پایان نامه در مورد آموزش های فنی و حرفه ای
پایان نامه در مورد آموزش های فنی و حرفه ای
این نوشتار پایان نامه در مورد آموزش های فنی و حرفه ای را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۲ |
حجم | ۱۹۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این نوشتار پایان نامه در مورد آموزش های فنی و حرفه ای را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
آموزشهای فنی و حرفه ای آموزشی است که به منظور ایجاد مهارت و توانایی برای احراز شغل یا افزایش مهارت ارائه میشود و منجر به کسب گواهینامه مهارت میگردد. با توجه به اینکه یکی از ملاک های اصلی اثر بخشی آموزش های فنی و حرفه ای، توانمندی این آموزش ها در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است، این عبارت حاوی دو مفهوم اصلی است: اول اینکه آموزش های فنی و حرفه ای باید نیروی انسانی برای آن دسته از مشاغلی تربیت کند که نسبت به مشاغل دیگر اهمیت بیشتری دارند یا به بیان دیگراز بازار کار بهتری برخوردارند، دوم اینکه آموزش های فنی و حرفه ای باید در تربیت شغلی آن دسته از دانش ها و مهارت هایی را آموزش دهد که لازمه ایفای نقش موثر شغلی از سوی شاغل است. اصل مشترک این است که تربیت نیروی انسانی باید مبتنی بر برنامه ریزی آموزشی و درسی باشد. بدین ترتیب ابتدا در حوزه برنامه ریزی آموزشی، مشاغل مورد نیاز بازار کار مورد شناسایی قرار گیرند و سپس مشاغل شناخته شده برای تعیین دانش، نگرش و مهارت های شغلی به متخصصان برنامه ریزی درسی سپرده شود.
هر چه فرایند نیاز سنجی به منظور شناسایی مشاغل و نیز نیاز سنجی به منظور تعیین دانش، نگرش و مهارت های شغلی از اعتبار و دقت بیشتری برخوردار باشد می توان به کار آمدی دانش آموختگان در بازار کار اطمینان بیشتری داشت. انجام نیاز سنجی در حوزه برنامه ریزی آموزشی و درسی موضوعی اجتناب ناپذیر است اما با توجه به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای بیش از آموزش های نظری معطوف به مهارت های خاص شغلی است، می توان ضرورت تبعیت از فرایند نیاز سنجی در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای را قوی تر از حوزه آموزش های نظری دانست. در آموزش های نظری عمدتاً مهارت های پایه و مشترک مانند درک مفاهیم ریاضی و فیزیک وجه نظر برنامه ریزان درسی است(یعنی مهارت های عمدتاً ذهنی). اما آموزش های فنی و حرفه ای هم از حیث نوع شغل و هم از حیث دانش و مهارت های شغلی بسیار متاثر از تغییرات و تحولات فناوری و بازار کار است.
در سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز نظیر سایر موسسات آموزشی رسمی و غیررسمی ، غیر از آموزش علم و مهارت مواردی از قبیل انضباط ، تقلید ،تعهد ،احساس مسئولیت ، وظیفه شناسی نیز جزء محتوای آموزشی به افراد آموخته می شود . از این رو این نظام آموزشی از طریق تحول در فرهنگ جامعه می توانند در بالا بردن کارایی و بهره وری نقش موثری ایفا نماید.
نقش این آموزشها در تغییرات اجتماعی ، فرهنگی به دلایل مشروحه زیر بسیار مهم ارزیابی می گردد:
کاهش سطح بیکاری ، میزان اعتبار بین الملی مدارک فنی و حرفه ای ، کاهش معضلات اجتماعی ، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرهای بزرگ ، کاهش تبعات منفی بیکاری ، بازسازی و نوسازی آموزشی ، توانمندسازی افراد برای زندگی بهتر ، افزایش سلامت و بهداشت روانی ، افزایش امید به زندگی ، توسعه عرصه زندگی ، کار و حرفه ، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی ، انتقال ارزشها و هنجارهای اجتماعی ، جامعه پذیر نمودن افراد …
فهرست مطالب
۲-۱-مقدمه 8
۲-۲- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی 12
۲-۳- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران 16
۲-۴-آموزش فنی و حرفه ای 18
۲-۵- واژه شناسی آموزش فنی و حرفهای 20
۲-۶- آموزش در زندان 21
۲-۷- مهارت 22
۲-۸-سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (TVTO) 22
۲-۹- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن 23
۲-۱۰- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای 25
۲-۱۱-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای 31
۲-۱۲- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی 35
۲-۱۳-تاثیر مهارت در اشتغال 39
۲-۱۴- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال 43
۲-۱۵-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان 50
۲-۱۶-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان 54
۲-۱۷-تاریخچه آموزش و اشتغال زندانیان در نظام زندانبانی انگلستان 57
۲-۱۸-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر 61
۲-۱۹- مرور ادبیات و سوابق مربوطه 66
منابع و مآخذ 73
الف) منابع فارسی 73
ب) منابع خارجی 75
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت