مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

موضوع تحقیق: ظهور حضرت مهدی (عج) و آثار ظهور آن حضرت

بنا به دریافتهای مردم وآمادگیهای افكار از عصرهای پیشین نسبت به قیام و و انقلاب آن حضرت دوران بارداری امام همچون حضرت موسی مخفی و پنهان از نظرها بود به نحوی كه ((حكیمه)) عمه آن حضرت می گوید ((امام حسن عسگری علیه السلام به من فرمود شب را پیش ما بمان امشب جانشین من متولد می شودعرض كردم از كه متولد می شود ؟ من در نرگس نشان حملی نمی بینم ؟ فرمود م

دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات 47
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

فهرست مطالبعنوان صفحه

مقدمه 1

ولادت امام زمان (عج) 2

برخی از ویژگیهای ظاهری امام زمان (عج) 4

غیبت امام زمان (عج) 6

وظایف و تكالیف شیعیان در دوران غیبت امام زمان (عج) 11

انتظار 14

انتظار سازنده 15

انتظار ویرانگر 16

علائم و مقدمات ظهور امام زمان (عج) 17

جهان پس از ظهور امام زمان (عج) 21

اثبات مهدویت امام زمان (عج) 23

مهدویت در اندیشه های خاورشناسان و … 25

اثبات مهدویت در قران 29

حضرت مهدی در بیان عترت 32

حضرت در احادیث اهل سنت 34

منتخب تعدادی از سئوال در مورد امام زمان ( عج) 36

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم كن لولیك الحجه بن الحسن صلواتك علیه آبائه فی هذه الساعه و فی كل ساعه ولیا و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسكنهارضك طوعاً و تمتعه فیها طویلا.

مقدمه :

یا صاحب زمان ادركنا

سخن از ((مهدی ))(عج) سخن از ((هدایت )) است .

سخن از ((غیبت )) حدیث ((جستجو)) است .

سخن از ((انتظار)) روایت ((حركت و پویایی)) است .

سخن از ظهور بحث از اشتیاق رهایی است .

شوق رهایی حركت می افریند و نتیجه جستجو حصول هدایت است .

شیعه بودن با جمود و شكون سازگار نیست.شیعه یعنی پیرو و لازمه پیروی جهت گیری رفتار و روش و شكل گیری سلوك و عمل است .

شیعه مهدی (عج) بودن با گمراهی و بی تفاوتی در برابر انحرافات نمی سازد .

و انتظار ظهور داشتن با ماندن در تاریكی ها و تسلیم در برابر وضع موجود قابل جمع نیست .

ولات امام زمان (عج)

بنا به دریافتهای مردم وآمادگیهای افكار از عصرهای پیشین نسبت به قیام و و انقلاب آن حضرت دوران بارداری امام همچون حضرت موسی مخفی و پنهان از نظرها بود به نحوی كه ((حكیمه)) عمه آن حضرت می گوید : ((امام حسن عسگری علیه السلام به من فرمود :شب را پیش ما بمان امشب جانشین من متولد می شود عرض كردم از كه متولد می شود ؟ من در نرگس نشان حملی نمی بینم ؟ فرمود : مثل او مانند مادر موسی (یوكابد) است . تا هنگام ولادت از حمل او اثری نیست” من با نرگس خوابیدم و طلوع صبح نزدیك شد و نرگس در حالی كه می لرزید به سوی من آمد بنه سینه چسباندم و بر او سوره اخلاص (قل هو الله) و قدر (انا انزلناه…) و آیه الكرسی خواندم پس طفل در شكم مادر ب من جواب داد و با من هم صدا شد دیدم خانه روشن گشت چون نگاه كردم دیدم رو به قبله افتاده است . من طفل را به نزد ابومحمد بردم روی زانویش قرار داد و به او فرمود : فرزندم با اذن خدا سخن بگو ! طفل لب گشود و بعد از استعاذه و آغاز كلام به نام خدا فرمود : ((و نرید ان نمن …)) آنگاه سلام و صلوات بر پیامبر و ائمه هدی فرستاد و یكایكی ایشان را نام برد . سپس امام به من فرمود : او را به مادرش برگردان كه چشمش روشن شود و بداند وعده خدا حق است )). آن حضرت تمیز و ختنه شده متولد شد و بر ذراع فرخنده را همچنان كه از دیرباز كوشزد شده بود : جاء الحق و .. .تقویم زمان این روز فرخنده نیمه شعبان المعظم نشان می دهد . بدور از چشمان همه خفاشان شب رست روزگار با سپیده صبح نغمه حیات را متنزنم می شود . این مولود را جز چشم ستارگان و دیده فرشتگان و مادر و عمه اش حكیمه چشمهای دیگری نظاره گر نشد چه بسا همه چشمها در خواب بودند و ندیدند. و این راز عظیم الهی بعد از تولد نیز مكتوم می ماند و امام عسگری علیه السلام به تعداد معدودی از دوستان و شیعیان خبر می دهد و بعد از انتشار خبر ولادت آن حضرت دشمنان حصول اطلاع نموده و دوستان و شیعیان خاص كتمان می كنند و در پناه پدر پنهان از چشمهای زندگی را سپری می كند و در سن پنچ سالگی سایه پر مهر پدر افول نموده و غبار یتیمی بر سیمای ملكوتی اش می نشیند و این كودك حجت بالغه الهی می شود همچنان كه به یحیی پیامبر در كودكی حكمت داده شد و عیسی مسیح در گهواره به پیامبری برگزیده شد .

و خدا به آنجناب حكمت و فضل الخطاب (علم به تمام واژگان و زبانها) عنایت فرمود و او را آیت و نشانه عالمیان قرار می دهد . و تا پایان غیبت صغری و قطع سفارش و فوت نواب اربعه ان حضرت (عثمان بن سعید المعری محمد بن عثمان سعید العمری ابوالقاسم حسین بین روی و ابوالحسن علی بن محمد السمری) به فاصله هفتاد سال از زمان . زعامت مسلمین را به عهده گرفته وحجت خدا بر بندگانش محسوب می شد. و به خاطر جو اختناق و خفقان حاكم برجامعه جاممعه شیعیان بر سبیل رمز ((الغریم))می گفتند و آن حضرت را مقصود داشتند و به نامهای : حجت قائم مهدی خلف صالح و صاحب الزمان نامیده می شد . پس از این مدت مدید و حصول شرایط لازم برای غیبت طولانی عدم احساس خلاءفكری و عقیدتی در بین شیعه و رشد عقلانی و … نیابت انتصابی را به اجتهاد و فقاهت تحول می بخشد و از آن پس روی نهان ساخته و چهره در افقهای ملكوتی در هم می كشد و با نور الهی و فروغ بی پایان خویش به گرمادهی روشنی و هدایت خویش به امر خدا می پردازد تاحجت الهی بر مردم در همه عصرها و دورانها تمام گردد و روز موعود فرار رسد . و با قیام پرشورش وعده محتوم حق را محقق سازد . ((ان شاء الله الرحمن))1.

برخی از ویژگیهای ظاهری امام زمان (عج)

1- شبیه پیامبر (ص)

حضرت مهدی (عج) سیمایی چون سیمای پیامبر(ص) دارد در رفتار و گفتار و سیرت نیز شبیه و همانند اوست .

امیر المومنین (ع) روزی به امام حسین نظر افكنده به اصحاب خود فرمودند :

((در آینده خداوند از نسل او مردی را پدید می اورد كه همانام پیامبر شماست و در ویژگیهای ظاهری و سجایای اخلاقی به او شباهت دارد .))

2- زیبا و خوش صورت :

زیبایی اگر به اعتدال و تناسب اعضای چهره یا به گیرایی نگاه و نورانیت صورت و جذابیت آن باشد همگی در وجود نازنین یادگار پیامبر (ص) به ودیعت نهاده شده است .

3- گشاده پیشانی :

پیشانی بلند و گشاده اش بر هیبت و وقار چهره زیبایش می افزاید و چنان نوری بر چهره و جبین او پیداست كه سیاهی موهای سر و محاسن شریفش را تحت الشعاع قرار می دهد .

4- میانه قامت :

قامتی نه دراز و بی اندازه و نه كوتاه برزمین چسبیده دارد بلكه اندامش معتدل و میانه است .

5- دارای دو خال مخصوص :

خالی بر چهره دارد كه بر گونه راستش همچون دانه مشكی میان سفیدی بر صورتش می درخشد و خالی دیگر بین دو كتفش متمایل به جانب چپ بدن دارد .

درباره شمایل ظاهری امام زمان (عج) پاره ای صفات دیگر از مجموعه روایات وارده در این باب می توان بدست اورد :

  • آن حضرت رنگی سپید كه آمیختگی مختصری با رنگ سرخ دارد .
  • از بیداری شب ها چهره اش به زردی می گراید .
  • چشمانش سیاه و ابروانش به هم پیوسته است و در وسط بینی او بر آمدگی كمی پیداست .
  • میان دندانهایش گشاده و گوشت صورتش كم است .
  • میان دو كتفش عریض است و شكم و ساق او به امیر المومنین (ع) شباهت دارد .
  • در وصف او وارد شده : ((المهدی طاووس اهل الجنته . وجهه كالقمر ادری علیه جلابیت النور )) .

((حضرت مهدی علیه السلام طاووس اهل بهشت است چهره اش مانند ماه درخشنده است و گویا جامه هایی از نور بر تن دارد )).

((اللهم ارنی الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اكحل ناظری بنظره منی الیه )) .

((بار خدایا ! آن جمال با رشادت و پیشانی نورانی ستایش شده را به من بنمایان و چشمم را به نگاهی به او سرمه كن )).

غیبت امام زمان (عج)

غیبت امام زمان (عج)از وقتی كه پیشوای یازدهم شیعیان حضرت عسكری (ع) در سال 260 هجری قمری در گذشت و مقام امامت و رهبری امت به فرمان خداوند بزرگ به فرزند ارجمند وی حضرت مهدی موعود (عج) منتقل شد دشمنان امام برای قتل حضرت كمر همت بستند و لذا به فرمان الهی بعد از تدارك مراسم به خاك سپاری پدردر سرداب منزل غایب گردید .

غیبت امام زمان (عج) به دو مرحله تقسیم گردید : مرحله كوتاه كه بدان غیبت صغری گفته اند و مرحله دراز مدت كه بدان غیبت كبری گفته می شود . ((غیبت صغری)) از سال 260 كه سال وفات امام عسكری (ع) است آغاز گردید و در سال 329 كه سال وفات آخرین نماینده اوست پایان یافت .

این غیبت از دو جهت محدود بود : 1- جهت زمانی 2- جهت شعاعی .

از نظر زمانی بیش از 70 سال (69 سال و شش ماه و پانزده روز) به طول نینجامید و از این رو ((عیبت صغری )) نامیده شد . و از نظر شعاعی نیز این غیبت غیبتی همه جانبه نبود و شعاع و دامنه آن محدود بود یعنی در طول مدت 0 7ساله این غیبت اگر چه امام زمان از نظرها پنهان بود لیكن این غیبت وپنهانی نسبت به همه كس نبود بلكه كسانی بودند كه به صورتی با امام در تماس بودند . و اینان نایبان خاص امام بودندو كارهای مردم را می گذارنیدند نامه ها و سئوالات مردم را به نزد مامام می بردند – یا می فرستادند – و پاسخ امام را به مردم می رساندند . و گاهی گروهی از مردم به وسیله آن نایبان خاص به دیدار امام دوازدهم (عج)راه میافتند .

البته برخی از مورخین آغاز غیبت صغری را از هنگام ولادت امام مهدی (عج)به شمار آورده اند یعنی از سال 255 آغاز و درسال 329 ختم شده كه با این حساب دوره غیبت صغری 75 سال خواهد شد . از این رو امام زمان (ع) بنا بر قول مشهور هنگام غیبت كبری یك انسان كامل 75 ساله بودند . ولی پس از در گذشت آخرین سفیر خصوصی آنحضرت این راه نیز به روی مردم بسته شد و فقهای اسلام به عنوان مرجع رسمی و نایبان عام حضرت در امور دینی و دنیوی معرفی شدند و به خاطر بسته شدن همه تماسهای خصوصی و طولانی بودن زمان غیبت نام آن را غیبت كبری نهاند .

امام صادق (ع) در این رابطه فرموده است : ((حضرت قائم (عج) دو غیبت دارد : یكی طولانی (كبری ) و دیگری كوتاه (صغری) .))

در واقع ((غیبت صغری)) مقدمه ((غیبت كبری)) و زمینه سازی برای آن بود . و اگر یك مرتبه غیبت كبری واقع می شد باعث تعجب و حتی انكار عده ای واقع شده و موجب انحراف افكار مردم می گردید و قبول قطع رابطه مستقیم با امام (عج) چنانچه در غیبت كبری واقع شده برای اكثر مرم دشوار بود .

اما حضرت در مدت 70 سال غیبت كوتاه به وسیله نیبان خاص خود با مردم ارتباط برقرار می كرد و حتی به بعضی از افراد اذن زیارت می فرمود تا به تدریج ایشان را با غیبت طولانی خود آشنا و مانوس گرداند .

همچنین از روایات چنین استفاده می شود كه علت و فلسفه واقعی غیبت آن امام بر بشر پوشیده است و جز خدا و پیشوایان معصوم علیهم السلام كسی نیست به آن اطلاع كافی و كامل ندارد . چنانچه عبدالله بن فضل هاشمی روایت كرده كه از حضرت صادق شنیدم می فرمود : صاحب الامر غیبتی دارد كه ناچار از آن است به طوری كه اهل باطل در آن تردید می كنند .

عرض كردم : یابن رسول الله ! چرا غیبت می كند ؟ فرمود : به علتی كه به ما اجازه نداده اند آشكار سازیم . عرض كردم : چه حكمتی در غیبت اوست ؟ فرمود : همان حكمتی كه در غیبت سفیران و حجتهای پیش از او بوده است حكمت غیبت قائم ظاهر نمی شود مگر بعد از آمدن خود او چنان كه حكت سوراخ كردن كشتی توسط خضر و كشتن آن بچه و تعمیر دیوار برای حضرت موسی (ع) ظاهر نگشت مگر موقعی كه خواستند از هم جدا شود .

این روایت و روایات دیگر مثل این اشاره دارد كه علت واقعی غیبت حضرت را نمی توان گفت و هر سبب و علتی كه بیان می گردد هر چند می تواند علت باشد امام علت حقیقی نیست .

اما بعضی از علل غیبت حضرتش را كه می توان با اسناد به روایات ذكر نمود بدین ترتیب می باشند :

1- امتحان و آزمایش : غیبت آن حضرت سبب می شود تا نفاق پنهان عده ای آشكار شود و ایمان حقیقی محبان وشیعیان واقعی امام (ع)در كوره ولایت امام غایب از ناخالصی ها و دورویی ها و سست مایه ها جدا وآكنده شود و در یك كلام مومن از منافق معلوم گردد .

جعفر جعفی گوید : به امام باقر (ع)عرض كردم : فرجشان كی خواهد رسید ؟ فرمود (( هیهات هیهات ! فرج نخواهد رسید تا شما غربال شوید ( و سه بار تكرار كرد) و افراد آلوده بروند و افراد پاك و مخلص باقی بمانند )) .

و نیز موسی بن جعفر (ع) فرمود (( هنگامی كه پنجمین فرزند امام هفتم غایب شد مواظب دین خویش باشید تا مبادا كسی شما را از دین خارج كند ای پسرك من ‍! برای صاحب الامر به ناچار غیبتی خواهد بود به طوری كه عده ای از مومنین از عقیده خود برمی گردند همانا خدا به وسیله غیبت بندگانش را امتحان می نماید .))

2- بیعت نكردن با ستمكاران : در روایات متعددی یكی از علل غیبت امام (ع) عدم بیعت با كسی بیان شده است . حسن بن فضال می گوید : علی بن موسی الرضا(ع)فرمود : گویا شیعیانم را می بینم كه هنگام مرگ سومین فرزندم (امام عسكری) در جستجوی امام خود همه جا را می گردند اما او را نمی یابند . عرض كردم كه به چه دلیل؟ فرمود : زیرا امامشان غایب می شود عرض كردم : چرا غایب می شود ؟ فرمود : برای اینكه وقتی با شمشیر قیام نمود بیعت كسی در گردنش نباشد .

3-ترس از گزند دشمنان : گفته شد كه با تولد مهدی موعود (عج) همه ستگران و ظالمان به وحشت افتادند و از انجا كه مرگ و انقراض حكومت ظالمانه و اعمال غیر انسانی خود را در دست پرتوان امام (عج) می دانستند و می دانند لذا جان امام مهدی (عج) تهدید می شود لذا در روایات یكی دیگر از علل غیبت حفظ جان جضرتش از تعرض و گزند دشمنان ذكر شده است . چنانچه زراره بن اعین از امام صادق (ع) روایت كند كه فرمود : ای زاره ! قائم ما ناچار از این است كه غیبت كند.عرض كردم : برای چه ؟فرمود : از جان خود بیم و ترس دارد . پس حضرت با دست به شكم خود اشاره كرد .

البته بدیهی است كه این تماس با عدم اراده خداوند به ظهور آن حضرت توام است و گرنه او نیزمانند پدران بزرگوارش از كشته شدن در راه خدا ترسی ندارند .

شیخ طوسی (ره) می نویسد: هیچ علتی مانع از ظهور آن حضرت نیست جز اینكه می ترسد كشته شود . زیرا اگر جز این بود جایز نبود كه پنهان شود بلكه ظاهر می گشت و هر گونه ناراحتی و آزاری را متحمل می شد . زیرا مقام رفیع امامان و همچنین انبیای عظام و بزرگواری آنها به واسطه ناملایماتی بود كه دراین راه دین خدا متحمل می شدند .

وظایف و تكالیف شیعیان در دوران غیبت امام زمان (عج)

با توجه به احادیث خاندان وحی در عصر غیبت وظایف و تكالیفی برای شیعه مشخص و معین نموده اند كه بخشی از آنها بدین ترتیب است .

1- معرفت و شناخت آن حضرت : یكی از وظایف شیعه نسبت به امام زمان (عج) به دست آوردن شناخت صفات و آداب و ویژگیهای آن جناب وعلائم حتمی ظهور او می باشد . زیرا آن حضرت امام واجب الاطاعه وبر هر كس كه اطاعتش واجب است باید صفاتش را بشناسد تا با شخص دیگری كه مقام او را به دروغ و ستم ادعا می كند اشتباه نگردد .بنابراین شناخت و دانستن صفات مولایمان حضرت حجت (عج) واجب است .

2- انتظار فرج و ظهور آن حضرت

3- محزون بودن از فراق آن حضرت : این امر یكی از نشانه های دوستی و اشتیاق به امام است . امام رضا (ع) می فرماید : چه بسا زنان جگر سوخته مومنه و چه بسیار مردان مومن جگر سوخته خواهند بود آنگه كه (ماء معین) امام زمان مفقود و غایب گردد .

4- دعا كردن برای آن حضرت

5- صدقه دادن به نیابت از آن حضرت : این امر نشانه مودت و دوستی آن جناب ولایت اوست .

6- حج رفتن به نیابت آن حضرت : این كار بین شیعیان در روزگار قدیم متداول بوده است . حاجیان معمولاً در مراسم عبادی – سیاسی حج بعد از انكه اعمال واجب خود را انجام دادند سعی می كنند اعمال حج را به نیابت از طرف محبوبترین افراد خود نیز انجام دهند . حضرت مهدی (ع) كه محبوبترین افراد نزد شیعیان است هر كس شایسته تر است كه به نیابت از آن حضرت حج به جای آورده شود .و به طور مسلم این عمل باعث می شود كه حج خود او نیز بیشتر مورد قبول حق تعالی قرار گیرد . ولی باید توجه داشت كه پول حجی كه نیابتاً از امام زمان (عج) انجام می گیرد حتماً پاك و بدون شبها باشد .

7- قیام هنگام شنیدن نام آن حضرت : شایسته است یك شیعه واقعی هر گاه نام مبارك آن حضرت خصوصاً ((قائم)) برده می شود برخیزد و به احترام آن امام تمام قد بایستد چنانچه سیره بعضی از امامان معصوم – علیهم السلام – ما چنین بوده است .

8- دعا برای حفظ ایمان :چون عصر غیبت خطرات بسیار و اموراج خطرناكی خانه دل انسان را تهدید می كند لازم است كه ضمن تلاش جدی برای تخلق به اخلاق الهی دست به دعا بلند كرد و از خداوند استمداد نمود .

9- سعی در اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منكر : از جمله وظایف مهم شیعیان و شیفتگان جضرت حجت (عج) اصلاح جامعه خود است . البته بدیهی است كه كسی می تواند در رابطه این امر موفق باشد كه خودسازی را مقدم بردیگر سازی بداند و به خود بیشتر بپردازد . سعی و تلاش در راه اصلاح دیگران و مبارزه با كجرویها و فسادها و اهتمام به امر به معروف و نهی از منكر به منظور اصلاح جامعه و تربیت انسانهای صالح و شایسته وظیفه عاشقان در عصر غیبت است .

10- تزكیه و خودسازی ك پاكسازی درون از صفات پلید و زیور دادن آن به وسیله اخلاق پسندیده از جمله وظایف زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) از این جهت است كه درك فضیلت صحبت او و قرار گرفتن دراعداد اصحاب آن جناب بستگی به آن دارد .

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: