مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۶۴
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه  رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش

 
 
 
 
 مقدمه
عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمان‌ها بیشتر به مقوله‌هایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسان‌های دانش‌گرا نسبت به انسان های عمل‌گرا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. صاحب‌نظران معتقدند دهه ۸۰ دهه جنبش کیفیت و دهه ۹۰ دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه کنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراکر چالش ۵۰ سال اول هزاره سوم بهره‌وری دانش در سازمان‌هاست که جز با مدیریت درست و مؤثر آن امکان‌پذیر نیست (افرازه، ۱۳۸۶). از این‌رو جای تعجب ندارد که دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون کرده است، به‌طوریکه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت دارایی‌های فکری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق کنند. 
 
علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.
 
 
الزامات مدیریت دانش، سازوکاری است که سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می کند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می کنند، به طوری که اعضا بتوانند از آن دانش به طور کاملاً اثربخش استفاده کنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداکثر کارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار کارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  کارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای کاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.
 
 یک زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده کامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمرکز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین کار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط کرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلکه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یکدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت کمک و انتشار تجاربشان راحت باشند. این کار به آنان این احساس را می دهد که خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیک سازمان سهیم ببینند. 
 
مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه کرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمرکز دارد، در حالی که ارکان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریک مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنکه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یک زیرساخت فناوری که به اندازه کافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی کند و تا زمانی که فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به کار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاکی از آن است که تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویکم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 
 
همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ 
 
و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۹
۲-۱-مقدمه ۱۰
۲-۲- مدیریت دانش ۱۰
۲-۳- مبانی تئوریک مدیریت دانش ۱۱
۲-۳-۱- دانش چیست؟ ۱۱
۲-۳-۲-روابط داده، اطلاعات و دانش ۱۵
۲-۳-۳- عناصر دانش ۱۶
۲-۳-۴- ویژگی های دانش ۱۹
۲-۳-۵-انواع دانش ۲۲
۲-۳-۵-۱- انواع دانش از نظر نوناکا ۲۲
۲-۳-۵-۲-انواع دانش از نظر جورنا ۲۳
۲-۳-۵-۳-انواع دانش از نظر ماشلوپ ۲۴
۲-۳-۵-۴- طبقه بندی بلاکلر از دانش ۲۵
۲-۳-۵-۵- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش ۲۶
۲-۴-مدیریت دانش چیست؟ ۲۶
۲-۴-۱-انتقادات وارد بر مدیریت دانش ۲۷
۲-۴-۲- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش ۲۹
۲-۴-۳- تکامل مدیریت دانش ۳۱
۲-۴-۴- ظهور مدیریت دانش ۳۲
۲-۴-۵-فرآیند تکامل مدیریت دانش ۳۳
۲-۴-۶-چرخه مدیریت دانش ۳۷
۲-۴-۶-۱-تولید دانش ۳۷
۲-۴-۶-۲-جمع‏آوری دانش ۴۲
۲-۴-۶-۳- الگوبرداری ۴۴
۲-۴-۶-۴- دسته‏بندی دانش ۴۶
۲-۴-۶-۵- ذخیره دانش ۴۶
۲-۴-۶-۶- انتشار دانش ۵۰
۲-۴-۶-۷- بکارگیری دانش ۵۴
۲-۴-۶-۸- یکپارچگی دانش ۵۴
۲-۵- مدل‌های مدیریت دانش ۵۵
۲-۵-۱- مدل عمومی دانش در سازمان ۵۵
۲-۵-۲- مدل نوناکا ۵۷
۲-۵-۳- مدل شش بعدی مدیریت دانش ۵۹
۲-۵-۴- مدل رن جانستون ۶۱
۲-۵-۵- مدل ادل و گراسیون ۶۲
۲-۵-۶- مدل استیوهالس ۶۴
۲-۵-۷- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ ۶۵
۲-۵-۸-مدل دانش شناسی سازمانی وان کروگ و روس (۱۹۹۵) ۷۰
۲-۵-۹- مدل مدیریت دانش چوو ۷۰
۲-۵-۱۰-مدل مدیریت دانش بویست ۷۳
۲-۵-۱۱- چهارچوب مدیریت دانش پرابست ۷۵
۲-۶- زیرساخت‌های مدیریت دانش ۷۷
۲-۶-۱-عامل فنی (فناوری اطلاعات) ۷۸
۲-۶-۲- عامل فرهنگ سازمانی ۸۰
۲-۶-۳- حمایت مدیریت ۸۲
۲-۶-۴-حس تعلق سازمانی ۸۳
۲-۶-۵- مشارکت در تصمیم گیری ۸۳
۲-۶-۶- عامل مدیریتی ۸۳
۲-۶-۷- فناوری‌های مدیریت دانش ۸۴
۲-۶-۸- مدیریت محتوا ۸۵
۲-۶-۹- طبقه بندی دانش ۸۷
۲-۶-۱۰- گروه افزار ۸۷
۲-۶-۱۱- گروه های تسهیم تجربه آن لاین ۸۹
۲-۶-۱۲- پورتال های سازمانی ۹۰
۲-۶-۱۳- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای) ۹۲
۲-۶-۱۴- یادگیری الکترونیک ۹۳
۲-۶-۱۵- داستان گویی و حکایات ۹۴
۲-۶-۱۶- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش ۹۴
۲-۶-۱۷- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده ۹۵
۲-۶-۱۸- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش ۹۶
۲-۶-۱۸- سیستم‌های خبره ۹۸
۲-۷- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش ۹۹
۲-۷-۱- فرهنگ سازمانی ۱۰۰
۲-۷-۱-۱-حمایت مدیریت  102
۲-۷-۱-۲-حس تعلق سازمانی  102
۲-۷-۱-۳-مشارکت در تصمیم گیری ۱۰۲ 
۲-۷-۲-فرآیندهای دانش  103
۲-۷-۲-۱-پردازش دانش  103
۲-۷-۲-۲- انتقال دانش ۱۰۴
۲-۷-۲-۳- تسهیم دانش ۱۰۴
۲-۷-۳- نظام فناوری اطلاعات  105
۲-۷-۳-۱- سیستمهای اطلاعاتی   106
۲-۷-۳-۲-مدیریت فناوری اطلاعات  106
۲-۷-۳-۳-فرآیندهای کسب اطلاعات  107
۲-۸- پیشینه پژوهش ۱۰۷
۲-۹- جمع بندی ۱۰۹
 
منابع و ماخذ
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها
جدول ۲-۱: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ ۲۴
جدول ۲-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش ۲۹
جدول ۲-۳ : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار کار (جانستون، ۲۰۰۰) ۶۱
جدول ۲-۴: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۶
جدول ۲-۵: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۸
جدول ۲-۶: مدل دانش بویست (۱۹۸۷) ۷۵
جدول ۲-۷: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی ۹۱
جدول ۲-۸: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مکان همکاری افراد (رائو، ۲۰۰۵) ۹۶
جدول ۲-۹: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، ۲۰۰۵) ۹۷
جدول ۲-۱۰: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناکا و تاگوچی، ۲۰۰۱) ۹۸
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها 
شکل ۲-۱: سلسله مراتب دانش ۱۲
شکل ۲-۲: چرخه مدیریت دانش ۳۷
شکل ۲-۳: چرخه تولید دانش ۳۹
شکل ۲-۴: مدل عمومی دانش در سازمان ۵۶
شکل ۲-۵: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش ۵۸
شکل ۲-۶: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، ۲۰۰۱) ۵۹
شکل ۲-۷: سلسله مراتب اشکال دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۹
شکل ۲-۸: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (۱۹۹۸) ۷۳
شکل ۲-۹: مدل مدیریت دانش (بویست، ۱۹۹۸) ۷۴
شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشکیل‌دهنده (پرابست و همکاران، ۲۰۰۰) ۷۷
شکل ۲-۱۱: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: