ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی
ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی
هدف از این پایان نامه ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد که به بررسی تاریخی ادبیات کودک در سه کشور مصر ، سوریه و عراق می پردازد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۲۸ |
حجم | ۳۸۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | زبان و ادبیات |
توضیحات کامل
موضوع پایان نامه ادبیات کودک
این پایان نامه در مورد ادبیات کودک و با عنوان ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد که به بررسی تاریخی ادبیات کودک در سه کشور مصر ، سوریه و عراق می پردازد.با توجه به اهمیت دوران کودکی و ضرورت بهاء دادن به کودکان ما که سکانداران آینده جامعه اند جهت آشنایی با ادبیات کودک این کشورها و معرفی فعالان در این زمینه و آثار و منابعی در دسترس محققان و پژوهشگران و دانشجویان وجود داشته باشد .
ادبیات کودک در این سه کشور در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به تأثیر از کشورهای اروپایی شکل گرفت ، در ابتدا فقط در مدارس و در قالب کتب درسی به دانش آموزان عرضه می شد سپس در شکل ها و تنوع بیشتری و کامل تری به صورت مستقل و در قالب مجله ، روزنامه ، و شعر و موسیقی و داستان رونق گرفت و سپس با امتزاج وسعت زبان عربی و ذوق و خلاقیت ادیبان آن کشورها رونق بیشتری گرفت .
ضروری است که به کودکان اهمیت بیشتری داده شود و فضاهای مناسب را جهت تربیت آنان فراهم کرد و بدین منظور ابتدا باید امنیت کافی و ثبات و استقرار لازم در جامعه و محیط پیرامون کودک را فراهم کرد و سپس تک تک نیازهای آنان را پاسخ گفت . و محیط های مناسب اعم از مهد کودک و مدرسه و دیگر نیازهای تعلیم و تربیت آنان را تأمین کرد .در این راستا تألیفات خاص کودک اعم از مجله ها و روزنامه ها و کتب داستان و دیگر تألیفات کودکانه جزیی از برنامه کاری مؤسسات مرتبط با تربیت کودکان گردید .
فهرست مطالب
چکیده
الف)مقدمه .1
ب)تعریف و بیان سوال های اصلی تحقیق .1
پ)اهداف تحقیق .3
ت)روش تحقیق 4
ث)ضرورت انجام تحقیق .4
ج)سابقه و پیشینه تحقیق .5
۱٫ نگاهی به ادبیات کودکان 9
۱-۱ . کودک و دوران کودکی 10
۱-۱-۱ . اهمّیّت و جایگاه دوره ی کودکی 11
۱-۱-۲ . دیدگاه اسلام به کودک 12
۱-۲ . تعریف ادبیات کودک 15
۱-۳ . اصطلاح ادبیات کودک 16
۱-۴٫ دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک 23
۱-۵ . اهمیت و اهداف ادبیات کودک 29
۱-۵-۱ . اهداف ادبیات کودک 30
۱-۵-۱-۱ . اهداف تربیتی 30
۱-۵-۱-۲٫ اهداف زبانی 31
۱-۵-۱-۳ . اهداف تعلیمی ، آموزشی و شناختی 33
۱-۵-۱-۴٫ اهداف تفریحی 34
۱-۵-۱-۵٫ اهداف زیبایی شناختی و ذوقی 35
۱- ۶ . تأثیرادبیات کودک در رشد شخصیت کودک 36
۱-۷ . وظایف ادبیات کودک 39
۱-۷-۱٫ وظیفه اجتماعی 39
۱-۷-۲٫ وظیفه تاریخی و فرهنگی 40
۱-۸ . انواع ادبیات کودک 41
۱-۸-۱ . قصه 42
۱-۸-۱-۱٫ قصه های خیالی 44
۱-۸-۱-۲٫ قصه های جن و پری و جادوگران 46
۱-۸-۱-۳٫ قصه های حیوانات 47
۱-۸-۱-۴٫ قصه های واقع گرایانه 50
۱-۸-۱-۵٫ قصه های تاریخی 51
۱-۸-۱-۶٫ قصه های دینی 52
۱-۸-۱-۷٫ قصه های ادبی 53
۱-۸-۱-۸٫ قصه های فکاهی 54
۱-۸-۱-۹٫ قصه های علمی 54
۱-۸-۲ . شعر کودک 56
۱-۸-۲-۱٫ خیال در شعر کودک 56
۱-۸-۲-۲ . وزن در شعر کودک 57
۱-۸-۲-۳ . انواع شعر کودک 59
۱-۸-۲-۳-۱ . لالایی ها 59
۱-۸-۲-۳-۲٫ متل ها 59
۱-۸-۲-۳-۳ . شعرهای غنایی 60
۱-۸-۲-۳-۴ . قصه های منظوم 60
۱-۹٫ پیدایش و سیر تاریخی ادبیات کودک 60
۱-۹-۱ . تاریخچه ادبیات کودک در جهان 64
۱-۹-۲٫ ادبیات کودک در سرزمین های عربی 70
۲ . سرآغاز و شکل گیری ادبیات کودک در مصر 74
۲-۱٫ بنیان گذاران ادبیات کودک در مصر 76
۲-۱-۱ . رفاعه رافع طهطاوی پیشتاز ادبیات کودک در جهان عرب 76
۲-۱-۱-۱ . طهطاوی از دیدگاه أدبا 77
۲-۱-۱-۱-۱ . عبدالغنی حسن و نقد کتاب المرشد الأمین 77
۲-۱-۱-۱-۲ . علی مبارک آگاه به فضل و مرتبه علمی طهطاوی 79
۲-۱-۱-۱-۳ . روضه المدارس ؛ جرقه آغازین ادبیات کودک 80
۲-۱-۲ . محمد عثمان جلال سردمدار ادبیات افسانه ای 83
۲-۱-۲-۱ . نمونه ای از آثار منظوم محمد عثمان جلال 85
۲-۱-۲-۱-۲ . هدف عثمان جلال از ترجمه آثار لافونتین 90
۲-۱-۲-۱-۲ . دیوان الیواقظ اثری خاص برای کودکان 92
۲-۱-۳ . جایگاه عبدالله فریج در شکل گیری شعر کودک 93
۲-۱-۴ . مصطفی کامل داعیه گسترش ادبیات تعلیمی 95
۲-۱-۵ . احمد شوقی بنیانگذار قصه منظوم کودکانه 96
۲-۱-۵-۱ . اعمال و آثار احمد شوقی در حیطه ادبیات کودک 99
۲-۱-۵-۱ . طرح یک پرسش 101
۲-۱-۵-۳ . احمد شوقی از دیدگاه محمد غنیمی هلال 104
۲-۱-۶ . فعالیت های دیگر در زمینه ادبیات کودک 105
۲-۱-۷ . علی فکری و اعتقاد به نقش تکالیف درسی در تکامل شخصیت کودک 107
۲-۱-۸ . ابراهیم عرب ؛ ارائه مضامین عالی با مفاهیم ساده 108
۲-۱-۸-۱ . تبعیت ابراهیم عرب از روش ادیبان پیشین 109
۲-۱-۸-۲ . دیوان آداب العرب ؛ اثری تربیتی و تهذیبی 111
۲-۱-۹ . محمد هراوی شاعری معتقد به ادبیات کودک 113
۲-۱-۹-۱ . محمد هراوی از دیدگاه اهل قلم 113
۲-۱-۹-۲ . آثار هراوی در زمینه ی ادبیات کودک 114
۲-۹-۲-۱ . دیوان سمیر الأطفال قدیمی ترین اثر مستقل و خاص کودکان 115
۲-۱-۹-۳ . اسباب و رموز موفقیت هراوی 116
۲-۱-۹-۴ . نمونه ای از اشعار هراوی 117
۲-۱-۱۰ . کامل الکیلانی عامل تغییر در نگرش جامعه نسبت به ادبیات کودک 118
۲-۱-۱۰-۱٫ فعالیت های ادبی کامل کیلانی 121
۲-۱-۱۰-۲ . منابع و عوامل فرهنگی در قصه های کامل کیلانی 122
۲-۱-۱۰-۳ . نقش و اهمیت داستان در آموزش کودکان 123
۲-۱-۱۰-۴ . انگیزه های فعالیت کامل کیلانی در ادبیات کودک 125
۲-۱-۱۰-۵٫ نمونه ای از اشعار کامل کیلانی 128
۲-۱-۱۱ . نتیجه فصل 129
۳٫ سیر تاریخی ادبیات کودک در سوریه 132
۳-۱ . ترانه های عامیانه اولین سرچشمه ادبیات کودک در سوریه 133
۳-۲ . توجه به یادگیری کودک در عصر عباسی کشور سوریه 135
۳-۳ . الف باء اولین اثر خاص کودکان سوریه 136
۳-۴٫ شعر تعلیمی در کشور سوریه 137
۳-۵ . ترجمه در کشور سوریه 138
۳-۵-۱٫ پیشینه تألیف کتب درسی 139
۳-۶ . پیشتازی شعر بر قصه در ادبیات کودک سوریه 142
۳-۷ . احیای قصه در ادبیات کودک سوریه 146
۳-۷-۱٫ نمونه هایی از داستان های اولیه 147
۳-۷-۱-۱ . نقد و بررسی داستان 148
۳-۷-۲ . پیشگامان احیای قصه در ادبیات کودک سوریه 150
۳-۷-۲-۱٫ سلیمان عیسی و آثار او در زمینه ادبیات کودک 150
۳-۷-۲-۱-۱ . نمونه از اشعار و قصاید سلیمان عیسی 152
۳-۷-۲-۱-۲ . دنیای کودکان در آثار سلیمان عیسی 155
۳-۷-۲-۲ . زکریا تامر ؛ نویسنده ای با ایده هایی نو و اهداف متعالی 156
۳- ۷-۲-۲-۱ . نمونه ای از قصه های تعلیمی زکریا تامر 158
۳-۷-۲-۳ . رزق الله حسون و ترجمه حکایت های کیدلوف روسی 161
۳-۷-۲-۴ . لینا کیلانی و آثار ارزشمند او برای کودکان 162
۳-۷-۲-۵ . جرجیس شلحت مترجم حکایت های اسقف فنلون 163
۳-۸ . تحول در نویسندگی ادبیات عرب سوریه 167
۳-۹ . نقش مراکز انتشاراتی اثر گذار در توسعه ادبیات کودک 171
۴٫ سیر تاریخی ادبیات کودک در عراق 175
۴-۱ . بیانگذاران ادبیات کودک در عراق 178
۴-۱-۱ . نمونه ی شعر از احمد حقی حلی 181
۴- ۲ . شعر کودکان در کشور عراق 181
۴-۳٫ داستان های کودکانه در کشور عراق 184
۴-۳-۱ . نمونه ای از داستان ذکری لعیبی 186
۴-۴ . نمایش کودکانه در کشور عراق 189
۴-۵ . مطبوعات کودکان در کشور عراق 190
۴-۵-۱ . نمونه شعر از یاسین نبیل 194
۴-۶٫ لغت نامه ها و دایره المعارف خاص کودکان 197
۴-۷ . نقش مراکز انتشاراتی در توسعه ادبیات کودک 197
۴-۸ . ترانه های کودکانه 198
۴-۹ . ادبیات کودک در عراق ، تجربه ای بدون مطالعه دقیق و برنامه ریزی صحیح 200
۴-۹-۱ . تدریس کتب مدارس 202
۴-۹-۲ . از بین بردن درک و خیال کودک عراقی 203
۴-۱۰ . نتیجه فصل 205
نتیجه گیری 209
الف . منابع فارسی 213
ب . منابع عربی 213
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت