مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC بصورت کامل و جامع و با منابع جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۹۵ |
حجم | ۳۸۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | فرمت |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت
مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC بصورت کامل و جامع و با منابع جدید
– نظام کارت امتیازی متوازن
شاید بتوان گفت که یکی از معتبرترین و رایج ترین سیستم های نوین ارزیابی عملکرد همین سیستم کارت امتیازی متوازن می باشد. علت این مدعا این است بر اساس نتایج حاصل از بررسی ها ی انجام گرفته به نظر می رسد مناسب ترین روش برای اجرای ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن است که در ادامه دلایل مربوطه مفصلاً تشریح می گردد.هر چند این رهیافت مانعی برای استفاده از مزایای سایر روشها در کنار کارت امتیازی متوازن ایجاد نمی کند. به عبارتی به منظور ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن به عنوان محور مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن به صورت موردی از سایر روشها که دارای نقاط قوت برتر و قابل اجرا هستند نیز استفاده خواهد شد. لذا به طور جامع این سیستم مورد مطالعه قرارمی گیرد.
۲-۲-۲- تعاریف و مفاهیم کارت امتیازی متوازن
کارت امتیازی متوازن یا روش امتیازی متوازن تکنیکی برای ترجمه استراتژی به عمل و در واقع چهارچوبی برای تبدیل بینش شرکت یا سازمان به مجموعهای از شاخصهای عملکرد در چهار منظر است و چهار منظر را برای تدوین استراتژی و ارزیابی عملکرد معرفی میکند (آذر و رجب زاده،۱۳۸۱).در دهه ۱۹۹۰ میلادی مدل کارت امتیازی متوازن ابتدا به عنوان یک روش نوین ارزیابی عملکرد و سپس به عنوان ابزاری جهت کمک به تحقق استراتژی و یا به عبارتی بهتر سیستمی برای مدیریت بر استراتژی، توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد و دیوید نورتن مشاور برجسته مدیریت در امریکا مطرح شد و از سوی صاحبنظران مدیریت و مدیران سازمانها به شدت مورد استقبال قرار گرفت. آنها این سیستم تبدیل استراتژی ها به اهداف را کارت امتیازی متوازن نامیدند (اسعدی و همکاران، ۱۳۸۹).روش ارزیابی متوازن، روشی است که در آن استراتژی سازمان به یکسری شاخص های عملکرد قابل اندازه گیری ترجمه شده و از طریق اجرای آن سیستمی برای سنجش تحقق استراتژی و مدیریت استراتژیک ایجاد می شود.
کارت امتیازی متوازن یک الگو و یا به عبارتی یک چهارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از شاخصهای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد و در اولین گام آن می بایست دیدگاه آتی (چشم انداز) سازمان مشخص گردد. سپس در راستای دیدگاه حاکم بر سازمان، اهداف استراتژیک تدوین می یابند و یا میبایست تدوین شده باشند. با عنایت به چشم انداز و اهداف استراتژیک سازمان، عوامل حیاتی موفقیت مشخص می شود.
در همین راستا معیارهای استراتژیک تبیین و در نهایت برنامه تدوین میگردد، بر این اساس می توان گفت :
• نظام امتیازی متوازن، چارچوبی مفهومی برای تبدیل راهبردها به عملیات اجرایی ایجاد میکند.
• در نظام امتیازی متوازن، ابتدا به چشمانداز و راهبردهای مطرح شده در سازمان توجه میشود و از این طریق، عوامل موثر در موفقیت و روابط علی و معلولی بین آنها شناسایی میشود.
• در نظام امتیازی متوازن، معیارها و شاخص ها به منظور کمک به هدف گذاری، تثبیت اهداف و اندازهگیری عملکرد در مقاطع حساس راهبردها پیریزی میشود.
کارت امتیازی متوازن چهارچوبی است برای تشریح فعالیتهای یک سازمان از چهار جنبه مختلف که این کار از طریق تعدادی شاخص صورت می گیرد (ساجدی نژاد، ۱۳۸۵).
کارت امتیازی متوازن علاوه بر این که یک ابزار سنجش عملکرد میباشد مدلی برای عملیاتی کردن استراتژی و تبدیل برنامههای عملیاتی و کنترل و پیشرفت آن در جهت تحقق استراتژی میباشد؛ و از آنجا که ارزیابی عملکرد مناسب ترین ابزار برای هر سازمان جهت اطمینان از صحیح بودن گام هایش به سوی اهداف بلند مدت و استراتژیک میباشد، این مدل میتواند به سازمان ها در جهت پیاده سازی استراتژی و اطمینان از اجرای بدون انحراف آن کمک شایانی نماید (اسعدی و همکاران، ۱۳۸۹).
مدل ارزیابی متوازن، تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل می باشد، به عبارتی دیگر مدل مزبور تکنیکی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت، استراتژیهای سازمانها بوده و بدنبال پاسخگوئی بدین موضوع است که اساسا چه کارهائی باید انجام شود و چه شاخصهایی میبایست مورد ارزیابی قرار گیرد) میر کاظمی، ۱۳۸۸ (
چهار منظر ارزیابی متوازن شامل دسته تقریبا وسیعی از معیارها و سنجه هاست که در قالب گروه های عملکردی گسترده ای طبقه بندی شده اند. دسته بندی زیر مجموعه های سنجه های ارزیابی متوازن به عنوان قسمتی از این گروههای عملکردی متفاوت، جنبه بسیار مهمی از طراحی سیستم ارزیابی متوازن برای اجرا است (کپلن ووینسر، ۲۰۰۹(.ارزیابی متوازن، هدف اصلی و استراتژی شرکت را به اهداف و معیارهای سازمان یافته در چهار منظرمالی، مشتری، فرآیند درون سازمانی و فراگیری رشد تبدیل می کند (کپلن وآتکینسون، ۲۰۰۷). در روش ارزیابی متوازن بر بهبود مستمر تاکید شده است. در بیشتر سازمان ها بهبود مستمر موضوعی حیاتی است و اگر یک سازمان به صورت مستمر بهبود پیدا نکند .سرانجام از دور رقابت خارج خواهد شد (گریسون و همکاران،۲۰۰۶).
فهرست مطالب
کارت امتیازی متوازن
۲-۲-۱- نظام کارت امتیازی متوازن ۲۴
۲-۲-۲- تعاریف و مفاهیم کارت امتیازی متوازن ۲۴
۲-۲-۳- سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن ۲۶
۲-۲-۳-۱- کارت امتیازی متوازن نسل اول ۲۶
۲-۲-۳-۲- کارت امتیازی متوازن نسل دوم ۲۷
۲-۲-۳-۳- کارت امتیازی متوازن نسل سوم ۲۷
۲-۲-۴-روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد ۳۳
۲-۲-۵- ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارآمد ۳۵
۲-۲-۶- مدل های ارزیابی عملکرد ۳۵
۲-۲-۶-۱- مدل سینک و تاتل (۱۹۸۹) ۳۶
۲-۲-۶-۲- ماتریس عملکرد (۱۹۸۹) ۳۷
۲-۲-۶-۳- تحلیل ذینفعان (۲۰۰۱) ۳۸
۲-۲-۶-۴- چارچوب مدوری و استیپل (۲۰۰۰) ۳۹
۲-۲-۶-۵- الگوی فیشر برای ارزیابی عملکرد ۴۰
۲-۲-۶-۶- مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM) ۴۰
۲-۲-۶-۷- مدل دمینگ ۴۱
۲-۲-۶-۸- مدل مالکولم بالدریج ۴۲
۲-۲-۶-۹- مدل تعالی در کسب و کار کانجی(KBEM) ۴۲
۲-۲-۷- کارت امتیازی متوازن مدلهای ارزیابی متوازن عملکرد ۴۳
۲-۲-۸- بررسی سیستم های ارزیابی عملکرد و انتخاب مناسب ترین سیستم ۴۴
۲-۲-۸-۱- دلایل انتخاب کارت امتیازی متوازن ۴۴
۲-۲-۹- معرفی وروابط بین ابعاد استراتژی (سنجه های مالی وغیرمالی) ۴۷
۲-۲-۱۰- منظرهای روش کارت ارزیابی متوازن ۴۹
۲-۲-۱۰-۱- منظر مالی ۵۰
۲-۲-۱۰-۲-منظر مشتری ۵۴
۲-۲-۱۰-۳- منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار ۵۸
۲-۲-۱۰-۴- منظر یادگیری و رشد ۶۳
۲-۲-۱۰-۴-۱- اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان ۶۵
۲-۲-۱۰-۳-۲- اندازه گیری شاخص نگهداری کارکنان ۶۶
۲-۲-۱۰-۳-۳- اندازه گیری شاخص بهره وری کارکنان ۶۶
۲-۲-۱۱- روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد ۶۸
۲-۲-۱۱-۱- برطرف کردن مانع مربوط به انتقال استراتژی ۶۸
۲-۲-۱۱-۲- برطرف کردن مانع مربوط به عدم همسویی کارکنان ۶۹
۲-۲-۱۱-۳- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم ۶۹
۲-۲-۱۱-۴- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد ۷۰
۲-۲-۱۲- توازن در ارزیابی متوازن ۷۰
۲-۲-۱۲-۱- توازن بین سنجههای مالی و غیر مالی (از لحاظ اهمیت) ۷۰
۲-۲-۱۲-۲- توازن بین ذینفعان داخلی و خارجی سازمان ۷۱
۲-۲-۱۲-۳- توازن بین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت ۷۱
۲-۲-۱۲-۴- توازن بین شاخصهای هادی و تابع عملکرد ۷۱
۲-۲-۱۳- اساس موفقیت ۷۲
۲-۲-۱۳-۱- حمایت مدیریت ارشد ۷۲
۲-۲-۱۳-۲- مدیریت پروژه ۷۲
بخش: پیشینه تحقیق
۲-۳-۸ – پژوهش های داخلی ۸۱
۲-۳-۹- تحقیقات خارجی ۸۳
منابع
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا
قوانین ارسال دیدگاه در سایت