مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری و ناسازگاری زناشویی ۵۵ صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری و ناسازگاری زناشویی ۵۵ صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری و ناسازگاری زناشویی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۵۵
حجم ۱۳۷ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری و ناسازگاری زناشویی قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری سازگاری و ناسازگاری زناشویی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق سازگاری و ناسازگاری زناشویی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

سازگاری و ناسازگاری زناشویی

۲-۱-۱ سازگاری زناشوئی
سازگاری زناشوئی انطباق وضعیتی است که وجود دارد ، و وضعیتی که مورد انتظار است ، می باشد . طبق این تعریف سازگاری زناشوئی وقتی وجود دارد که وضعیت موجود فرد در رابطه زناشوئی مطابق با آنچه که وی انتظار داشته باشد و ناسازگاری زناشوئی وقتی وجود دارد که وضعیت موجود فرد در رابطه زناشوئی با وضعیت مورد انتظار و دلخواه فرد منطبق نباشد (سلیمانیان ،۱۳۷۳) اساساً اگر سازگاری زناشوئی حاصل مبادله رفتارهای پاداش بخش باشد . عدم سازگاری فقط هنگامی خواهد بود که دو شریک از چیزی رنج ببرند . البته نظر افراد در این باره که چه اموری رضایت بخش است با گذشت زمان ، رشد طبیعی انسان تغییر کند . رابطه ای را که یک زوج در بیست سالگی ، فوق العاده می دانند ممکن است در چهل سالگی ، با ایجاد علایق و شغلهای جدید در این ساهل چندان رضایت بخش نیابند . همچنین نامزدی که زمانی بهترین انتخاب تلقی مشده است . در صورت امکان نامزدهایی زیباتر و بهتر وجود داشته باشد . احتمالاً دیگر آنچنان راضی کننده نخواهد بود . همچنین ممکن است با شروع زندگی و دیدن خطاهای همسر در طول سال ها ، رضایت از همسر کاهش می یابد . (الیس و همکاران، ترجمه صالحی فدری و امین یزدی ، ۱۳۷۵)

 

 

 

السون  و دیگران (۱۹۸۹) ، سلیمانیان (۱۳۷۳) نیز برای سیکل زندگی خانوادگی مراحلی را مطرح می کند و معتقد است که میزان سازگاری و رضایت زناشوئی در هر یک از این مراحل متفاوت است . مراحلی که وی مطرح می کند و معتقد است که میزان رضایت زناشوئی در هر یک از این مراحل متفاوت است . مراحلی که وی مطرح می کند عبارتند از : ۱- زوجهای جوان بدون بچه ۲- خانواده با بچه های پیش دبستانی ۳- خانواده با بچه های دبستانی ۴- خانواده با فرزندان نوجوان ۵-+ خانواده با بچه های که شروع به ترک خانه می کنند ۶- خانواده بدون فرزند (فرزندان در این مرحله خانه را ترک گفته اند) ۷- خانواده در دوران بازنشستگی و پیری .
 ولف (۱۹۶۰) ، سیف (۱۳۶۸) بیان دارد که سازگاری ورضایت و خشنودی مادران از زندگی زناشوئی ، پس از جدا شدن فرزندان نوجوان و ۱۹ ساله به بالا در خانه حضور داشته اند . فلمن  (1971) ، سیف (۱۳۶۸) نیز معتقد است رضایت از زندگی در همسرانی که به دوره پدر و مادری انتقال یافته اند نسبت به دوره زندگی زناشوئی قبلی کاهش یافته است . همچنین بررسیهای جدیدتری توسط رولین  و کانون (۱۹۷۴) و اسپانیر و همکاران (۱۹۷۵)، سیف (۱۳۶۸) به طریقه پژوهش مقطعی انجام گرفته و چنین نتیجه گرفته اند که تنشهای مربوط به نقشهای زناشوئی پس از استقلال زندگی فرزندان نسبت به زمانی که آنان در خانواده حضور داشتند کمتر شده است و زوجها از رفتار خود نسبت به یکدیگر کمتر شکایت دارند (سیف ،۱۳۶۸).

 

 

 

الیس (۱۹۸۶) ، ، به نقش تفکر در سازگاری و ناسازگاری زناشوئی پرداخته است . توافق زن و مرد در مورد مسائل مختلف زندگی نقش عمده ای دارد که این توافق متأثر از طرز فکر علایق آن دو می باشد و زوجین می بایست در زمینه موضوعاتی از قبیل آزادی افراد در خانواده ، تعهد فرزندان ، تحصیل و تربیت فرزندان ، مداخله اطرافیان و غیره با هم به یک توافق منطقی برسند . این توافق خصوصاً در مورد نحوه ی تربیت فرزندان حائز اهمیت است . در زمینه علایقی مانند نحوه گذراندن اوقات فراغت از قبیل سینما رفتن ، شرکت در مجالس مذهبی ، خواندن کتاب ، گوش دادن به موسیقی و رادیو و غیره نیز باید توافق نسبی حاصل گردد . اگر یکی از زوجین بدون در نظر گرفتن علایق طرف مقابل خود تعصب نشان دهد موجبات دلسردی و ناکامی طرف مقابل را فراهم خواهد ساخت . داشتن توافق نسبت به موضوعات مهم زندگی یکی از مسائلی است که در موقعیت و رضایت زندگی زناشوئی نقش دارد . (سلیمانیان ،۱۳۷۳).

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
تعریف نظری سازگاری و ناسازگاری زناشویی
تعریف عملیاتی سازگاری و ناسازگاری زناشویی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری زناشویی

۲-۱ سازگاری و سازگاری و ناسازگاری زناشویی    6
۲-۱-۱ سازگاری زناشوئی    6
۲-۱-۲ عوامل مؤثر در رضایت و سازگاری زناشویی    8
۲-۱-۲-۱    ابراز محبت و عشق زوجین نسبت به یکدیگر :    8
۲-۱-۲-۲    احترام به همسر    10
۲-۱-۲-۳    برقراری روابط اجتماعی    11
۲-۱-۲-۴    روابط جنسی    11
۲-۱-۲-۵    مسائل اقتصادی و اجتماعی    13
۲-۱-۲-۶    ارتباط با اقوام و اطرافیان    13
۲-۱-۲-۷    مسائل ارزشی ، عقیدتی و مذهبی    15
۲-۱-۲-۸    علایق و طرز تفکر    16
۲-۱-۲-۹    مزاج و شخصیت    16
۲-۱-۳ تأثیر رضایت و سازگاری زناشوئی بر کودکان    17
۲-۱-۴ رضایتمندی و سازگاری زناشویی    19
۲-۱-۵ نظریه های مرتبط با خانواده، رضایتمندی و سازگاری زناشویی    22
۲-۱-۵-۱ دیدگاه کلان    22
کالینز دو نوع اساسی منابعی که برای مبادلات و مناسک سرنوشت ساز هستن را مجسم می کند:    24
۲-۱-۶ نظریه روان شناسی اجتماعی    26
۲-۱-۷ نقش سیستم خانواده در ایجاد تعارضات :    28
۲-۱-۸ طبقه بندی تعارضات زناشویی    28
۲-۱-۹ مادنس (۱۹۸۱) عوامل موثر بر بروز تعارضات خانواده را به شرح ذیل بیان می دارد :    33

پیشینه تحقیق
تحقیقات خارجی
تحقیقات داخلی

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: