می‏کند و بایستی تا حد ممکن کمی شوند.

فهرست مطالب
فصل دوم : ادبیات تحقیق    ۱۴
    ۲-۱) مقدمه    ۱۵
    ۲-۲) ارزیابی عملکرد     ۱۵
    ۲-۲-۱) مفهوم ارزیابی عملکرد و تعاریف آن    ۱۶
    ۲-۲-۲) تاریخچه ارزیابی    ۱۶
    ۲-۲-۳) کاربرد روش‌های نوین ارزیابی عملکرد HSE در صنایع مختلف    ۱۷
    ۲-۳) سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست    ۱۹
    ۲-۳-۱) کلیات    ۱۹
    ۲-۳-۲) تعاریف    ۲۰
س    ۲-۳-۳) الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌زیست      ۲۲
    ۲-۳-۴) تکنیک‌ها، ابزارها و روش‌های مورد استفاده در مدیریت HSE    ۴۲
    ۲-۳-۵) ملاحظات خاص ایمنی و بهداشتی و روش‏های کنترل آن در پروژه‌های عمرانی    ۵۵
    ۲-۳-۶) ملاحظات خاص زیست محیطی و روش‏های کنترل آن در پروژه‌های عمرانی    ۷۲
    ۲-۴) ویژگی خبرگان HSE    ۸۶
    ۲-۵) جمع‌بندی فصل    ۸۶

منابع

فهرست جزیی
۵
۶
مقدمه:    ۱۰
سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست    ۱۲
۲-۳-۱) کلیات:    ۱۲
۲-۳-۲) تعاریف:    ۱۳
ممیزی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‏زیست:    ۱۴
مستندسازی مدیریت HSE:    ۱۴
طرح مدیریت HSE:    ۱۴
بازنگری مدیریتHSE:    ۱۴
۲-۳-۳) الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌زیست    ۱۵
۱- رهبری و تعهد ‌    ۱۵
۲- خط‌مشی و اهداف استراتژیک    ۱۶
۳- سازمان، منابع و مستندسازی    ۱۶
۱-۳- ساختار سازمانی و مسئولیت‌ها    ۱۷
۲-۳- نماینده (نمایندگان) مدیریت    ۱۸
۳-۳- منابع    ۱۸
۴-۳- شایستگی و صلاحیت    ۱۸
۲-۴-۳-آموزش    ۱۹
۳-۵- پیمانکاران    ۱۹
۶-۳- ارتباطات    ۲۰
۷-۳- مستندسازی و کنترل آن    ۲۱
۱-۷-۳- مستندسازی سیستم مدیریت HSE    ۲۱
۲-۷-۳- کنترل مدارک    ۲۲
۴- ارزیابی و مدیریت ریسک    ۲۲
۱-۴- شناسایی خطرات و تأثیرات    ۲۳
۳-۴- ثبت خطرات و تأثیرات    ۲۴
۴-۴- اهداف و معیارهای عملکرد    ۲۵
۵-۴- اقدامات کاهش ریسک    ۲۵
۲-۵- یکپارچگی سرمایه    ۲۷
۳-۵- روش‌‌های اجرایی و دستورالعمل‌های کاری    ۲۸
۱-۳-۵- توسعه روش‌‌های اجرایی    ۲۸
۲-۳-۵- صدور دستورالعمل‌های کاری    ۲۸
۴-۵- مدیریت تغییر    ۲۸
۵-۵- طرح‌ریزی وضعیت اضطراری و غیر مترقبه    ۲۹
۶- استقرار و پایش    ۳۱
۱-۶- فعالیت‌ها و وظایف    ۳۱
۲-۶- پایش    ۳۱
۳-۶- سوابق    ۳۲
۴-۶- عدم انطباق و اقدام اصلاحی    ۳۳
۵-۶- گزارش وقایع    ۳۳
۶-۶- پیگیری وقایع    ۳۴
۷- ممیزی و بازنگری    ۳۴
۲-۷- بازنگری    ۳۶
۲-۳-۴) تکنیک‌ها، ابزارها و روش‌های مورد استفاده در مدیریت HSE:    ۳۶
۲-۳-۴-۱) الزامات و قوانین HSE:    ۳۶
۲- ۳-۴-۱-۱) الزامات ایمنی و بهداشتی:    ۳۷
۲-۳-۴-۱-۲) الزامات زیست‏محیطی:    ۳۷
۲-۳-۴-۳) برگه اطلاعات ایمنی مواد    ۴۰
۲-۳-۴-۴) تجزیه و تحلیل حوادث    ۴۱
جدول ۲-۱٫ عوامل شکست و یا عوامل بروز حادثه    ۴۲
۲-۳-۴-۵) بازدیدهای دوره‌ای ایمنی/ بازرسی ایمنی    ۴۳
۲-۳-۴-۶) ارزیابی پیمانکاران فرعی    ۴۴
۲-۳-۴-۷) معاینات دوره‌ای    ۴۴
۲-۳-۴-۸) اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط    ۴۴
۲-۳-۴-۹)  استفاده از تجهیزات حفاظت فردی    ۴۵
۲-۳-۴-۱۰) تحلیل سود-فایده    ۴۶
۲-۳-۴-۱۱)  پایش شاخص‌های HSE    ۴۶
۲-۳-۴-۱۲) ساماندهی محیط کار    ۴۷
۲- ۳-۴-۱۲- ۱) تفکیک و تعمیر    ۴۸
۲-۳-۴-۱۲- ۲) نظم و ترتیب    ۴۸
۲-۳-۴-۱۲- ۳) پاکسازی محیط    ۴۹
۲- ۳-۴-۱۲- ۵) آموزش و انضباط    ۵۰
۲-۳-۵) ملاحظات خاص ایمنی و بهداشتی و روش‏های کنترل آن در پروژه‌های عمرانی    ۵۰
۲-۳-۵-۱) ایمنی حفاری و گودبرداری    ۵۰
۲-۳-۵-۱-۱) تعیین شرایط خاک    ۵۲
۲-۳-۵-۱-۲) سرویس‌های زیرزمینی    ۵۲
۲-۳-۵-۱-۳) روش‌های کنترل مخاطرات    ۵۲
شکل ۲-۳٫ نحوه شیب‌دارسازی    ۵۳
جدول ۲-۲٫ تعیین زاویه مناسب برای انواع حالات خاک    ۵۳
سنگ پایدار    ۵۳
نوع ۲    ۵۳
۲-۳-۵-۱-۶) حفاظ گذاری (shielding)    ۵۴
شکل۲-۴ . جعبه‌های ترانشه    ۵۴
۲-۳-۵-۱-۷) پله بندی (Benching)    ۵۴
۲-۳-۵-۲) ایمنی کار با تجهیزات و ماشین آلات سنگین    ۵۶
۲-۳-۵-۲-۱)  قوانین ایمنی عملی برای رانندگان    ۵۷
۲-۳-۵-۲-۲)  ایمنی در کار با کامیون    ۵۷
۲-۳-۵-۲-۳)  ایمنی در کار با بلدوزر، جرثقیل، لیفتراک و لودر    ۶۰
۲-۳-۵-۳) حفاظت از عملیات ساختمانی    ۶۱
۲-۳-۵-۴) ایمنی کار در ارتفاع    ۶۲
۲-۳-۵-۵) ایمنی سکوها و سطوح عملیات    ۶۳
۲-۳-۵-۶) ایمنی کار در فضاهای بسته    ۶۴
شکل ۲-۶- تهویه تونل و محیط‌های سربسته    ۶۶
شکل شماره۲-۷٫  نحوه مهار تأسیسات برقی    ۶۷
جدول۲-۳٫ اقدامات ایمنی در ورود به فضاهای بسته    ۶۸
۲-۳-۶) ملاحظات خاص زیست‏محیطی و روش‏های کنترل آن در پروژه‌های عمرانی    ۶۸
۲-۳-۶-۳) پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی- شهری    ۷۱
۲-۳-۶-۳-۲) آلودگی خاک    ۷۳
۲-۳-۶-۳-۴) آلودگی صوتی    ۷۶
اثرات آلودگی صوتی بر روی گیاهان و جانوران    ۷۸
اثرات آلودگی صوتی بر روی اجسام    ۷۸
آلاینده‌های طبیعی (مواد رادیواکتیو)    ۸۲
آلاینده‌های مصنوعی (پرتوهای ناشی از انفجارهای هسته‌ای(    ۸۲
ویژگیهای خبرگان HSE    ۸۳

۲-۵)جمع‌بندی    ۸۳
مراجع فارسی    ۸۵
مراجع لاتین    ۸۸

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا

توضیحات بیشتر و دانلود

صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: