ویژگی ها و نظریه های فرهنگ سازمانی
ویژگی ها و نظریه های فرهنگ سازمانی
هدف از این تحقیق بررسی ویژگی ها و نظریه های فرهنگ سازمانی میباشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۲ |
حجم | ۷۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
فرهنگ سازمانی پدیده ای ملموس نیست و به راحتی قابل شناسایی نیست. کوه یخی است که تنها قله آن آشکار است و بخش عمده آن ناپیدا و پنهان است ولی در واقع نمایانگر شیوه زندگی واقعی اعضای سازمان است. فرهنگ را روح سازمان و انرژی اجتماعی تعریف می کنند که می تواند سازمان را به جلو راند یا از حرکت باز دارد و این توان بالقوه به خاطر تاثیری است که فرهنگ بر رفتار کارکنان دارد(ادگاردشاین، ۱۹۸۵).
جیمز پرسی معتقد است که افراد یک سازمان دارای ارزشهای مشترک، عقاید، معیارهای مناسب برای رفتار، زبان مخصوص، رمزها و سایر الگوی فکری و رفتاری هستند و بهطور خلاصه، فرهنگ سازمان را الگویی از مقاصد مشترک افراد سازمان تعریف میکند. با توجه به تعریف عنوانشده به این نتیجه میرسیم که تقریباً تمامی پژوهشگران از فرهنگ سازمانی بهعنوان مجموعهای از ارزشها، باورها، عقاید، فرضیات و هنجارهای مشترک حاکم بر سازمان یاد میکنند. در واقع فرهنگ سازمانی همان چیزی است که بهعنوان یک پدیدۀ درست به اعضای تازه وارد آموزش داده میشود و آن بیانگر بخش نانوشته و محسوس سازمان است(رابینز، ۱۳۸۸).
فرهنگ در سازمان نقش های متفاوتی دارد از جمله فرهنگ سازمانی تعیین کننده مرز سازمانی است، یعنی سازمان ها را از هم تفیک می کند، نوعی احساس هویت در وجود اعضای سازمان تزریق می کند، باعث می شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود بیاید که آن بیش از منافع شخصی فرد است، عدم تعیین را کاهش می دهد و ثبات می آفریند و در نهایت فرهنگ به عنوان یک مکانیسم کنترل عمل می کند که نگرش و رفتار کارکنان را هدایت می کند و شکل می بخشد(قاسمی، ۱۳۸۰، ص ۲۱).
مطالعات فرهنگ سازمانی، فرهنگ را به صورت سیستمی از باورها و ارزشها می نگردد، و شناسایی آنها انگیزه ها و مدیریت آنها را نشان می دهد (دیل و دکندی ۱۹۸۲، پیترز واترمن، ۱۹۸۲). این مطالعات بر تأکید نقش رهبران و مدیران ارشد سازمان در توسعه فرهنگ سازمانی را مد نظر قرار می دهند. مطالعات فضای سازمانی بر انگیزه های از قبیل خصوصیات شخصی مدیران، و فرهنگ سنجش و بکارگیری فضای سازمانی بر انگیزه های از قبیل خصوصیات شخصی مدیران، و فرهنگ سنجش و بکارگیری استنباط مدیران از این فضا را مورد توجه قرار می دهد (لیتوین و استرنیگر، ۱۹۶۸).
فهرست مطالب
۲-۱- مفهوم فرهنگ ۱۶
۲-۱-۱- تعریف فرهنگ ۱۷
۲-۱-۲- ویژگیهای فرهنگ ۱۸
۲-۱-۳- فرهنگپذیرى ۱۹
۲-۲- فرهنگ سازمانی و نظریات مرتبط ۲۰
۲-۲-۱- ویژگیهای فرهنگ سازمانی ۲۱
۲-۲-۲- الگوی هافستد و همکارانش ۲۳
۲-۲-۳- مدل کامرون و کویین (۱۹۹۹)
۲-۲-۴- مدل کوئین و گارث: ۲۵
۲-۲-۵- استیفن رابینز۱۹۹۹ ۲۸
۲-۲-۶- (مدل دنیسون، ۲۰۰۰) ۲۸
تحقیقات موضوع فرهنگ سازمانی
پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی
پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی
فهرست منابع و ماخذ
قوانین ارسال دیدگاه در سایت