ادبیات نظری و پیشینه تجربی خودپنداره
ادبیات نظری و پیشینه تجربی خودپنداره
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودپنداره که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۹ |
حجم | ۱۱۳ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تجربی خودپنداره که در آن به بررسی (چارچوب) مبانی نظری و پیشینه پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
در اوایل کودکی، خودپنداره ی کودکان بر روی ویژگی های واقعی مانند توانایی های جسمی، مهارت ها و دارایی ها متکی است. در اواسط کودکی، خودپنداره حالت یکپارچه تری به خود می گیرد و کودک درگیر مقایسه اجتماعی می شود. در طی این دوران کودکان به وضوح خود را که متشکل از ویژگی های روانی و درونی است، درک می کنند. نوجوانی دوره ای از زندگی است که در آن خود، دستخوش تحولات زیادی می شود (سباستین، برنت و بلاکمور ، ۲۰۰۸ ). در طول دوره ی نوجوانی خودپنداره انتزاعی و پیچیده تر می شود. در این دوره نوجوانان با استفاده از تجربه های شخصی، تأثیر پذیرفتن از دنیای خارجی و ارتباط بین این دو، خودپنداره ی خویش را تشکیل می دهند و بر اساس آن مسائل زندگی را ارزیابی می کنند. خودپنداره، یک موضوع مرکزی است که اطراف آن تعداد زیادی ازجنبه های عمده ی شخصیت سازماندهی شده است.
ریچاردل و همکاران (۲۰۰۷) خودپنداره را، به عنوان تصویر کلی فرد درباره ی خودش تعریف می کنند، که شامل تجربیات واقعی و تفسیر آن ها است. در تصویر کلی، خودپنداره چند بعدی است و دارای چند سطح از خود است. تصویر بدنی و عزت نفس به عنوان جنبه ها و سطوح بسیار مهم خودپنداره بررسی می شوند. بنابراین، خودپنداره مانند یک نقشه است که به فرد کمک می کند در مواقع بحرانی و انتخاب های بزرگ زندگی با آگاهی و درک درست از خود به مقصد برسد (البام ، ۲۰۰۲).
فهرست مطالب
تعریف نظری خودپنداره
تعریف عملیاتی خودپنداره
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش خودپنداره
– 2-2-4- خودپنداره 2
۲-۲-۴- ۱- ماهیت خودپنداره 2
۲-۲-۴-۲-تاریخچهی خودپنداره 5
۲-۲-۴-۳ علل پیدایش پدیده خود و خودپنداره 7
۲-۲-۴-۴-تعریف خودپنداره 10
۲-۲-۴-۵-دیدگاههای نظری در مورد خود و خودپنداره 15
۲-۲-۴-۵- ۱- نظریه ی راجرز خود و خودپنداره 15
۲-۲-۴-۵-۲-نظریه ی مازلو خود و خودپنداره 19
۲-۲-۴-۵-۳-نظریه ی آدلر خود و خودپنداره 20
۲-۲-۴-۵-۴-نظریه ی کوپراسمیت خود و خودپنداره 21
۲-۲-۴-۵-۵-نظریه ی آلپورت خود و خودپنداره 23
۲-۲-۴-۵-۶-نظریه ی ویلیام جیمز خود و خودپنداره 23
۱) خودپندارهی بنیادی 24
۲) خودپندارهی ناپایدار ( گذرا): 24
۳) خودپندارهی اجتماعی 25
۴) خودپندارهی آرمانی 26
۲-۲-۴-۵-۷-دیدگاه اسلام 28
۲-۲-۴-۵-۸-سایر دیدگاهها 29
۱) دیدگاه اجتماعی 29
۲) دیدگاه شناختی 30
۳) دیدگاه شناختی اجتماعی 30
۲-۲-۴-۶- خودپنداره و عزت نفس 31
۲-۲-۴-۷- انواع خودپنداره 33
۲-۲-۴-۸- تفاوتهای جنسی در تصویر بدنی 36
۲-۲-۴-۹- عناصر خودپنداره 37
ساراسوت خودپنداره را دارای شش بعد زیر میداند: 38
۲-۲-۴-۱۰- تأثیرات خودپنداره بر رفتار 39
– 2-3- پیشینه ی پژوهشی 41
۲-۳-۱- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 41
۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 45
– منابع 52
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت