مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۰۸
حجم ۴ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی

 
 
 
 
 
 
چکیده
مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می سازد. بدین منظور و به جهت مدیریت مناسب دانش سازمانی، ابزاری مناسب نیاز است که بتوان با استفاده از آن از میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان آگاه شد. این آگاهی از وضعیت مدیریت دانش به سازمان کمک می نماید تا نقاط ضعف و کاستی ها ی مدیریت دانش خود را در جهت حفظ برتری های رقابتی و یا افزایش آن، به درستی تشخیص و اقدامات مناسبی در جهت آن انجام دهد.
 
 
 
این تحقیق نیز با بررسی و مقایسه ی شاخص ها و ابزارهای موجود در این زمینه، از رویکردی یکپارچه در قالب تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) برای محاسبه میزان اثربخشی مدیریت دانش و مقایسه دانشکده های دانشگاه مازندران بر اساس آن استفاده کرده است که در آن ابعاد کارت امتیازی متوازن (BSC) به عنوان شاخص های اثربخشی و ابزار شاخص عملکرد مدیریت دانش (KMPI) به عنوان فرآیندهای چرخه دانش در نظر گرفته شده است. داده های تحقیق با روش میدانی و از طریق توزیع پرسشنامه مقایسات زوجی بین خبرگان دانشگاه جمع آوری شده و نرم افزار Super Decisions نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها بکار رفته است.
 
 
 
نتایج این تحقیق نشان می دهد که بعد فرآیندهای داخلی و به کارگیری دانش مهم‌ترین شاخص و فرآیند هستند. همچنین میزان اثربخشی مدیریت دانش دانشکده های علوم پایه در مقایسه با دانشکده های علوم انسانی و علوم مهندسی بیشتر است. در نهایت پیشنهاداتی نیز برای بهبود آن ها بر اساس فرآیند های دانش ارائه شده است.
 
 
 
 
 
 
 واژه های کلیدی:
مدیریت دانش
سنجش اثربخشی
فرآیند تحلیل شبکه ای
کارت امتیازی متوازن
دانشگاه مازندران
 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
          روند رو به رشد رقابت در عرصه اقتصاد جهانی موجب تحولی عظیم در رویکرد سازمان ها برای خلق ارزش های رقابتی پایدار بوده است (بونتیس و همکاران ،۱۹۹۹). در ابتدای عصر صنعتی شدن، سازمان ها اثربخشی، کارایی و همچنین برتری رقابتی خود را از طریق اتوماسیون، کاهش ضایعات و حذف فرآیند های اضافی افزایش دادند؛ ولی در حال حاضر و در عصر دانش و دانش کاری، سازمان ها در صدد سازماندهی مجدد جهت حذف مشاغل و نیروهای اضافی هستند. این جنبش از طریق مهندسی مجدد و مدیریت کیفیت جامع و مانند این‌ها انجام می شود که سازمان های روان‌تری را به ارمغان می آورد. 
 
 
 
در اینجاست که نقش دانش و مدیریت دانش روشن می شود و سازمان ها در پی تحقق و استفاده ِیکی از مهم‌ترین دارایی های ناشناخته و راکد خود بنام دانش بر می آیند. لذا، مدیریت دانش در این راستا باید از سویی همراه با اثربخشی و کارایی و از سوی دیگر باید بتواند به خوبی از عهده کسب، حفظ و نگهداری و انتشار دانش در سطح سازمان برآید. مسلماً به کارگیری مناسب این سرمایه در صورت وجود معیار ها و شاخص های مناسب موجب می شود از سویی کارایی و اثربخشی مدیریت دانش افزایش یافته و از سوی دیگر میزان تأثیر آن بر عملکرد سازمان مشخص شود و فقط مورد ارزیابی کیفی قرار نگیرد (شائمی برزکی،۱۳۸۴).
 
 
 
        امروزه مؤسسات آموزش عالی با چالش های فراوانی از جمله تغییرات سریع فنّاوری، گسترش سیستم ها، تقاضای متنوع جامعه، افزایش هزینه های آموزشی و نیاز به تطبیق با عصر دانش و اطلاعات مواجهند. یکی از ابزارهایی که برای مقابله با این شرایط بکارگرفته می شود، مدیریت دانش است. مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می سازد (صادقی آرانی،۱۳۸۷). نقش اصلی این مؤسسات، مدیریت کردن دانش (هم دانش ضمنی و هم دانش آشکار) است تا بتوانند عملکرد دانش را جهت توسعه و پیشرفت جامعه افزایش دهند (حمیدی زاده،۱۳۸۷). 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب       
 
فصل دوم: ادبیات پژوهش
۲-۱- مقدمه. 
۲-۲- مدیریت دانش.
۲-۲-۱-گذری بر مدیریت دانش
۲-۲-۲-دانش                                                           
۲-۲-۲-۱- روابط داده،اطلاعات و دانش
۲-۲-۲-۲- داده.
۲-۲-۲-۳-اطلاعات .
۲-۲-۳-طبقه بندی انواع دانش.
۲-۲-۴-منابع دانشی سازمان.
۲-۲-۵-تعاریف مدیریت دانش
۲-۲-۶- اهمیت به کارگیری مدیریت دانش.
۲-۲-۷-اهداف مدیریت دانش.
۲-۲-۲-۸-فرآیند های مدیریت دانش
   2-2-9-مدیریت دانش در آموزش عالی.
 2-3-سنجش مدیریت دانش.
۲-۳-۱- سنجش اثربخشی مدیریت دانش.
۲-۳-۲- انواع رویکرد های سنجش مدیریت دانش.
۲-۳-۳- ابزارهای سنجش مدیریت دانش.
   2 -3-3-1- کارت امتیازی متوازن
   2-3-3-2- جهت یاب اسکاندیا
   2-3-3-3- نظارت بر دارایی‌های نامشهود.
  2-3-3-4- حسابداری منابع انسانی.
  2-3-3-5- روش شناسیKP3.
  2-3-3-6- شاخص عملکرد مدیریت دانش.
  2-3-3-7- سیستم مبتنی بر رضایت کاربر
۲ -۳-۴–مقایسه ابزار های سنجش مدیریت دانش.
۲-۴- مدل تحقیق و اجزای آن.
   2-4-1-کارت امتیازی متوازن. .
  2-4-2-. شاخص عملکرد مدیریت دانش.
  2-4-3-. فرآیند تحلیل شبکه‌ای.
۲-۵- دانشگاه مازندران.
۲-۶-مروری بر تحقیقات انجام شده.
   2-6-1-تحقیقات خارجی.
   2-6-2-تحقیقات داخلی.
۲-۷-خلاصه فصل دوم
 
 
 
منابع و مأخذ
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها
۱۷ شکل۲-۱- اثر اطلاعات و دانش بر تصمیم گیری
۴۰ شکل۲-۲- رابطه بین مولفه های اصلی در متدلوژیKp3 برای تعیین سهم دانش در عملکرد شرکت.
۴۶ شکل۲-۳- مدل اولیه تحقیق.
۴۸ شکل۲-۴- ارتباط کارت امتیازی متوازن با مدیریت دانش.
۵۱ شکل۲-۵- تفاوت ساختار سلسله مراتب و شبکه.
۵۴ شکل۲-۶- فرمت استاندار سوپر ماتریس.
۵۸ شکل۲-۷- مدل سنجش اثر بخشی مدیریت دانش.
۵۹ شکل۲-۸- مدلANP سنجش عملکرد مدیریت دانش.
۶۰ شکل۲-۹- مدل وو و ونگ برای ارزیابی موفقیت مدیریت دانش
۶۲ شکل۲-۱۰-توانمندی مدیریت دانش به منظور اثربخشی مدیریت دانش.
۶۵ شکل۲-۱۱-مدل مفهومی ارزیابی و آسیب‌شناسی مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی.
۶۸ شکل۲-۱۲-مدل عوامل تأثیر گذار بر موفقیت سیستم مدیریت دانش و همچنین پیامدها آن
۷۳ شکل۲-۱۳-چارچوب مرور ادبیات پژوهش
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
۳۳ جدول ۲-۱- رویکرد های متفاوت ارزیابی مدیریت دانش.
۳۶ جدول ۲-۲- شاخص های کارت امتیازی متوازن.
۳۷ جدول ۲-۳- شاخص های جهت یاب اسکاندیا.
۳۸ جدول ۲-۴- شاخص های نظارت بر دارایی های نا مشهود
۳۹ جدول ۲–۵ شاخص های حسابداری منابع انسانی.
۴۰ جدول ۲-۶- شاخص های متدلوژی Kp3
۴۲ جدول ۲-۷- شاخص های عملکرد مدیریت دانش.
۴۳ جدول ۲-۸- شاخص های سیستم مبتنی بر رضایت کاربر.
۴۴ جدول ۲-۹- مقایسه ابزارهای سنجش مدیریت دانش
۴۸ جدول ۲-۱۰- مدل کارت امتیازی متوازن برای دانشگاه.
۶۹ جدول ۲-۱۱- پژوهش های انجام شده در حوزه سنجش مدیریت دانش
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست نمودارها
۵۲ نمودار۲-۱- ارتباط درونی و بیرونی میان عناصر
۶۳ نمودار۲-۲- سلسله مراتب سنجش اثربخشی مدیریت دانش
۶۴ نمودار۲-۳-مدل سلسله مراتبی ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش سازمان.
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: