مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقاله آشنایی با همسران و مادران اهل بیت

مقاله آشنایی با همسران و مادران اهل بیت در 26 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 47 کیلو بایت
تعداد صفحات 26
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقاله آشنایی با همسران و مادران اهل بیت در 26 صفحه ورد قابل ویرایش

عنوان صفحه

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 3

خدیجه مادر حضرت فاطمه(س) ……………………………………………………………….. 4

حضرت فاطمه زهرا(س) ………………………………………………………………………….. 7

سیره حضرت فاطمه (س)…………………………………………………………………………. 8

حضرت زینب علیهاالسلام…………………………………………………………………………. 12

سیره‌ی حضرت زینب‌(س) ……………………………………………………………………….. 15

ام‌كلثوم ………………………………………………………………………………………………….. 17

زندگانی مادارن چهارده معصوم(ع)…………………………………………………………… 18

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… 24

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………… 26

«مقدمه»

زن در لغت به معنی، نقیض مرد، مادینه ی انسان، همسر مرد است. اما شخصیت این مخلوق الهی در تمامی اعصار، قرون و زمانه متفاوت، و تعابیر و معانی خاصی داشته است.

اعراب مشرك و متعصب، دختران را موجودی شوم پنداشته و آن را مایه ننگ و عار می‌دانستند و آنان را زنده به گور می‌ساختند.

پروردگار جهانیان، زن را مظهر خلاقیت و جمال و زیبایی خویش آفرید و او را به خلاقیت خود مربی و پرورش دهنده ی افراد جامعه انسانی قرار داد. در اسلام، زنان همانند مردان در مسائل اجتماعی، سیاسی، پایگاه و جایگاهی مناسب دارند. آنان چون مردان با پیامبر اكرم(ص) بیعت نمودند و علیرغم سلب تكلیف آنان در جهاد، همگام با آزادمردان لباس رزم بر تن كرده و در جبهه‌های نبرد با كفار حضور داشتند. ام‌مسطح از زنانی بود كه در جنگ بدر شركت كرده بود، و خدیجه اولین زنی بود كه به پیامبر ایمان آورد و تمامی ثروتش را برای ترویج اسلام ایثار كرد وسمیه اولین زنی بود كه در راه بقای اسلام به شهادت رسید. حماسه شیر زنانی چون حضرت زینب علیها‌السلام، ام‌كلثوم و ام‌وهب در واقعه‌ی كربلا نمونه‌ای برجسته از حضور زنان در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل می‌باشد.

در قرآن سوره‌ای به نام «نساء» و آیاتی درباره‌ی حقوق و فضیلت زنان آمده و از تعدادی زنان بزرگ چون‌، همسران آدم، ابراهیم و مادران موسی و عیسی علیهم‌السلام به نیكی یاد كرده است. كه این خود نشانگر اهمیت اسلام به این ودیعه الهی می‌باشد.

زنان صدر اسلام فرهنگ پاك زیستن، عالم زیستن، مجاهد زیستن، مطیع الی‌الله بودن، در ولایت ذوب گشتن، همسر و مادر نمونه شدن، را در جامعه بانوان ترویج داده‌اند تا تمام زنان عالم از الگوهای رفتاری آن‌ها در زندگانی فردی و اجتماعی خود بهره جویند.

خدیجه (مادر حضرت فاطمه (ع))

نام پدر حضرت خدیجه خویلد بن اسد بی عبدالغری بن قصی بن كلاب، از تیره‌ای معروف و از قهرمان قریش بود. خویلد در دوره‌ی جاهلیت مهتر طائفه‌ی خود بود.

خدیجه پیش از ظهور اسلام از زنان برجسته‌ی قریش به شمار رفته است. تا آنجا كه او را طاهره و سیده‌ی زنان قریش می‌خواندند. او در سال 68 قبل از هجرت به دنیا آمد. پیش از آنكه به عقد رسول اكرم (ص) درآید نخست زن ابوهاله هند بن نباش بن زراره و پس از آن زن عتیق بن عائد از نبی مخزوم گردید. وی از ابوهاله صاحب دو پرواز عتیق صاحب دختری گردید. اینان برادر و خواهر مادری فاطمه (ع)اند.

پس از این دو ازدواج، با آنكه زنی زیبا و مالدار بود و خواهان فراوان داشت، شوی نپذیرفت و با مالی كه داشت به بازرگانی پرداخت. تا آنگاه كه ابوطالب از برادرزاده‌ی خود خواست او هم مانند دیگر خویشاوندانش عامل خدیجه گردد، و از سوی او به تجارت شام رود و چنین شد. پس از این سفر تجارتی بود كه به زناشویی با محمد (ص) مایل گردید، خدیجه به هنگام ازدواج با محمد (ص) 40 سال داشت در حالی كه حضرت محمد (ص) 25 سال پیش نداشت. جز ابراهیم كه از كنیزكی آزاد شده به نام ماریه قبطیه متولد شد، قاسم و عبدالله همگی از خدیجه (ع)اند. قاسم در دو سالگی پیش از بعثت و عبدالله در مكه پیش از هجرت وفات یافتند. اما دختران به مدینه هجرت كردند و همگی پیش از فاطمه(ع) زندگی را به درود گفتند. خدیجه نخستین زنی بود كه به پیغمبر ایمان آورد. هنگامی كه پیغمبر دعوت خود را ‎آشكار كرد و ثروتمندان مكه روی درروی او ایستادند، و به آزار پیروان او و خود وی نیز برخاستند، ابوطالب برادرزاده خود را از گزند این دشمنان سرسخت حفظ می‌كرد، اما خدیجه نیز برای او پشتیبانی بود كه درون خانه بدو آرامش و دلگرمی می‌بخشید و برای همین خوی ان
سانی و خصلت مسلمانی بود كه رسول خدا پیوسته یاد او را گرامی می داشت. او در سخت‌ترین شرایط دوران رسالت پیامبر اسلام (ص) لحظه‌ای از حمایت و پشتیبانی حضرت محمد (ص) كوتاهی نكرد و سرانجام در شعب ابوطالب هنگامی كه همه‌ی مسلمانان در محاصره اقتصادی بودند، خدیجه (ع) به دیدار حق شتافت و پیامبر یكی از حامیان دلسوز خود را از دست داد.

هنگامی كه خدیجه با رسول خدا (ص) ازدواج كرد، زنان مكه از وی كناره‌گیری كرده و رفت‌و آمد خود را با او قطع كردند، خدیجه از این جهت غمگین شد تا چون به فاطمه حامله شد. این نوزاد در شكم با خدیجه سخن می‌گفت، خدیجه را دلداری می‌داد و خدیجه این مطلب را از رسول خدا (ص) پنهان می‌كرد، تا روزی كه حضرت وارد خانه شد و شنید كه خدیجه با كسی سخن می‌گوید، پرسید: «ای خدیجه با كه سخن می‌گفتی؟»

پاسخ داد: این جنینی كه در شكم من است با من سخن می‌گوید و همدم من است. چندی از این ماجرا گذشت تا هنگام وضع حمل فاطمه شد. خدیجه كسی را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه‌ی او آیند و هنگام ولادت فاطمه او را كمك كنند. ولی زنان برای خدیجه پیغام دادند كه تو به سخن ما گوش نكردی و با یتیم ابی‌طالب كه ثروت نداشت ازدواج كردی، ما نیز به كمك تو نخواهیم آمد. خدیجه از این پیغام غمگین شد و در حال غم و اندوه به سر می‌برد كه به ناگاه چهارزن گندمگون و بلند قامت را كه همچون زنان بنی‌هاشم بودند مشاهده كرد كه بر وی وارد شدند. خدیجه از دیدن آنها نگران شد اما یكی از آن چهارزن به سخن آمد و گفت: «ای خدیجه! نترس و محزون مباش كه پرودگار تو ما را فرستاد و ما خواهران تو هستیم، من ساره هستم، و این یكی آسیه همسر فرعون است كه همدم تو در بهشت خواهد بود، و آن دیگر دختر عمران و چهارمی كلثم دختر موسی بن‌عمران است خدای تعالی ما را فرستاد تا در امر وضع حمل تو را كمك كنیم. و آن گاه كمك كردند و فاطمه به دنیا آمد.

حضرت فاطمه (ع) در دامان پدری چون پیامبر اكرم (ص) و مادری زاهد و فداكار چون حضرت خدیجه (ع) پرورش یافت. وی در علم و فقاهت، زهد و عبادت، ایثار و شهامت، حیاو عفت، فصاحت و بلاغت و صبر و بردباری، یگانه‌‌ی اعصار و قرون شد.
ب- شجاعت و شهامت

از امتیازات و ویژگی‌های دیگری كه زینب كبری دارد شجاعت است. شجاعتی علی گونه كه در عاشورا بسیار مورد نیاز بود. اگر ذره‌ای ترس و وحشت از حكومت طاغوتی و جبار یزید در دل ایشان بود. هیچگاه ایراد كند و او را مفتضح نماید. او با جباران و ظالمین مقابله می‌كرد در حالی كه آنان در اوج عظمت و اقتدارشان بودند، ولی زینب، تنها، غریب، بی‌كس و در حالت اسارت و مظلومیت بود نه یاری داشت و نه معینی.

ج- فصاحت و بلاغت حضرت زینب (س)

دیگر از ویژگی‌های زینب كه به او موقعیت مخصوص می‌داد، فصاحت و بلاغت بود. زینب همچون پدر بزرگوارش زیبا سخن می‌گفت، آن چنان زیبا و با منطقی قوی و استوار كه فرصت هر نوع خدشه و اظهارنظر را از دیگران می‌گرفت.

مسلماً در كوفه و شام، شمشیر و سنان به كار نمی‌آمد، شمشیر و سنان، به مقدار نیاز در كربلا و عاشورا به كار گرفته شده بود، در آنجا سخن گفتن لازم بود و منطقی پولادین.

زینب این سلاح را دارا بود. شیوه‌ی سخن گفتن را به خوبی از پدر آموخته بود. می‌دانست در كوفه چگونه باید سخن بگوید و در شام چطور. با نگاهی به خطبه‌های ایشان فصاحت و بلاغت آن برای ما نمایان می‌شود. می‌بینیم كه جملات فصیح، در خور فهم مخاطبین و بنا به مقتضای حال و مقام ادا شده است. حضرت زینب (س) در كوفه به یك نحوه سخن رانده و در شام، در مجلس یزید به گونه‌ای در خور آن مجلس.

د- تربیت حضرت زینب(س)

اساس و منشاء همه‌ی فضایل در تربیت صحیح و درست نهفته است، اما قبل از هر چیز، مربی و كسی كه امر تربیت اطفال را عهده‌دار گردیده اهمیت دارد. اولین چیزی كه در تربیت مورد نیاز است این است كه مربی خودش باید فوری كامل و عامل باشد تا بتواند از عهده این امر مهم و خطیر برآید. این خود امتیازی است كه حضرت زینب(س) از مربیان و معلمانی برخوردار بوده است كه جزیره‌العرب، بلكه پهندشت كره خاكی در طول تاریخ به خود ندیده و نمی‌بیند. اولین معلم و مربی او وجود مقدس رسول‌خدا (ص) بود.
ه- سخاوت در خردسالی

روزی امام علی (ع) میهمانی همراه خود به منزل آورده بود. آن گاه به فاطمه (ع) فرمود: «در خانه چه داری؟» عرض كرد: «تنها قرصی نان است كه آن را برای دخترم زینب گذارده‌ام» زینب (س) اگر چه آن زمان چهار ساله بود وقتی این سخن را شنید گفت: «مادر جان نان را برای مهمان ببرید»
ام‌كلثوم

ام‌كلثوم صغری دومین دختر امیر‌المومنین علیه‌السلام از فاطمه است. ام‌كلثوم پس از سال هشتم هجری متولد شد و سال هفدهم به عمر بن الخطاب شوهر كرد و چون عمر كشته شد نخست عون و پس از مرگ او برادرش محمدبن‌جعفر بن ابی‌طالب او را به زنی گرفت. بیشتر تذكره نویسان نوشته اند ام‌كلثون پس از مرگ و یا كشته شدن محمد شوهری اختیار نكرد. اما ابن‌خرم نویسد: عبدالله بن جعفر بن‌ابی طالب پس از طلاق زینب (ع) او با به زنی گرفت.

ام كلثوم از عمر دارای پسری بنام زید بوده است. ام كلثوم در بازار كوفه مردمان را اشارت كرد با خاموش شدند و سپس خطبه ای با چنان بلاغت خواند كه گوئی علی بن ابی‌طالب است. زید و مادرش ام‌كلثوم هر دو در یك روز مردند و عبدالله بن عمر بر آن دو
نماز خواند. مرگ ام كلثوم پس از بازگشت او از كوفه بمدینه و بین سالهای چهل ودو تا پنجاه و شش است.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: