ادبیات نظری و پیشینه تجربی تفکر انتقادی
ادبیات نظری و پیشینه تجربی تفکر انتقادی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر انتقادی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۱۵ |
حجم | ۲۲۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تجربی تفکر انتقادی که در آن به بررسی (چارچوب) مبانی نظری و پیشینه پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
یکی دیگر از اولین تعریفهای تفکر انتقادی توسط درسل و میهیو (1954) ارائه شد. آنها تفکر انتقادی را مجموعه تواناییهای مورد استفاده در حل مسأله تعریف کردند. این مجموعه از پنج توانایی به این شرح تشکیل میشد: (۱) توانایی تعریف یک مسأله، (۲) توانایی انتخاب اطلاعات مربوط به راه حل مسأله از طریق ارزیابی شواهد و منابع، (۳) توانایی تشخیص فرضهای بیان شده و بیان نشده، (۴) توانایی تدوین و انتخاب فرضیههای مربوط و نویدبخش و (۵) توانایی بیرون کشیدن نتیجهگیریهای معتبر و قضاوت در مورد اعتبار این نتیجهگیریها (درسل و میهیو، ۱۹۵۴، ص. ۱۷۹).
در سـال ۱۹۶۲ انیس یکی از برجستهترین متخصصـان تفکر انتقادی، مقاله معروفی را تحت عنوان «مفهوم تفکر انتقادی » ارائه کرد و در آن به جانبداری از آموزش تفکر انتقادی پرداخت. وی در این مقاله بیان کرد که باید یادگیرندگان در پرداختن به تفکری که تأملی و در جهت آن چیزی است که باید به آن اعتقاد داشت یا آن را انجام داد، کمک شوند. به عبارت دیگر، وی تفکر انتقادی را به صورت «تفکر تأملی عاقلانهای که بر تصمیمگیری در مورد اینکـه به چه چیز اعتقاد داشته باشیم یا چه کاری را انجام دهیم، متمرکز است» تعـریف کـرد (انیس، ۱۹۸۵، ص. ۴۵).
فهرست مطالب
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی
۲-۱- تاریخچه و مبانی نظری تفکر انتقادی 44
۲-۱-۱- تفکر انتقادی 45
۲-۱-۱-۱- تلاشی در جهت ارائه تعریفی مورد توافق همگان:
پروژه تحقیقاتی دلفی در سال ۱۹۹۰ 48
2-1-1-1-1- مؤلفههای تفکر انتقادی 50
۲-۱-۱-۱-۱-۱- مؤلفه مهارتی تفکر انتقادی 50
۲-۱-۱-۱-۱-۲- مؤلفه گرایشی تفکر انتقادی 52
۲-۱-۱-۱-۱-۲-۱- مفهوم گرایش 52
۲-۱-۱-۱-۱-۲-۲- گرایشهای تفکر انتقادی 54
۲-۱-۱-۱-۱-۲-۳- سنجش گرایشهای تفکر انتقادی 55
۲-۱-۱-۱-۱-۳- رابطه مؤلفه مهارتی و مؤلفه گرایشی تفکر انتقادی 56
۲-۱-۱-۲- عمومی بودن تفکر انتقادی در مقابل اختصاص داشتن آن به زمینهای خاص 57
۲-۱-۲- تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر 58
۲-۲- تحقیقات پیشین در زمینه عوامل تأثیرگذار بر گرایشهای تفکر انتقادی 60
۲-۲-۱- رابطه بین ارزشهای فرهنگی و گرایشهای تفکر انتقادی 61
۲-۲-۲- رابطه بین ارزشهای فرهنگی و ابعـاد الگـوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد 75
۲-۲-۳- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد و گرایشهای تفکر انتقادی 81
۲-۲-۳-۱- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و گرایشهای تفکر انتقادی 82
۲-۲-۳-۲- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات دانشجـو- استـاد و گرایشهای تفکر انتقادی 85
۲-۲-۴- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد و ارضای نیازهای روانشناختی پایه 88
۲-۲-۵- رابطه بین ارضـای نیـازهـای روانشنـاختی پـایـه و گرایشهای تفکر انتقادی 96
۲-۲-۶- نقش واسطهگری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بین ارزشهای فرهنگی و گرایشهای تفکر انتقادی 99
۲-۲-۷- نقش واسطهگری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بین ارزشهای فرهنگی و ارضای نیازهای روانشناختی پایه 101
۲-۲-۸- نقـش واسطـهگـری ارضـای نیـازهـای روانشنـاختـی پـایـه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد و گرایشهای تفکر انتقادی 104
۲-۳- فرضیههای پژوهش 106
۲-۴- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 108
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده خارجی
تحقیقات انجام شده داخلی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت