مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پایان نامه روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

پایان نامه روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات 78
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

روان شناسان در دهه های اخیر در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات به این نتیجه رسیده اند كه بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش ، عدم احساس كنترل ، و كفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشكلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب ، ریشه دارد . بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد . در همین راستا روان شناسان با حمایت سازمان های ملی و بین المللی ، جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند . ( طارمیان و همكاران 1378 ، ص 14 )

آنچه امروزه تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلكه بسیاری از این مهارتها در لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است . به طوری كه تلاش برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر با دیگران ، خودشناسی و توجه به ارزشها كه از فصول اساسی درس مهارتهای زندگی است به كرات در قرآن ، نهج البلاغه ، و صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین مورد تأكید قرار گرفته است . ( همان منبع ص 45 )

هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح مهارت های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است كه جوامع مختلف در سطوح جهان نسبت به گسترش ، به كارگیری و ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی را متمركز بر رشد توانائی های روانی مانند حل مسئله ، مقابله با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی و كنترل استرس بین كودكان و نوجوانان است اقدام نمایند . ( ناستاسیا 1998 مقاله )

با توجه به نقش مهم مدارس در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان ، برنامه آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تأمین و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود . به این ترتیب مدارس به جای این كه تنها بر افزایش عملكرد تحصیلی دانش آموزان تمركز نمایند باید بر تأمین و حفظ روان آنان نیز تأكید نمایند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری از مشكلات تحصیلی و آموزشگاهی نیز خود به خود كاهش می یابند . ( همان منبع )

بیـان مسئله و سـؤالات پـژوهش

رشد انسان در زمینه های روانی ، اجتماعی ، جسمانی ، جنسی ، شغلی ، شناختی ، الگو ( خود ) اخلاقی و عاطفی صورت می گیرد هر یك از زمینه ها نیازمند مهارت و توانایی می باشد . در واقع می توان گفت كه تكامل مراحل رشدی وابسته به مهارتهای زندگی است . زمانی كه افراد مهارت های زندگی اساسی را كسب نمایند در عملكرد بهینه خود پیشرفت می كنند . آموزش مهارتهای زندگی نقش اساسی را در بهداشت روانی ایفا می كند و البته زمانی كه در یك مقطع رشدی مناسب ارائه شود نقش برجسته تری خواهد داشت . به طور تعیین می توان گفت كه بسیاری از نوروزها و سایكوزها ناشی از نقص در رشد مهارت های زندگی اساسی است . در واقع آموزش مهارت های زندگی نقش درمانی دارد . ( گتیتر ، گازدا و داردن ، 1996 مقاله )

همان گونه كه بروكز ( 1984 ) اشاره كرده است رویكرد مهارت های زندگی یك چهارچوب سازمان یافته ای را برای مراكز مشاوره و بهداشت روانی فراهم می كند و یك عنصر آموزشی یكسوی و مهم برای مدارس ابتدایی و دبیرستان می باشد .

حال با در نظر گرفتن هدف كلی این پژوهش سئوالاتی در همین راستا مطرح می شوند :

  1. آیا بین افسردگی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  2. آیا بین شكایات جسمانی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  3. آیا بین وسواس ـ اجبار كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  4. آیا بین حساسیت در روابط بین فردی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  5. آیا بین اضطراب كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  6. آیا بین پرخاشگری كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  7. آیا بین خوبی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  8. آیا بین افكار پارانوئیدی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  9. آیا بین روان پریشی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن
    هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: