پروپوزال ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
پروپوزال ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این پروپوزال ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا نمایندگیهای فعال سایپا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۵ |
حجم | ۲۵۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
چکیده
صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی محسوب میشود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر میرسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه باشند. از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد.
در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با استفاده از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در نمایندگیهای سایپا صورت پذیرفته است. در این رابطه مطالعه ادبیات تحقیق در باب ارزیابی عملکرد، عرضه و خرید و مدیریت آن و همچنین تصمیمگیریهای چندشاخصه، منجر به شناسایی و انتخاب تکنیک تحلیل پوششی دادهها شده و در این راستا، مدل (سارانگا و موسر، ۲۰۱۰)، و شاخصهای مرتبط با آن مشخص گردیده است و در جهت جمعآوری دادههای لازم برای سنجش متغیرها از دادههای واقعی، چکلیستها و مصاحبه با کارشناسان مرتبط استفادهشده است. در این پژوهش ۱۴ نمایندگی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده و با دو متغیر ورودی(تعداد خریداران استراتژیک و تعداد تأمینکنندگان)و دو متغیر خروجی(درآمد ناخالص و سود ناخالص) کارایی مدیریت عرضه و خرید در هر کدام از آنها نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهند که نمایندگیهای انزلی و آستانه با توجه به میزان ورودی و خروجیهای تعیینشده در مدل، بالاترین سطح عملکرد را داشتهاند و در نقطه مقابل نمایندگیهای رشت و سیاهکل پایینترین جایگاه را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژهها : ارزیابی عملکرد، مدیریت عرضه، مدیریت خرید، تحلیل پوششی داده ها
بیان مسئله
با توجه به شدت رقابت کنونی، شرکتها مجبور به پاسخگویی سریع و دقیق به نیازهای مشتریان هستند تا از این طریق با جلب رضایت آنها، موفقیتهای خود را در بازارهایشان حفظ و بهبود بخشند. در این شرایط نقش تامین کنندگان و مباحث مرتبط با آنها در مدیریت زنجیره تامین کنندگان از اهمیت فراوانی برخوردار گشته است. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه است و جهت نجات از رکود اقتصادی از طریق برتری عملیاتی، هزینهها را کاهش دهند. امروزه یکی از بخشهای اصلی هزینهها صرف خرید میشود که به طور میانگین ۴۰ تا ۷۰% از ظرفیت فروش شرکت را نشان میدهد و از این رو حوزه بزرگی برای ایجاد مزیتهای رقابتی، ارائه میدهد. بنابراین نقش امروزی مدیریت خرید و عرضه از یک فعالیت دفتری صرف به یک قابلیت با توانایی ساخت، توسعه و مدیریت پایگاه عرضه هم راستا با اهداف شرکت تبدیل شده است. به منظور توسعه این قابلیتها، سازمانها بهترین شیوهها را در استخدام و تربیت نیروی کار را در مورد مدیریت عرضه و خرید را دنبال میکنند (سارانگا و موسر، ۱۹۷:۲۰۱۰).
در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها، با هدف کاهش هزینهها به دنبال یافتن منابع مواد خام و سایر تدارکات در سراسر جهان هستند، کانالهای توزیع و انتخاب و ارزیابی عملکرد تامین کنندگان مناسب در بین این کانالها با توجه به محیط رقابتی امروزه بازارها، به ویژه در بازارهای صنعتی باعث شده تا زنجیره تامین کالاهای صنعتی و انتخاب تامین کنندگان مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. در نتیجه نقش مدیریت عرضه و خرید به طور قابلملاحظهای گسترشیافته و تأثیر آن بر عملکرد شرکتها توجه قابلملاحظهای از مدیران ارشد و مطالعات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است (ایلرام و همکاران، ۲۰۰۲).
از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد و استفاده از الگوی مناسب در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد و نقصان روشهای ارزیابی عملکرد فعلی را مرتفع کند مدل تحلیل پوششی دادهها میتواند تصویر جامعی از عملکرد سازمانها ارائه کند.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۳
۱-۲بیان مسئله ۴
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
۱-۴ هدف تحقیق ۵
۱-۵ فرضیه تحقیق ۶
۱-۶ سؤال تحقیق ۶
۱-۷ چارچوب نظری تحقیق ۶
۱-۷-۱ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۷
۱-۷-۱-۱ محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید ۷
۱-۷-۱-۲ خروجی عملکرد شرکت ۷
۱-۸ روش گردآوری اطلاعات ۷
۱-۹ قلمرو تحقیق ۷
۱-۹-۱ قلمرو موضوعی ۷
۱-۹-۲ قلمرو مکانی ۷
۱-۹-۳ قلمرو زمانی ۷
۱-۱۰ جامعه آماری ۸
۱-۱۱ نمونه آماری ۸
۱-۱۲ تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی ۸
۱-۱۲-۱ارزیابی عملکرد ۸
۱-۱۲-۲ واحدهای تصمیمگیری ۸
۱-۱۲-۳ تحلیل پوششی داده ۸
۱-۱۲-۴ نهادهها ۸
۱-۱۲-۵ ستاندهها ۹
۱-۱۲-۶ بازده به مقیاس ۹
۱-۱۳ فرآیند اجرای تحقیق ۹
۱-۱۴ جمعبندی ۱۰
۳-۲ روش تحقیق ۵۶
۳-۳ جامعه آماری ۵۶
۳-۴ نمونه آماری ۵۷
۳-۴-۱ روش نمونهگیری ۵۷
۳-۵ فرآیند اجرایی پژوهش ۵۸
۳-۶ چارچوب نظری تحقیق ۵۹
۳-۶-۱ عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق ۶۰
۳-۶-۱-۱ محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید ۶۰
۳-۶-۱-۲ خروجی عملکرد مالی شرکت ۶۰
۳-۷ روشهای گردآوری اطلاعات ۶۰
۳-۸ تکنیکهای آماری مورد استفاده ۶۰
۳-۸-۱ تحلیل پوششی دادهها ۶۰
۳-۸-۲ نرم افزار LINGO ۶۲
۳-۸-۳ روش اندرسون- پترسون۱(AP) ۶۲
۳-۹ جمع بندی ۶۳
فهرست منابع و مأخذ
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت