مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تولید برق در تهران

دسته بندی :برق مدیریت 23

به منظور ارائه تصویر روشنی از تكامل تدریجی برق شهری در تهران از لحظه ورود تا كنون كه سابقه‌ای نزدیك به یك قرن دارد 1379 ـ 1285 و همچنین برای نشان دادن سیر تحولات و عملكرد شركت برق منطقه‌ای تهران به زبان آمار و ارقام كه تاكنون 35 سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته و امروز به عنوان بزرگترین و ریشه دارترین مؤسسه دست‌اندر كار برق در جمهوری اسلامی ایران م

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات 111
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

فهرست

عنوان ……………………………… صفحه

مقدمه ………………………………

فصل اول …………………………….

بخش اول :……………………………

تاریخچه برق در تهران………………….

مروری كوتاه برلید تحولات برق در تهران……

اولین گام اساسی برای تأمین برق تهران …..

احداث گام اساسی برای تامین برق تهران …..

احداث كرج (امیر كبیر فعلی)…………….

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس …………………………………

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس ………………………………

احداث سد سفید رود……………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس ………………………………

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس ………………………………

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس ………………………………

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ……………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس ………………………………

احداث سد سفید رود…………………….

تاسیس سازمان برق ایران ………………….

تاسیس شركت برق منطقه‌ای تهران ………….

تاسیس شركت تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر)

تغییر در حوزه عملیاتی شركت ……………

اصلاح ساختار و تمركز زدائی……………..

بخش دوم :……………………………

نمودار سازمانی ………………………

بخش سوم :……………………………

محصولات تولیدی و خدماتی ……………….

عوامل موثر در موفقیت اقتصادی ………….

تعیین اهداف شخصی و تجارتی …………….

ارزیابی بازار فروش كالا یا خدمات ……….

تدوین برنامه بازاریابی………………..

تدوین برنامه مقدماتی تجاری…………….

انتخاب گروه وریران……………………

محاسبه سرمایه مورد نیاز و تدوین برنامه نهایی تجاری

تعیین استراتژی تبلیغاتی برای جذب سرمایه گذاران

تبلیغ طرح اقتصادی به منظور جذب سرمایه …….

تبلیغ محصولات و خدمات …………………

بخش چهارم :………………………….

خدمات سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان

تاریخچه سازمان ………………………

اهداف سازمان ………………………..

وظایف و فعالیتهای سازمان ……………..

سازمان‌های مرتبط………………………

قوانین و مقررات سازمان ……………….

فصل دوم :……………………………

بخش اول:…………………………….

برنامه‌های آینده وزرات نیرو ……………

صنعت انرژی هسته‌ای ……………………

نیروگاههای جدید هسته‌ای………………..

سرمایه گذاری در مراكز انرژی طبیعی………

پروژه‌های نیمه تمام آبفا ………………

بخش دوم :……………………………

امور جاری درست اقدام………………….

نیروی باد امروز………………………

تاریخچه برق در تهران

به منظور ارائه تصویر روشنی از تكامل تدریجی برق شهری در تهران از لحظه ورود تا كنون كه سابقه‌ای نزدیك به یك قرن دارد 1379 ـ 1285 و همچنین برای نشان دادن سیر تحولات و عملكرد شركت برق منطقه‌ای تهران به زبان آمار و ارقام كه تاكنون 35 سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته و امروز به عنوان بزرگترین و ریشه دارترین مؤسسه دست‌اندر كار برق در جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، تاریخچه حاضر تهیه گردیده است.

اطلاعات مندرج در این قسمت از منابع مختلف از جمله اسناد و مدارك وكارنامه‌های سالهای گذشته و سایر منابع در دسترس گردآوری شده است پس از بازنگری و بررسیهای لازم به صورت نوشتار، نمودار و جدول‌های در این كتابچه ارائه گردیده است. به طور كلی هدف از تهیه این كتابچه در اینكه برق تهران چگونه از گذشته دور جائی كه امروز رسیده است می‌باشد.

دوره زمانی كه برای نشان دادن این آمارها در نظر گرفته شده به شش دوره به ترتیب زیر تقسیم بندی گردیده است:

  • دوره اول قبل از تشكیل و تأسیس شركت برق منطقه‌ای تهران 1343 –1285
  • · دوره دوم از سال آغاز به كار شركت برق منطقه‌ای تهران تا شروع انقلاب اسلامی 1357-1344
  • · دوره سوم از بعد از انقلاب اسلامی تا سال شروع برنامه اول توسعه 1367-1358
  • · دوره چهارم سالهای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1373-1368
  • · دوره پنجم سالهای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1378-1374
  • · دوره ششم نخستین سال برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1379

بنابر روایت آمار و اطلاعات، در دوره اول یعنی از سال 1258 كه نخستین كارخانه برق شهری توسط مرحوم حاج حسین امین الضرب در خیابان چراغ برق تهران (امیر كبیر كنونی) به كار افتاد تا تأسیس شركت برق تهران در سال 1344 یعنی پس از گذشت 60 سال نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در وضعیت برق تهران رخ نداد بلكه در سطح كشورنیز برق پیشرفت قابل توجهی نداشت چنانكه در سال 1344میزان قدرت نامی نیروگاههای زیر پوشش وزارت آب و برق در حد 532 مگاوات، تولید كل انرژی برق حدود یك میلیارد كیلووات ساعت و تعداد كل مشتریان برق فقط در حد 650 هزار مشترك بود.

در دوره‌های بعد به ویژه در دوره سوم علی رغم مشكلات فراوانی كه ناشی از جنگ ناخواسته و محاصره اقتصادی بر سر راه توسعه برق وجود نداشت، برق تهران به همت مدیران، مهندسان، كارشناسان، تكنسینها و كارگران خود موفق شد به راه خود ادامه دهد و با پشت سر گذاشتن این دوره بر مخاطره در دوره‌های بعد تلاش گسترده‌ای در جهت تحقق اهداف برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای راهبردی وزارت نیرو به عمل آورد.

اهداف كلی برنامه‌های مذكور عبارتند از:

تأمین برق مطمئن و مورد نیاز مشتركان، بهره برداری بهینه و اقتصادی از تأسیسات برق، راهكارهای عملی برای افزایش كارائی كاركنان، كاهش هزینه‌ها، بهبود مدیریت مصرف، صرفه جویی و استفاده منطقی از انرژی برق، نیل به خود كفائی و اداره اقتصادی تأسیسات برق، گسترش تحقیقات و آموزشهای كاربردی و … در جهت تحقق اهداف ذكر شده برق منطقه‌ای اقداماتی به شرح زیر را به انجام رسانده و در حال ادامه راه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه سوم توسعه است:

بهبود برنامه‌های نگهداری و تعمیرات نیروگاههای زیر پوشش، اصلاح و متعادل نمودن شبكه‌های انتقال، فوق توزیع به منظور كاهش تلفات، تسریع در عملیات برقراری انشعابهای متقاضیان جدید، تامین برق مشتركان با ولتاژ و فركانس استاندارد، اصلاح سیستم محاسبه و وصول بهای برق مصرفی مشتركان، تامین تجهیزات شبكه‌های توزیع از صنایع داخلی، آموزش و رشد سطح دانش كاركنان، ایجاد واحدهای ارتباط مردمی برای آگاهی از نقطه نظرها و خواسته‌های مصرف كنندگان برق، بهبود روشهای خبردهی و خبرگیری نظیر راه‌اندازی تلفن گویا، استقرار سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری و …

آمار و ارقام ارائه شده خود گواه صادقی است از پیشرفتهای حاصل شده كه در طی سالهای گذشته به ویژه در سالهای اخیر با تلاش و كوشش مدیران و كاركنان برق تهران و شركتهای وابسته به دست آمده است.

به منظور تامین برق مصرفی استان‌های تهران و قم در سال 1382 كه نسبت بع سال قبل به میزان 7/9 درصد رشد دانسته است. برق تهران با تلاش و كوشش صادقانه مجموعه كارآمد خود و با هدف برقراری برق مطمئن و فراگیر، اقدامات موثری را به مرحله اجرا درآورده است.

كارنامه‌ای كه پیش رو دارید با عنوان برق از نگاه آمار در سال 1382 قصد دارد تا تصویری از این تلاش را در قالب آمار و شاخص‌های فنی در معرض قضاوت مردم و مسئولین محترم قرار دهد.

تراكم بالای جغرافیایی و نیز اهمیت ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منطقه تحت پوشش برق تهران، ما را بر آن داشته است تا با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و استقرار سیستم‌های نوین مدیریتی خصوصاً برون سیاری و تمركز زدایی، موجبات افزایش كیفیت خدمات و شاخص‌های بهره وری را فراهم آوریم.

از سوی دیگر در سال 1382 با ایجاد بازار در صنعت برق كشور، این شركت با در اختیار داشتن بیش از 25 درصد از تأسیسات و تجهیزات همگام با سایر شركت‌های برق منطقه‌ای، در این عرصه پیشتاز شده است تا بتواند در هموار نمودن بسترهای توسعه اقتصادی كشور سهم خود را به محو مطلوبی ایفا نماید.

مروری كوتاه بر سیر تحولات برق در تهران

شهر بزرگ تهران از حدود دو قرن بیش پایتخت ایران بوده است و به سبب نقش و موقعیت اداری و جغرافیای برجسته‌اش اولین مولد برق در تهران به قدرت تقریبی 3 كیلووات حدود 15 سال پیش در سال 1264 هجری شمسی درست 3 سال بعد از موسسه برق تجاری توماس ادیسون كه برای تامین روشنایی بخشی یكی از خیابانهای شهر نیویورك ایجاد شده بود، به منظور تامین روشنایی بخشی از كاخ سلطنتی ناصر الدین شاه قاجار، برای نخستین بار در این شهر مورد بهره برداری قرار گرفت.

19 سال بعد در سال 1283 هجری شمسی امتیاز تأسیس كارخانه برق در تهران به یكی از تجار خوش نام آن زمان مرحوم حاج حسین امین الضرب واگذار گردید. این كارخانه در سال 1285 درست 6 ماه بعد از صدور فرمان مشروطیت با یك ماشین بخار بیستونی با 3 دیگ بخار كه سوخت آن زغال سنگ بود با مولدی به قدرت 400 كیلو وات ساخت كارخانه آ.ا.گ. از كشور آلمان با ولتاژ 380/220 ولت آماده بهره‌برداری و پذیرش مشتركان شد. محل این كارخانه در خیابان چراغ برق تهران (امیر كبیر كنونی) قرار داشت كه فقط برای تأمین روشنایی شبها بین 5 تا 7 ساعت كار می‌كرد. ماشین بخار دیگری با مولدی به قدرت 100 كیلو وات بعدها به آن اضافه شد. از اوایل سالهای 1300به بعد دو دستگاه نیم دیزل به قدرت 5 اسب بخار ساخت كارخانه (انگوبلژیك كمپانی) در همان محل نصب گردیده و به ظرفیت كارخانه امین الضرب افزوده شد.

در این سالها به تدریج با آگاهی و علاقمند شدن بخش خصوصی به مزایای برق، رفته رفته شركتهای خصوصی برای تولید، توزیع و فروش برق ایجاد شد. در همین دوران برخی از كارخانه‌های صنعتی جدیدالتأسیس هم دارای مولد برق اختصاصی شدند. در سال 1310 برای نخستین بار، شبانه روزی كردن برق درتهران در میان دولتمردان آن زمان مطرح گردیده و اقدامات اولیه برای تحقیق آن صورت گرفت تا آنكه بعد از گذشت 6 سال بالاخره در تاریخ 25/6/1316 یك نیروگاه بخاری ساخت كارخانه اشكودا از كشور جكسلواكی با 4 واحد 1600 مگاواتی جمعاً به قدرت 6400 كیلو وات در محل كنونی شركت برق منطقه‌ای تهران واقع در میدان شهدا نصب گردیده و زیر نظر شهرداری تهران بهره‌برداری از آن آغاز گردید.

در فاصله سالهای 1320-1318 به ویژه اردیبهشت ماه سال 1319 كه رادیو تهران شروع به كار كرد، استفاده از برق مخصوصاً برای شنیدن اخبار جنگ از رادیو با استقبال مردم روبرو گشت و به ناچار برای جبران كمبود نیرو از برق اضافی كارخانه‌های سیلو،سیمان تهران و پادگان سلطنت آباد كمك گرفته شد. بر اساس آمارهای موجود میزان تولید برق‌زا 5/10 میلیون كیلو وات ساعت در ساعت 1317 به 5/15 میلیون كیلو وات ساعت در سال 1318 رسیده بود كه با منظور كردن 5/1 میلیون كیلو وات ساعت تولید برق كارخانه حاج امین‌الضرب جمع تولید برق در آن سال به 17 میلیون كیلو وات ساعت رسید. جمعیت تهران در آن سال 45000 نفر بود كه بدین ترتیب میزان تولید سرانه برق سالانه به حدود 38 كیلو وات ساعت رسیده بود.

در سالهای قبل از سال 1315 مسئولیت تهیه، نصب، تعمیر و نگهداری تأسیسات مربوط به روشنایی خیابانها به عهده‌ واحدی به نام (اداره روشنایی) كه در شهرداری تهران ایجاد شده بود قرار داشت. ولی واحد مستقلی كه به عهده‌دار برنامه‌ برای تأمین برق مورد نیاز مردم و توسعه تأسیسات برق در آینده باشد وجود نداشت. با افزایش تقاضای روز افزون برق و رشد تدریجی مصرف، ایجاد یك موسسه مستقل كه عهده‌دار این وظیفه باشد احساس گردید و به همین خاطر در 25 مهر ماه سال 1315 یك مؤسسه مستقل به نام (مؤسسه برق تهران) زیر نظر شهرداری به وجود آمد. این مؤسسه در واقع با اهداف و شرح وظایف گسترده جایگزین اداره

روشنایی شهرداری شد.

به علت افزایش تقاضا، كمبود برق در تهران روز به روز بیشتر احساس می‌شد اما در طی سالهای جنگ جهانی دوم به سبب اشغال ایران از سوی متفقین و آشفتگی اوضاع سیاسی داخلی و عدم امكان ساخت تجهیزات نیروگاهی در داخل كشور مشكلات حمل قطعات نیروگاهها از خارج كشور، امیدی به نصب نیروگاههای جدید وجود نداشت تا آنكه پس از پایان جنگ و پیش از خروج متفقین از ایران 4 دستگاه مولد 2000 كیلو واتی جمعاً به ظرفیت 8000 كیلو وات ساعت كارخانه (وستینگهاوس) از ارتش آمریكا خریداری گردیده و در ضلع شمالی مولدهای اشكودا نصب شد و بهره‌برداری از آنها در مهرماه سال 1327 آغاز گردید. احداث این نیروگاهها و حتی استفاده از برق مازاد كارخانه‌های دولتی از جمله سیمان، سیلو، دخانیات، سلطنت آباد و راه‌آهن نیز تكافوی پاسخگویی به نیازهای برق تهران را نمی‌كرد. چنان كه در زمستان سال 1328 كمبود نیروی برق در تهران به طور كامل محسوس شد و به همین خاطر پس از مطالعات و بررسیهای به عمل آمده مسؤولان ذیربط در طی سالهای 1332 و 1333 اقدام به خرید 3 دستگاه مولد دیزلی هر یك به قدرت 1300 كیلو وات و در مجموع به قدرت 3900 كیلو وات، از كارخانه (نردبرگ) آمریكا نمودند. این مولدها هم در ضلع شمال غربی مولدهای اشكودا نصب شده و در طی سالهای 1334 و 1335 مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

اولین گام اساسی برای تامین برق تهران

در اواخر سالهای برنامه اول هفت ساله عمرانی كشور 1333 ـ 1327 اولین گام اساسی برای تأمین برق منطقه تهران برداشته شد.

چنانكه در بهمن ماه سال 1333 قراردادی با شركت آلستوم فرانسه برای خرید و نصب دستگاه توربین بخاری هر یك به قدرت نامی 5/12 مگاوات و در مجموع به قدرت 50 مگاوات به امضا رسید تا در بیرون شهر تهران به سمت شمال غربی و در نزدیكی روستایی طرشت نصب گردد. بهره‌برداری از اولین واحد این نیروگاهها تا امروز كه پیش از 40 سال از افتتاح آن می‌گذرد و سر پا و در حال بهره‌برداری است. در سال 1334 دولت وقت با خرید دو دستگاه توربین بخار هر یك به قدرت 5 مگاوات و در مجموع به قدرت 10 مگاوات موافقت كرد و قرارداد خرید این دو دستگاه توربین در بهمن ماه همان سال با شركت (وستینگهاوس) به امضا رسید. یكی از مولدهای 5 مگاواتی وستینگهاوس با ملحقات آن هم اكنون درموزه صنعت برق ایران كه در سالن همین نیروگاه تأسیس شده موجود است. این نیروگاه 10 سال پس از شروع كار بعد از راه‌اندازی نیروگاه بخاری بعثت (فرح آباد) به علت عدم نیاز و سر و صدای زیادی كه در محل سكونت ایجاد كرد به حال تعطیل در آمد.

احداث سد كرج

در پایان 1338 مجموع ظرفیت نصب شده مولدهای برق دولتی در تهران 78300 كیلووات رسید. اما به دلیل افزایش روز افزون جمعیت و احداث كارخانه‌ها و صنایع جدید در تهران متأسفانه این میزان نیرو پاسخگوی نیازها نبود و به همین خاطر طرح احداث سد بر روی رودخانه‌ كرج و بهره برداری از نیروی آب رودخانه مذكر به منظور تولید انرژی برق كه از سال 1328 قرار دادن با یك شركت فرانسوی منعقد شده بود توسط سازمان برنامه و بودجه فعال گردیده و به توسط شركت مورسین ـ نود سن به انجام رسید و در تاریخ سوم آبان 1340 بهره برداری از نیروگاه آبی سد كرج (امیر كبیر فعلی) آغاز گردید. این نیروگاه متشكل از 3 واحد 5/45 مگاواتی جمعاً به قدرت 91 مگاوات بود كه انرژی برق تولیدی آن از طریق یك خط انتقال نیروی 132 كیلوواتی تدو مداره به طول 54 كیلومتر به محل نیروگاه طرشت انتقال می‌یافت.

احداث سد سفید رود

در اردیبهشت ماه سال 1341 عملیات ساختمانی سد سفید رود واقع در منجیل به پایان رسید و بهره برداری از نیروگاه سد كه شامل 5 مولد هر یك به قدرت 5/17 مگاوات و در مجموع 5/87 مگاوات بود از سال 1343 آغاز شد. مازاد نیروی برق این سد نیز به وسیله یك خط انتقال 230 كیلوواتی به تهران انتقال می‌یافت. به این ترتیب برق تهران به تدریج از كمك گرفتن از سایر شركتهای برق خصوصی به منظور پاسخگویی به نیاز مشتركیان بی نیاز گردید. در فاصله سالهای 1346 – 1340 برای تأمین برق مورد نیاز تهران علاوه بر نیروی برق تولیدی سدهای كرج (امیر كبیر فعلی) و سد سفید رود از نیروی برق تولیدی سد لتبان به میزان 23/5 مگاوات، نیروگاه بخاری بعثت (فرح‌آباد) به میزان 5/247=5/82*3 مگاوات و مازاد سد در نیز استفاده می‌گردد.

تاسیس سازمان برق ایران

اولین قانونی كه برای برق تدوین شده قانون تأسیس سازمان برق ایران در سال 1341 است. تا پیش از سال 1341 امور مربوط به برق در سازماند برنامه و بودجه زیر نظر واحدی به نام «مدیریت» اداره می‌شد. نظر به اینكه مؤسسات موجود برق كشور اعم از دولتی و خصوصی به علت محدود بودن منابع مالی، فنی و اداری قادر به تأمین احتیاجات برق كشور نبوده‌اند و نظر به ضرورت توسعه سریع تأسیسات برق در كشور، ایجاد سازمان مستقلی برای توسعه صنعت برق لازم تشخیص داده شد كه هدف اولیه لن تأسیس و ایجاد شركتهای برق ناحیه‌ای از طریق ادغام مؤسسات برق موجود بود. اركان این سازمان با سازمان برنامه و بودجه در ارتباط بوده و بودجه آن نیز توسط سازمان مذكور تأمین می‌شد. به طور كلی وظیفه سازمان برق ایران اجرای سیاستها و هدفهای برنامه عمران كشور بود. این سازمان به موجب قانون تأسیس وزارت آب و برق به این وزارت وابسته گردید و تا سال 1344 به صورت وابسته به وزارت مذكور به فعالیت خود ادامه داد و از اول فروردین سال 1344 به موجب تبصره 50 قانون بودجه كل كشور این سازمان منجل گردیده و به عنوان واحد برق در وزارت آب و برق ادغام شد.

تأسیس شركت منطقه‌ای تهران

در قانون تأسیس وزارت آب و برمصوب 26/12/1342 به وزارت مزبور اجازه داده شده بود كه برای اداره تأسیسات برق و نظارت بر نحوه استفاده از نیروی برق شركتهایی را كه به صورت شركت سهامی عام و بر اساس اصول بازرگانی اداره خواهند شد ایجاد كنند. طبق این مجوز به غیر از سازمان آب و برق خوزستان كه از سال 1339 مشغول به كار بود، اساسنامه هفت شركت برق منطقه‌ای از جمله شركت برق منطقه‌ای تهرانت تدوین گردید و در آذر ماه 1343 به تصویب مجلسین شورای ملی و سنا رسیده و به اجرا گذاشته شد. هدف از تشكیل این شركتها در ماده 4 اساسنامه ذكر گردیده بود عبارت بود از تولید، انتقال و توزیع نیروی برق و خرید و فروش نیروی برق به طور عمده در منطقه. یك سال بعد از 17 آذرماه سال 344 با اصلاح ماده 4 اساسنامه وظیفه توزیع برق نیز به این شركتها محول گردید. شركت برق منطقه‌ای تهران از همان سال با زیر پوشش قرار دادن مشتركان برقهای شركتهای خصوصی در تهران و تحویل گرفتن مدیریت برق شهرستان‌های استان تهران، مركزی، سمنان و زنجان به عنوان یكی از بزرگترین شركتهای برق منطقه‌ای كشور كار خود را آغاز كرد. این شركت با تحویل گرفتن كلیه نیروگاههایی كه زیر نظر شهرداریها اداره می‌شدند و با احداث شبكه‌های جدید فشار قوی وفشار ضعیف و احداث ایستگاههای انتقال، فوق توزیع و توزیع نیروی برق، برای تحویل برق با كیفیت مطلوب به مشتركان، اقدامات اساسی به عمل آورد.

تاسیس شركت تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانبر)

كلیه شركتهای برق منطقه‌ای از جمله برق تهران در بدو تأسیس و عهده‌دار تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در محدوده حوزه فعالیت خود بوده‌اند. از ابتدای سال 1348 با ایجاد شركت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانبر) وظیفه ایجاد و بهره برداری از كلیه تأسیسات تولید، ایستگاههای فشار قوی و خطوط انتقال نیروی 400 و 230 كیلوواتی و عمده فروش برق به این شركت واگذار شد و در نتیجه شركت برق منطقه‌ای تهران اداره و بهره‌برداری و توسعه و نوسازی شبكه‌های فوق توزیع‌، توزیع و خدمات رسانی به مشتركان محدود شد.

در سال 1365 در جهت سیاست جدید وزارت نیرو دائر بر تمركز زدایی در كارهای اجرایی تصمیم گرفته شد، مسئولیت تولید، انتقال، دیسپاچینگهای منطقه‌ای و توزیع برق در هر منطقه به شركت‌های برق منطقه‌ای واگذار گردد. این سیاست شركت برق منطقه‌ای تهران به تدریج كلیه تأسیسات تولید و شبكه‌های انتقال واقع در محدوده فعالیت خود را تحویل گرفته و نسبت به بهره‌برداری، ایجاد و توسعه تأسیسات جدید مستقیماً اقدام نموده است.

تغییر در حوزه عملیاتی شركت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مقتضای تحول در ساختار صنعت برق، در حوزه عملیاتی شركت برق منطقه‌ای تهران تغییراتی به شرح زیر داده شده :

* در نیمه دوم سال 1365 بخشی از حوزه فعالیت شركت برق منطقه‌ای تهران شامل بخشی از محدوده استان مركزی شامل شهرستانهای اراك، ساوه،تفرش و آشتیان و خمین از آ، جدا شده و زیر پوشش شركت برق منطقه‌ای باختر كه تازه تأسیس شده بود قرار گرفت.

* در خرداد ماه سال 1367 بخش دیگری از حوزه فعالیت شركت برق منطقه‌ای تهران شامل شهرستان‌های زنجان، قزوین، تاكستان، ابهر، خدابنده، و … از آن جدا شده و زیر پوشش شركت برق منطقه‌ای جدیدی به نام شركت برق منطقه‌ای زنجان درآمد.

* در شهریور ماه سال 1367 نیز برای سومین بار بخشی از محدوده فعالیت شركت برق منطقه‌ای تهران از جمله شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار و … از آن جدا شده و زیر پوشش شركت برق منطقه‌ای سمنان قرار گرفت. و بدین ترتیب تعداد شركتهای برق منطقه‌ای در سطح كشور به 16 شركت افزایش یافت.

اصلاح ساختار و تمركز زدائی

ازسال 1364 وزارت نیرو بر اساس مطالعاتی كه از سالهای قبل انجام شده بود، اقدام به اجرای عملیات تمركز به صورت محدود نمود. سیاست عدم تمركز به عنوان اولین قدم، با واگذاری تأسیسات انتقال با ولتاژ 230 كیلووات و كمتر از شركت توانبر به شركتهای برق منطقه انجام شد. همچنین بخش نیروگاههای گازی هم كه در مناطق وجود داشت از شركت توانبر منفك گردید و به شركت‌های برق منطقه‌ای واگذار شد.

از سال 1368 در اجرای سیاستهای وزارت نیرو از جمله اعطای اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها به واحدهای صف و ایجاد شركت‌های مدیریت تولید برق در هر منطقه به منظور افزایش بهره‌وری و كاهش قیمت تمام شده تولید به قیمت ثابت، كلیه اختیارات مالی، اداری، بازرگانی و امور كاركنان هر نیروگاه به مدیریت نیروگاه واگذار شد و در سال 1370 و 1371 در اجرای سیاست مذكور، كلیه تأسیساتی كه در اختیار توانبر بود به مناطق واگذار شد. در واقع نیروگاهها به واحدهای خودگران و به صورت مركز هزینه و درآمد تبدیل شدند و نرخ فروش برق هم برای آنها تعیین شد. سپس با توجه به رهنمودهای برنامه اول توسعه، مجمع عمومی شركت‌ها موارد زیر را به وزارت نیرو ابلاغ كرد:

* تشكیل شركت‌های توزیع در هر شهرستان به منظور ارتقاء سطح عملكرد فنی و مهندسی و در مجموع ارائه خدمات بهتر به مشتریان و اداره آنها به صورت غیر دولتی.

* تشكیل شركتهای مدیریت تولید برق به صورت غیر دولتی واگذاری اداره نیروگاهها به این شركت.

* حذف بخشهای امانی و خدماتی از شركتهای برق منطقه‌ای و تبدیل آنها به شركت‌های اقماری با استفاده از امكانات و كاركنان موجود و در مجموع تبدیل مراكز هزینه به مراكز سود.

در اجرای سیاست‌های مذكور شركت برق منطقه‌ای تهران از سال 1327 در زمینه‌های مختلف فعالیت خود تجدید نظر كرد و به تدریج نسبت به ایجاد و تأسیس شركت‌های مدیریت تولید برق، شركت‌های توزیع نیرو و شركت‌های پشتیبان برای ارائه خدمات فنی و مهندسی، پیمانكاری و مشاوره‌ای اقدام نمود به طوری كه تاكنون پنج شركت مدیریت تولید برق با ظرفیتی نزدیك به 5300 مگاوات و تولید برق سالانه 20 میلیارد كیلووات ساعت و هفت شركت توزیع نیروی برق كه هر یك به طور مستقل عهده‌دار بهره برداری، نگهداری، توسعه شبكه، فروش انرژی برق و ارائه سایر خدمات به مشتركیان در حوزه عملیاتی خود می‌باشند و 15 شركت پشتیبانی كه خدمات فنی مهندسی، مشاوره‌ای و پیمانكاری ارائه می‌كند به صورت شركت‌های وابسته و اقماری زیر نظر شركت برق منطقه‌ای تهران به فعالیت ادامه می‌دهند كه در صفحه‌های بعد به اسامی و شرح فعالیت آنها اشاره خواهد شد.

در حال حاضر مسئولیت تأمین بیش از 3/7 میلیون مشتری خانگی، صنعتی و عمومی، تجاری و كشاورزی، در محدوده دو استان تهران و قم شامل شهرستان‌های تهران، قم، كرج، شمیرانان، ری، فیروزكوه، دماوند ورامین، اسلام شهر، پاكدشت، شهریار، رباط كریم، و ساوجیلاغ كه در سال 1379 نزدیك به 20 میلیارد كیلووات ساعت برق را به مصرف رسانده‌اند به عهده شركت برق منطقه‌ای تهران قرار دارد.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: