مبانی نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش (فصل ۲)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش (فصل ۲)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش در ۲۸ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۸ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی |
توضیحات کامل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش در ۲۸ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
به طور کلی، سازمان ها دو نوع دانش دارند که به عنوان دانش پیشزمینه و پسزمینه یا دانش صریح و ضمنی شناخته میشوند. نخستین بار، پولانی (۱۹۸۵) میان دانش صریح و ضمنی تمایز قایل شد. نوناکا و تاکواچی معتقدند که امتیاز غالباً نادیده گرفتهشدهی شرکتها، مواردی هستند چون بینش ها، شهودها، گمان ها، احساس های ناخودآگاه، ارزش ها، تصورها، استعارهها و مقایسهها. بهرهبرداری از این امتیاز ناملموس میتواند ارزش فراوانی به عملیات روزانهی یک شرکت ببخشد.
دانش ضمنی معمولاً در قلمرو دانش شخصی، شناختی و تجربی قرار میگیرد، در حالی که دانش صریح بیشتر به دانشی اطلاق میشود که جنبهی عینیتر، عقلانیتر و قویتری دارد. دانش صریح به طور معمول هم به خوبی قابل ثبت است و هم قابل دسترسی است. پولانی در تمایز میان دو دانش میگوید: «میتوانیم بیش از آنکه به زبان میآوریم، بدانیم». او در اصل چنین میگوید که بیان کردن دانش ضمنی با واژهها دشوار است. فناوری اطلاعات، به طور سنتی روی استفاده از دانش صریح متمرکز شده است(محمدی فاتح، سبحانی و محمدی،۱۳۸۵).
با این حال، سازمان ها اکنون دریافتهاند که برای انجام مؤثر کارهایشان، نیازمند یکپارچه کردن هر دو نوع دانش هستند. از این رو، در حال ایجاد روش شناسی خاص به منظور تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح هستند که میتواند تدوین شود و بنابراین، دیگران میتوانند آن را ثبت، ذخیره، منتقل، از آن استفاده و بر طبق آن عمل کنند.
دانش آشکار به راحتی قابل پردازش کامپیوتری، انتقال الکترونیکی و ذخیره سازی در پایگاه های اطلاعاتی است؛ ولی ماهیت ذهنی و حسی دانش ضمنی، پردازش و انتقال دانش کسب شده را از طرق منطقی و ساختارمند بسیار مشکل می سازد. برای اینکه دانش ضمنی در سازمان انتقال و گسترش یابد، باید آن دانش به کلمات یا اعدادی تبدیل شوند که برای هر کس قابل درک و فهم است. به طور مختصر، هنگام وقوع این فرآیند (یعنی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و تبدیل دانش آشکار به دانش ضمنی) سازمان، تولید دانش می نماید(نوناکا و تاکوچی، ۱۹۹۵).
بخشی از تحقیقات انجام شده:
– سید جوادین، عابدی، یزدانی و پورولی(۱۳۹۲)، به بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهد سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستان ها پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی اثر مثبتی وجود داشت، همچنین اعتماد سازمانی بر رفتارهی شهروندی سازمانی اثر مثبتی وجود داشت.
– یان، دیویسون و مو (۲۰۱۳)، در پژوهشی با هدف بررسی« شکل گیری خلاقیت کارکنان » طبق نظریه ادراک از خود و پیوستن به این اصل که به اشتراک گذاری دانش منجر به تسهیل خلق دانش می شود، داده های جمع آوری شده از میان ۲۳۲ کاربران وب، متوجه شدیم که هر به دنبال دانش بودن، منجر به خلاقیت بیشتر در کار است.
فهرست مطالب:
تعریف دانش
۲ـ۲ـ ۲ـ ماهیت دانش سازمانی
۲ـ۲ـ ۳ـ چرخه مدیریت دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۱ـ ذخیره دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۲ـ تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۳ـ کاربرد دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۴ـ تعاریف و مفهوم تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۵ـ تئوری های مربوط به تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۶ـ زیرساخت های تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۷ـ برنامههای تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۸ـ شیوههای به اشتراکگذاری دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۹ـ روش های غیر رسمی اشتراک دانش
۲ـ۲ـ ۳ـ ۱۰ـ بسترها و مجراهای تسهیم دانش
۲ـ۲ـ ۴ـ مدل های تسهیم دانش
پیشینه تجربی
۲-۴-۱- تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در داخل کشور
تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در خارج از کشور
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت