پاورپوینت الگو برداری یا ارزیابی مقایسه ای، 80 اسلاید،pptx
این پاورپوینت در مورد الگو برداری یا ارزیابی مقایسه ای در 80 اسلاید زیبا شامل مقدمه، تعریف،Benchmarking، پاورپوینت الگو برداری یا ارزیابی مقایسه ای،بنچ مارکینگ یا الگو برداری ،مفهوم بنچ مارکینگ ،انواع الگوبرداری،تعاریف Benchmarking،الگوبرداری رقابتی،الگوبرداری داخلی،الگوبرداری فرآیندی؛فرآیند الگوبرداری، و می باشد
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 492 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 80 |
این پاورپوینت در مورد الگو برداری یا ارزیابی مقایسه ای در 80 اسلاید زیبا شامل مقدمه، تعریف،Benchmarking، پاورپوینت الگو برداری یا ارزیابی مقایسه ای،بنچ مارکینگ یا الگو برداری ،مفهوم بنچ مارکینگ ،انواع الگوبرداری،تعاریف Benchmarking،الگوبرداری رقابتی،الگوبرداری داخلی،الگوبرداری فرآیندی؛فرآیند الگوبرداری، و… می باشد.
قسمتی از متن:
الگوبرداری(Benchmarking)چیست
كارگروهی: آموزش نحوه كار گروهی بسیار سودمند خواهد بود
در جهان امروز و در شرایط رقابتی بازار ،کیفیتمحصول وبهرهوریبه عنوان دو عامل اساسی و مهم در حفظ و بقای موسسات حرف اول را زده و آنهایی که از بهرهوری و کیفیت بالاتری برخوردار هستند در بازار حضور داشته و ماندگار خواهند ماند . ازینرو اطلاع مداوم از وضعیت بازار و کیفیت و کمیت محصولات رقبا و همچنین سیستمها و روشهای انجام کار آنها برای هر موسسه و شرکت رقیب ضروری و اجتنابناپذیر است تا ضمن اینکه از مزیتها و ویژگیهای برتر رقبا الگوبرداری میکنند ، خود را بهوضعیتبهتری نسبت به آنها برسانند . لذا تنها راهی که سازمانها میتوانند خود را به سوی بهترینها و پیشرفت و توسعه هدایت کنند این است که چشمهایشان را در برابر رقبا و بهترین تجربیات جهانی در تمام زمینههای مورد نیاز باز نگه دارند . بر این اساسالگوبرداری(Benchmarking)روشیسیستماتیکاست که سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را بر اساسبهترین صنعت یا سازماناندازهگیری و اصلاح کنند ؛ این روش با فراهمسازیچارچوبیبرای سازمانها که بوسیله آن فعالیتهایبهترین سازمانمشخص گردیده است و تشخیصوجوه تمایزسازمان موجود با بهترین سازمان ، نشان میدهد که چگونه میتوان شکافهای موجود را پر کرد . الگوبرداری در واقع ابزاری برایبهبود مستمراست و میتواند توسط انواع سازمانهـــای تولیدی و خدماتی به کار گرفته شود .
ارزیابی مقایسهای، فرایند مستمراندازهگیری و مقایسهفرایندهای کاری در برابر فرایندهای قابل مقایسه در سازمانهای پیشرو با هدفکسب اطلاعاتیاست که سازمان موردنظر را کمک خواهد کرد تا بهبودها را شناسایی و اجرا کنند . الگوبرداری یک فرایند سیستماتیک و پیوسته از ارزیابی محصولات خدمات و روشهاست که در مقایسه با رقبای اصلی و یا شرکتهایی که به عنوان پیشگام مطرح هستند انجام میپذیرد و در واقع ابزاری موثر در دست مدیران جهت بهبـــود فرایندهای کاری است. الگوبرداری که با نامالگوبرداری ازبهترینهانیز معروف است با شناخت سازمان یا سازمانهایی به عنوان بهترین ، تکنیکهایی را معرفی میکند که میتوان با آنشکاف موجودبین یک سازمان تا سازمان پیشرو را پر کرد یا به حداقل رساند .
واژهBenchmarkingقبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود ، در علوممهندسیساختمان و نقشهبرداریبه کار گرفته شده است . بدین معنی کهBenchmarkingشاخصی است که سایر نقاط و موقعیتها،خود را با آنمقایسهکرده وتطبیقمیدهند ؛ در دهه اخیر بهرهگیری این واژه در مدیریت و مهندسی نیز کاربرد یافته و تعاریف چندی از آن شده است که همگی مفهوم مشترکی را مطرح میکنند ؛ از جمله :
1-Benchmarkingعبارت است از جستجو برای یافتن بهترین تجربیات صنعت و یا خدمات برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد .
2-Benchmarkingعبارت است از توجه بیرونی بر فعالیتها ، وظایف تخصصی یا عملیات داخلی یک موسسه به منظور اصلاح و بهبود مستمر .
3-Benchmarkingیعنی مقایسه و ارزیابی خود با دیگران به منظور کشف تجربیات برتر آنها و جبران فاصله موجود .
4-Benchmarkingعبارت است از یک فرایند پژوهشی دائمی که سازمان را به سمت ب
هترین شدن در مقایسه با رقبا سوق میدهد .
مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا(APQC)نیزالگوبرداری(Benchmarking)را فرآیند تعریف ،تشخیص و تطابق یافتن با اقدامات و فرایندهای سازمانهای برجسته در سطح دنیا ،بهمنظور افزایش عملکرد سازمان خود تعریف میکند .
استفاده از روش الگوبرداری بعنوان ابزار برنامهریزی تاکتیکی در دنیایتجارت و سازمانها نیز بوسیله شرکت تجاریزیراکسدر اواخر دهه 1970 آغازگردید ؛ ژاپنیها تلاش کردند تا با آن دسته از شرکتهای آمریکایی آشنا شوند که دستگاه کپی را با کیفیت بالاتر اما با هزینه تولید کمتر تولید میکردند.
Benchmarkingهم یکنگرش و تفکرزیربنایی است و هم یکضرورتکه این ضرورت به طور خلاصه ناشی میشود از :
1-رقابت جهانیو وجود شرایط رقابتی در بازار کار .
2-پیشرفتهای سریع و قابلتوجه درعلم و تکنولوژی.
3-پیشرفتهای سریع درتکنولوژی اطلاعات.
4-پیشرفتهای قابل توجه و دایمدانش مدیریت.
5-ضرورت رعایت استانداردهای کیفیت و تکامل طبیعیTQM(مدیریت کیفیت فراگیر) .
در کل چنین میتوان گفت که ارزیابی مقایسهای یکی از موثرترین شیوهها در جهت بهبود سازمان است . امروزه مدیریت هر سازمان میتواند با الگوبرداری از سازمانهای موفق روشهای برتر را برایبهبود مستمرکارایی در سازمان خود پیدا کرده و آنها را پیادهسازی کند . الگوبرداری نه تنها میتواند یکتکنیک تشخیص مشکلاتباشد بلکه میتواند در روابط طراحی فرایندها نیز کمک شایانی به طراحان کند . الگوگیری به واقع پاسخی برای تنظیم این سوال است که هنگامی کهاحتیاج به بهبودتشخیص داده میشود استانداردهای عملکرد باید در چه سطحی تنظیم شوند . تشخیص سطوح عملکرد سازمانهای موفق و فهمیدن چگونگی انجام آن ، تشخیص اینکه دیگران چگونه میتوانند برای تغییر در سازمانایجاد انگیزهکنند واشتباهاتخود را بهحداقلبرسانند و تشخیص شکافهای موجود بین عملکرد سازمانهای موفق با دیگر سازمانها و کم کردن فاصله بین آنها همگی میتوانند از نتایجالگوبرداریبه شمار آیند .
قوانین ارسال دیدگاه در سایت