پاورپوینت بررسی رذایل و فضایل اخلاقی
پاورپوینت بررسی رذایل و فضایل اخلاقی
پاورپوینت رذایل و فضایل اخلاقی در ۱۶ اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۶ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | معارف و الهیات |
توضیحات کامل
پاورپوینت رذایل و فضایل اخلاقی در ۱۶ اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
فضایل اخلاقی چیست ؟
uیکی از مسائل اساسی در فلسفه اخلاق این است که ملاک و معیار فضیلت اخلاقی چیست و چگونه میتوان فعل اخلاقی را از فعل طبیعی بازشناخت. به تعبیر دیگر، با توجه به چه ملاکی است که میتوان فعلی را فضیلتی اخلاقی به شمار آورد؟ u uدر مکاتب مختلف بحثهای فراوانی پیرامون شناخت ملاک فضیلت و تمییز فعل اخلاقی از غیر آن صورت گرفته و هر مکتب به فراخور مبانی فکری خویش معیار خاصی را ارائه داده و جدول مشخصی را برای فضائل اخلاقی ترسیم نموده است در این گفتار کوتاه ابتدا به برخی از این نظریات اشاره نموده و سپس دیدگاه اسلام مطرح شد.
آراء مختلف پیرامون معیار فضیلت اخلاقی:
از جمله مکاتبی که در باب معیار تشخیص فضیلت اخلاقی اظهارنظر کردهاند، از مکاتبی همچون عاطفهگرایان، لذتگرایان، وجدان گرایان، طرفداران اصالت جامعه، وظیفه گرایان و در دنیای اسلام از مکتب اشاعره و امامیه میتوان نام برد.
uعاطفه گرایان که کمال انسان را در خدمت به خلق میدانند، تنها افعالی را که با انگیزه دیگر دوستی و عاطفه غیر خواهی صورت پذیرد فضیلت اخلاقی بر میشمرند و افعالی را که فقط در جهت تأمین منافع فردی صورت میگیرد را فاقد ارزش اخلاقی میدانند. در نقطه مقابل این گروه لذت گرایان وظیفه انسان را تحصیل لذت و گریز از رنج دانسته و افعالی را که در این راستا صورت میگیرد دارای ارزش اخلاقی میدانند. افرادی نیز همچون کانت تنها افعالی را خوب و فضیلت به حساب میآورند که از روی احساس وظیفه و تکلیف صورت گرفته باشد نه اینکه صرفاً رفتاری ناشی از تمایلات طبیعی انسان باشد برخی مکاتب نیز از زوایهدیگری به موضوع نگریسته و برای تمییز فضیلت از رذیلت رجوع به نظر یک قاضی را لازم دانستهاند.
uوجدان گرایان معتقدند وجدان به راحتی و از راه الهام قادر به تشخیص خوب و بد افعال است و جامعه گرایان قضاوت جامعه را ملاک تفکیک فضیلت از رذیلت دانستهاند. در کنار اینها از دانشمندان مسلمان اشاعره امر و نهی پروردگار را ملاک خوبی و بدی افعال میدانند در حالی که امامیه و معتزله به مخالفت با آنان پرداخته و معتقدند عقل انسان دارای ظرفیتی است که توان درک خوبی و بدی افعال را دارد و این طور نیست که تا به فعلی امر نشود آن فعل فاقد مصلحت باشد و امر پروردگار موجب ایجاد مصلحت در آن شود. : uاز رحمت خدا نا امید مباشید که جز کافر هیچ کس از رحمت خدا نا امید نیست. (یوسف،۸۷)
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت