ادبیات نظری و پیشینه تجربی نظریه های مشکلات رفتاری
ادبیات نظری و پیشینه تجربی نظریه های مشکلات رفتاری
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشکلات رفتاری را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۲ |
حجم | ۱۲۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دانلود ادبیات نظری و پیشینه تجربی نظریه های مشکلات رفتاری که در آن به بررسی (چارچوب) مبانی نظری و پیشینه پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری :
این نظریه نقطه مقابل نظریه تحلیل روانی می باشد. این گروه معتقدند که رفتار نامناسب یا مشکل رفتاری به علت آموزش و یادگیری از محیط به تدریج به صورت تقریباً ثابت در رفتار فرد تجلی می کند، و هر رفتار نامناسبی نظیر رفتار مناسب از طریق تقویت کننده های مثبت و منفی و یا تنبیه از محیط کسب می شود .رفتار گرایان عموماً از طبقه بندی کردن و نام گذاری بر روی کودکان مشکل دار، اجتناب می کنند. زیرا معتقدند هر نوع نام گذاری به عنوان یک عامل منفی باعث اثرات نامطلوب درکودک می شود . یکی از طرفداران این
نظریه مک میلن در سال ۱۹۷۳ فرضیه های زیر را در مورد اختلالات رفتاری بیان می کند.
۱- بیشتر رفتارهای نامناسب شبیه رفتارهای مناسب از محیط کسب می شوند .
۲- آنچه در رفتار کدک ظاهر می شود مشابه آن چیزی است که در محیط اطراف کودک قرار دارد.
۳- با استفاده از روش های تقویت کننده می توان تغییر در رفتار ایجاد نمود .
۴- علتی که باعث ادامه یک رفتار نامناسب می شود گاهی درست عکس علت ایجاد کننده است .
۵- رفتار را می توان شبیه یک جعبه سیاه دانست که محرکات از خارج و محیط وارد آن شده و فرد هم به منزله یک جعبه آنها را در درون خود با توجه به تجربیات ، تجزیه و تحلیل می نماید و سپس پاسخ از فرد .جعبه. خارج می شود (شاملو ، ۱۳۹۰).
البته طرفداران این نظریه اعتراف دارند که علت بعضی از انحرافات رفتاری تحریکات بیولوژیکی می باشد و محیط و اجتماع در ثبوت آن رفتار تاثیر به سزایی دارند . برای مثال ممکن است کودکی بعد از یک حادثه دچار ضربه مغزی شود و رفتاری انحرافی از خود نشان بدهد، اما والدین و اطرافیان او از قبیل معلم و خواهران و برادران و دوستان می توانند نقش اشای در شدت یا کاهش آن رفتار داشته باشند . طرفداران این نظریه منشاء علت رفتار نامناسب را علت ادامه یک رفتار نمی داند مثلا کشیدن سیگار در یک کودک ۱۰ ساله به علت آموزش غلط خانواده و دوستان می باشد و در سن ۱۷ سالگی جوان برای بزرگ جلوه دادن خود به این عمل دست می زند ولی هر دو فرد در سنین بالا به علت معتاد شدن به مزه تنباکو و عمل روشن نمودن و کشیدن سیگار به ادامه رفتار غلط می پردازند . در حالی که با دو علت متفاوت اعتیاد شروع شده بود . زیرا دیگر نقش والدین در این رفتار غلط برای ادامه موثر نیست و یا نوجوان دیگر برای بزرگ جلوه دادن خود، هب ادامه رفتار نامناسب نمی پردازد .
فهرست مطالب
تعریف نظری مشکلات رفتاری
تعریف عملیاتی مشکلات رفتاری
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
مقدمه: 5
۲-۲ مشکلات رفتاری 6
۲-۲-۱ علل ( سبب شناسی ) مشکلات رفتاری 6
۲-۲-۱-۱ نظریۀ عومل بیولوژیکی۱ ( زیستی یا زیستی شناختی ): 6
به طور کلی نظریات بیولوژیک ها به سه عامل اصلی اشاره می کند: 7
۲-۲-۱-۲ نظریه روانکاوی ( تحلیل روانی ): 8
۲-۲-۱-۳ نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری : 10
۲-۲-۱-۴ نظریه بوم شناسی ( اکولوژیکال ) و جامعه شناسی : 12
۲-۲-۱-۵ نظریه متقابل : 15
۲-۲-۲ طبقه بندی و بررسی ویژگی های مشکلات رفتاری 16
۲-۲-۳ طبقه مشکلات رشدی- جسمی – روانی 18
۲-۲-۴ اختلالات رفتاری کودکان 19
تعریف و توصیف 19
همه گیر شناسی 22
۲-۲-۵ سبب شناسی اختلالات رفتاری کودکان 24
۲-۲-۵-۱ نقش خانواده 24
۲-۲-۵-۲ نقش عوامل زیستی 26
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت