پایان نامه بررسی و تشریح نظریه پردازان و نظریات رسانه
پایان نامه بررسی و تشریح نظریه پردازان و نظریات رسانه
این پایان نامه بررسی و تشریح نظریه پردازان و نظریات رسانه قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۲ |
حجم | ۳۰۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | رسانه و علوم ارتباطات |
توضیحات کامل
این پایان نامه بررسی و تشریح نظریه پردازان و نظریات رسانه قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد.
همهی آنانی که به کاوش در رسانهها پرداختهاند معتقد به آثار رسانهها بودهاند و رسانهها را وسایلی خنثی و بلا اثر در جامعه نمیدانستهاند.منظور از«اثر یا تأثیر» رسانه،آن دسته از تغییرات و واکنشهایی در جامعه است که علت آنها رسانهها هستند و در صورتی که رسانهها نبودند یا این تغییرات و واکنشها اتفاق نمی افتاد و یا در صورت بروز، به شکل دیگری تجلی می کرد.در مورد این که تآثیرات رسانهها بر افراد چگونه و به چه مقدار است مباحث متفاوتی وجود دارد. «جوزف کلاپیر» در تحلیل خود از اثر رسانهها برپیام گیران، به گونهای کلی نتیجه گرفت که رسانههای همگانی بیش از دگرگون کردن رفتار انسان در تقویت آن مؤثرند.
«ویلبر شرام» معتقد است که رسانهها بر برخی از مردم در بعضی اوقات و درباره بعضی چیزها اثر میگذارند و این هنوز به بهترین روی بیانگر پیچیدگیها وتردیدهای مربوط به نگره ی تأثیر رسانهها است(جیمز، ۱۳۷۹:۱۲۹). شاید گیج کنندهترین جنبه تحقیق در اثرات رسانهها، چندگانگی و پیچیدگی پدیده مورد مطالعه است. معمولاً میان تأثیرات شناختی (که با دانش و عقیده سرو کار دارد) تأثیرات عاطفی (که برنگرشها و احساسها برمیگردد) و تأثیرات رفتاری تمایز قائل میشوند (از اولی به سومی) اما امروز، دیگر به سادگی نمیتوان به تفکیک میان این سه مفهوم باور داشت یا اینکه ازترتیب منطقی منحصر به فرد وقوع آنها سخن گفت (مک کوایل،۱۳۸۲:۳۶۰).
– دیوید رایزمن
رایزمن از زاویه ارتباطات و همچنین وسایل ارتباط جمعی به تحلیل جوامع انسانی پرداخته است. رایزمن سه دوره تاریخی را برای حیات بشر قائل است که در هر دوران ارتباطات شکل و محتوای خاصی را داشته است.
دورانهای سه گانه تاریخی از نظر رایزمن
دوران اول- سنت راهبر: دورانی است که در خلال آن سنتها بر رفتار و روابط انسانی حاکم میباشند.وی انسان این دوران را «انسان سنت راهبر» می خواند. در این دوران بحث هویتیابی به واسطه سنتها حاصل میشود وهر نسل پیوند خود را با نسلهای پیشین از طریق اشتراک سنن باز می یابد و همین موجب میشود که وحدت و هویت اقوام انسانی تأمین شود . سنتها به عنوان راهها و شیوههای عمل و میراث نیاکان از بعدی تقدس آمیز برخوردارند و همین امر امکانتردید در آنان و جدایی انسانها را از این الگوهای ویژه از بین میبرد و با پذیرش سنن و جذب و درونی سازی آنها توسط افراد، راههای عمل دقیقاً مشخص میشوند . در این دوران راههای آینده، همان راههایی است که نیاکان جامعه طی قرنها پیمودهاند.
دوران دوم- دوران درون راهبر: در این دوران سنتها کم کم اهمیت خود را از دست میدهند و این امر باعث کاهش تشابهات در رفتارها و اعمال افراد میشود. در این دوران همه افراد جامعه از الگوهای یکسان در حیات اجتماعی تبعیت نمیکنند. در این دوران «فرد گرایی» تبلور می یابد و هر کس به دنبال کار و زندگی خود میباشد. در این دوران انسان سنگینی بار مسئولیت و عمل خود را به دوش دارد و عواقب اعمال انسان تنها برعهده خودش میباشد.
دوران سوم- دوران دگر راهبر: دوران ظهور وسایل ارتباط جمعی است و پدیدههایی چون هدایت از راه دور، بتواره پرستی، شی سروری و همراه با آنان بحران هویت از ویژگیهای این دوران است. در این دوران عدهای با استفاه از قدرت جادویی وسایل ارتباط جمعی تودهها را تحت تأثیر قرار میدهند و الگوهای خاص فکری و اجتماعی خود را القا میکنند. به زعم رایزمن، این دوران در تاریخ انسان به دورانی ثبت خواهد شد که در آن «دیگرانی چند» (صاحبان وسایل ارتباط جمعی) الگوهای حیات اجتماعی را میسازند(ساروخانی، ۱۳۷۲: ۵۵-۵۱).
فهرست مطالب
۱-۶ پیشینه 8
۱-۶-۱ پیشینه خارجی 9
۱-۶-۲ پیشینه داخلی 9
مقدمه 13
۲-۱ سینما 14
۲-۱-۱ سینما هنر، صنعت یا رسانه 14
۲-۱-۲ سینما و کارکردهای آن 16
۲-۱-۳ آگاهی اجتماعی ـ جامعهپذیری در سینما 18
۲-۱-۴ سینما، زن، مذهب و سیاست ایران تا دههی ۷۰ 21
۲-۵-۴مبانی نظری رسانهها 62
– نظریه پردازان رسانهها 66
– دیوید رایزمن 66
– مارشال مک لوهان 67
– فردیناند تونیس 67
– الوین تافلر 68
– والتر لیپمن 68
– استوارتهال 69
– برنارد برلسون 69
-هاولند، جانیس 69
– لازارسفلد 69
– ژوزف کلاپر 70
– تامپسون 70
– فانکهاوزر، شاو. 71
– مک کورمک 71
– لاسول 71
– نظریات رسانههای جمعی 72
– نظریه تجربه تأثیراتترکیبی 72
– نظریه وابستگی 73
– نظریه مارپیچ سکوت 74
– نظریه دروازه بانان 74
– نظریه گروه مرجع
– نظریه برجستهسازی
– نظریه کاشت
– نظریه کارکرد گرایی رسانه
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت