مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۰۵
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری  رشته روانشناسی

دانلود ادبیات و مبانی نظری عزت نفس

بصورت جامع و کامل

 
 
 
 
چکیده :

عزّت نفس

عزّت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهه ی اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناس و پژوهشگران قرار گرفته است. در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روانشناس این نظریه را که انسان نیازمند عزّت نفس است پذیرفته اند (بیابانگرد- اسماعیل، ۱۳۷۴).

تعاریف عزّت نفس

در فرهنگ لغت عمید (۱۳۷۱) عزّت نفس به معنای عزیز، گرامی و ارجمند شدن و همچنین نفس نیز به معنای جان، تن، شخص، انسان و حقیقت هر چیز آمده است.

در فرهنگ لغات وبستر (۱۹۶۸) از عزّت نفس به عنوان  الف- اعتماد و رضایت در خویشتن      

ب- نظر مثبت فرد درباره ی خود یاد شده است.

عزّت نفس در اصطلاح عبارت از ارزیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی «خویشتن» خود است (کوپر اسمیت؛ ۱۹۶۷، به نقل از شاملو، ۱۳۷۶).

 

به عبارت دیگر عزّت نفس نوعی قضاوت مثبت به ارزشمندی وجودی می باشد. این صفت در انسان حالتی عمومی دارد و زود گذر نیست (شاملو- سعید، ۱۳۷۶).

بالبی عزّت نفس را قسمتی از شخصیت می داند و اهمیت کسب امنیت در دوران کودکی را نیز به عنوان اصلی کلی و پایه ای برای درونی کردن اعتبار خود متذکر می شود (شاملو- سعید، ۱۳۸۴).

همچنین عزّت نفس را می توان چنین تعریف کرد: عزّت نفس به عنوان یک نیاز شامل احساساتی است که انسان به داشتن آن سیستم متقابل اجتماعی محتاج است. بدین معنی که ما نیاز داریم تا مشترکات احساسی خود را با دیگران رد و بدل کنیم و در درون خود احساس کنیم که با ارزشیم، همچنین احساس کنیم که دیگران ما را با ارزش می پندارند و معتقد باشیم که آنان هم با ارزشند (همان منبع)

اریکسون اعتقاد دارد که بهترین اعتماد در سن تولد تا یک سالگی است، زیرا اعتماد اساس و پایه در این سن تولد تا یک سالگی شکل می گیرد و اولین مرحله را اعتماد در برابر عدم اعتماد نامیده است. مراقبت کافی و محبت واقعی باعث می شود که کودک جهان را امن و قابل اعتماد بداند. مراقبت ناکافی و طرد کودک سبب ترس و دو دلی او نسبت به جهان می شود. به نظر اریکسون درک کودک از خویشتن و از فرهنگی که در آن تربیت شده است به اندازه سایقهای مورد تاکید فروید اهمیت دارد (همان منبع).

بک معتقد است که نیاز به عزّت نفس فقط از آنِ انسان است و وجود آن بدان دلیل است که انسان دارای استعداد نماد سازی و تفکر است و این نیاز از بدو تولّد تا هنگام مرگ در انسان وجود دارد (همان منبع).

تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE):

معلمان، والدین، رهبران تجاری و دولت همگی بر این امر اتفاق نظر دارند که ما یاز به پرورش اشخاصی با عزّت نفس بالا داریم که با خصوصیات مدارا و احترام قائل بودن برای دیگران مشخص می گردند. افرادی که مسؤولیت اعمالشان را می پذیرند دارای انسجام هستند، به موفقیت های خود مباهات می کنند، خود انگیخته اند، تمایل به ریسک کردن دارند، انتقاد پذیر هستند، قادر به دوست داشتن و دوست داشته

شدن اند، جویای پاداش و برانگیزی ناشی از پیگیری اهداف ارزنده و دشوارند و آن ها کسانی هستند که بر وجود خود به عنوان یک زندگی بخش، فردی سازنده، مسؤول و قابل اعتماد اطمینان دارند (عبدالهی-اعظم، ۱۳۸۴).

 
 
 
 

 

 
 
 
 
فهرست مطالب
 
 
فصل دوم:مبانی نظری تحقیق ۱۲
(۱عزّت نفس ۱۲
تعاریف عزّت نفس ۱۲

تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE): 13

طبقه بندی عزّت نفس: ۱۳
اهمیت عزّت نفس ۱۶
ب) شک و تردید درباره خود: ۱۸
ج) تأیید خود: ۱۹

ابعاد عزّت نفس: ۱۹

بُعد اجتماعی: ۲۰
بُعد جسمانی (تصور بدنی): ۲۰
بُعد کلی: ۲۱

دیدگاههاونظریّات روان شناختی در مورد عزّت نفس ۲۲

دیدگاه کوپر اسمیت: ۲۲
دیدگاه آلیس: ۲۲
دیدگاه آدلر: ۲۲
دیدگاه آلپورت: ۲۳
دیدگاه بک: ۲۳
دیدگاه فروم: ۲۳
دیدگاه راجرز: ۲۴
دیدگاه مازلو: ۲۵
دیدگاه جرج کلی: ۲۵
دیدگاه ویلیام جیمز: ۲۵
دیدگاه ما سن: ۲۶
دیدگاه گرین و پرکلر: ۲۶
دیدگاه شاملو از عزّت نفس: ۲۸

عزّت نفس از دیدگاه اسلام ۲۹

شرایط عزّت نفس ۳۲
عوامل موثّر بر عزّت نفس: ۳۳
زندگی آگاهانه نخستین رکن عزّت نفس ۴۲
پیش فرض های موجود در مطالعه روان شناسی عزّت نفس : ۴۴
تکامل عزّت نفس ۴۵

ارتباط عزّت نفس با خودپنداره و خود ایده آل: ۴۷

الف- خودپنداره فردی: ۴۷
ب- خودپنداره اجتماعی: ۴۷
ج- خود آرمانی با توجه به خودپنداره شخصی فرد: ۴۷
معیارهای ارزیابی شخصی عزّت نفس: ۴۹
تفاوت عزّت نفس با اعتماد به نفس: ۵۰
تفاوت عزّت نفس با خویشتن پذیری: ۵۰
۱ـ برنامه درسی ۷۴
۲ـ کتاب های درسی و مواد آموزشی ۷۷
۳ـ معلم، روش تدریس و تربیت معلم ۷۸
۵ـ مدت زمان تحصیل در مدرسه و منزل ۸۱
۶ـ سازمان و تسهیلات مدرسه ۸۳
۸ـ آموزش از راه دور ۸۶

روشهای سنجش پیشرفت تحصیلی : ۸۷

۳)رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی: ۹۰

مدل علّی عمومی بین عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی ۹۱
ب : تحقیقات انجام شده ۹۵
۱ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران: ۹۵
۲ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران۱: ۱۰۶
 
فهرست منابع:
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: