مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارائه یک الگوی مناسب استراتژیک تغییر از میان شرکت‌های هواپیمائی برتر و استفاده از این الگو برای سایر شرکت‌های هواپیمائی جهت افزایش عملکرد آنان

ارائه یک الگوی مناسب استراتژیک تغییر از میان شرکت‌های هواپیمائی برتر و استفاده از این الگو برای سایر شرکت‌های هواپیمائی جهت افزایش عملکرد آنان

در حال حاضر استراتژی جامعی در سطح صنعت هوائی و خصوصاً هواپیمائی کشور وجود ندارد این موضوع در حالیست که صورتهای مالی شرکت‌های هواپیمایی نشان دهنده مبالغ بسیار بالائی از صرف منابع بودجه‌ای کشور است که در صورت ارائه یک مدل مناسب برای این شرکت‌ها و تأثیرگذاری بر کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آنان، می‌توان انتظار منافع بالائی را در سطح ملی داشت

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۳۷
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارائه یک الگوی مناسب استراتژیک تغییر از میان شرکت‌های هواپیمائی برتر و استفاده از این الگو برای سایر شرکت‌های هواپیمائی جهت افزایش عملکرد آنان

 
 
*** قابل ذکر است که فایل دانلودی حاوی  پروپوزال و مبانی نظری پایان نامه می باشد که شامل ۳ فصل می باشد.
 
 
 
مقدمه:
بعد از جنگ جهانی دوم کوشش‌های زیادی در جهت بهبود کارایی سازمانها آغاز گردید. مدل اولیه‌ای که برای خلق کارایی توسط فردریک تیلور ارائه شد، عمدتا با نگرش سیستمهای بسته شکل میگرفت (عامل محیط در نظر گرفته نمی‌شد). تاکید بر عوامل موجود در این مدل برای حصول کارائی ،‌بر انجام بهتر شیوه انجام کار توام با کنترل های زیاد داخلی تاکید می‌ورزید ( ولبردا، ۱۹۹۲).به علت اینکه این نگرش صرفا بر ماهیت کار تاکید می‌کرد، بزودی به عنوان یک تئوری غیرسازمانی تلقی شده و لذا نتیجه آن ظهور نگرش روابط انسانی شد . اگرچه این مدل ، بلحاظ روشی ، دموکراتیک تراز قبلی بنظر می رسید ، اما همچنان بدون توجه به محیط های پیرامونی سازمان و با توجه به عامل نیروی انسانی توام با کنترل های منعطف تراز قبلی بدنبال کسب مزیت برای سازمان بود ( وچیو و اپلباوم ، ۱۹۹۵).
 
در دهه ۱۹۷۰، وضعیت بازار به سمت کیفیت خدمات و تولیدات، تغییر یافت. سازمانها در چنین فضائی میبایست جایگاه خود و رقیبانشان را با دیدگاه باز به بازار کشف می‌نمودند. در این وضعیت سازمان برای کسب مزیت می بایست با اطمینان از کنترل های داخلی ، وضعیت خود را در مقایسه با رقبا، حفظ و بهبود می‌بخشید .کارائی در این مدل بواسطه توجه به محیط بیرونی نسبتا ثابت یعنی عوامل محیطی تاثیرگذار بر  تصمیم‌گیریهای سازمان بوجود می‌آمد . بموازات این بذل توجه به محیط بیرونی ، سازمان در درون ، از طریق تقسیم کار و تخصصی کردن وظائف ، امکان تولیدات بیشتر را مهیا می‌نمود. در مدل چهارم ،  سازمانها برای بقاء و موفقیت میبایست توانمندی انعطاف‌پذیری خود را در مقابل تغییرات محیطی دائما در حال تغییر افزایش دهند. این تغییرات محیطی سریع نیازمند آمادگی سازمانهای امروزی برای انعطاف‌پذیری در کلیه سطوح و موضوعات مرتبط در سازمان است (ولبردا، ۱۹۹۲).
 
در یک جمع‌بندی کلی، سازمانها در طی تکامل خود مراحلی را پشت سر گذارده‌اند که با مفهوم تغییر معنا پیدا می‌کند. این تکامل به شرحی که گذشت شامل ۴ مرحله می‌گردید که هر یک از آنها می‌تواند بعنوان یک پارادایم دوران خود تلقی گردد. هر یک دارای مولفه‌های خاص خود بوده و پس از اشباع در مرحله خود، به مرحله دیگر وارد می‌شدند. ملاک شناخت برای برون رفت به پارادایم جدید، خصوصیات عوامل یا موضوعات تغییر هستند که شامل اهداف، تکنولوژی، نیروی انسانی، فرهنگ و ساختار می‌باشند (لویت، ۱۹۶۵؛ دفت، ۲۰۰۴؛ سیلی، ۲۰۰۲؛ وسیس، ۲۰۰۳؛ شیمن، ۲۰۰۳). به عبارت دیگر، جوهره هر یک از موضوعات فوق‌الذکر، از یک مرحله به مرحله دیگر متفاوت می‌باشد. البته الزام ورود به مرحله جدید، اعمال تغییرات در کلیه عوامل فوق‌الذکر بوده و لذا تغییر در یکی از عوامل به منزله تغییرات یکپارچه یا جامع تلقی نمی‌گردد. در چنین حالتی سازمان به لحاظ یک یا چند عامل تغییر بهبود یافته اما نسبت به سایر عوامل از پارادایم‌های قبلی تبعیت می‌کند. ماحصل چنین شیوه‌ای، عدم هماهنگی در مجموعه اجزای سازمان تلقی خواهد شد.
 
 عوامل تغییر ذکر شده، خود تابع متغیرهای دیگری تحت عنوان نقاط مرجع هستند که عامل اصلی در پارادایم شیفت، جهت‌گذار از یک مرحله به مرحله دیگر تلقی می‌گردند. این نقاط مرجع، محیط (محیط‌های باز و بسته) و نوع کنترل‌های سازمانی (کنترل‌های کم یا شدید) بوده (شندل و هارت و فیگنباوم، ۱۹۹۶؛ هال ، ۲۰۰۱) که با ترکیب خود، ۴ پارادایم را به وجود می‌آورند. به این ترتیب کلیه سازمانها به اتکاء اینکه از کدام وضعیت نقاط مرجع برخوردار باشند، دارای یک پاردایم خاص بوده و به تبع آن نیز الزاما می‌بایست از موضوعات تغییر هماهنگ پیروی کنند. تحقیق حاضر با مبنا قرار دادن موضوعات تغییر از جمله تکنولوژی، اهداف، نیروی انسانی، فرهنگ و ساختار در سطحی استراتژیک (و نه عملیاتی) به دنبال استخراج مدلی هماهنگ و جامع برای سازمانهائی است که در یکی از ۴ پاردایم مذکور قرار می‌گیرند.
 
 هر یک از این ۴ پارادایم دارای موضعات تغییر فوق الذکر هستند اما ماهیت این موضوعات از یک پارادایم به پارادایم دیگر متفاوت است. پیش فرض اصلی این مطالعه، هماهنگی بین عوامل یا موضوعات تغییر و همچنین نقاط مرجع است، به طوری که اگر این هماهنگی به طور جامع و یکپارچه حادث گردد، موفقیت یا برتری (در این مطالعه)، تضمین خواهد گردید. به منظور ایجاد چنین هماهنگی، مدیران سازمانها می‌باید بدانند که در هر یک از وضعیت‌های نقاط مرجع (محیط و کنترل)، اتخاذ کدام یک از گونه‌های استراتژیک عوامل تغییر مناسب هستند. در صورت تشخیص و انتخاب درست، هماهنگی استراتژیک به وجود آمده و نتیجتا موفقیت سازمان به عنوان خروجی این نظام به وجود خواهد آمد. این تحقیق مدیران سازمانها، خصوصا مدیران شرکتهای هواپیمائی را در چنین مسیر شناختی کمک خواهد کرد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

افزایش عملکرد

تغییرات برنامه‌ریزی شده

شرکت‌های هواپیمائی برتر

مدل یکپارچه تغییر سازمانی

الگوی مناسب استراتژیک تغییر

 
 
۱) بیان مسئله
در حال حاضر استراتژی جامعی در سطح صنعت هوائی و خصوصاً هواپیمائی کشور وجود ندارد. این موضوع در حالیست که صورتهای مالی شرکت‌های هواپیمایی نشان دهنده مبالغ بسیار بالائی از صرف منابع بودجه‌ای کشور است که در صورت ارائه یک مدل مناسب برای این شرکت‌ها و تأثیرگذاری بر کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آنان، می‌توان انتظار منافع بالائی را در سطح ملی داشت. همچنین در حال حاضر شرکت‌های جدیدی وارد صنعت شده‌اند که از تجربه حرفه‌ای لازم برخوردار نبوده و در صورت عدم ارائه یک مدل جامع برای شرکت‌های هواپیمائی، امکان بروز مشکلات وسیع‌تر در صورت تداوم این روند وجود دارد.
 
 با توجه به موارد فوق از یک طرف و وجود تحریم در بخش هوایی کشور و جایگاه صنعت حمل و نقل در سند چشم انداز بیست ساله، این تحقیق می‌تواند با شناسائی استراتژی‌های تغییر شرکت‌های هواپیمائی برتر و استخراج مدلی مناسب از آنها، مدل به دست آمده را برای شرکت‌هایی که خواهان تغییر هستند  تسری دهد. برای به دست آوردن  مدلی مناسب، این تحقیق، شرکتهای هواپیمای برتر (بین‌الملی پروازکننده به ایران و بالعکس) که در طی یک دوره ۵ ساله از عملکرد در حال رشد برخوردار بوده‌اند را انتخاب کرده و متعاقباً برای رسیدن به نتیجه تحقیق، مراحل زیر را انجام خواهد داد.
 
۱) بررسی مدل‌های مربوط به موضوعات تغییر و گونه‌های مختلف تغییر در سطح استراتژیک (ادبیات تحقیق) به منظور حمایت ازچارچوب نظری تحقیق .یعنی پاسخ به این سوال که موضوعات تغییر در این تحقیق کدام بوده و گونه‌های مختلف هر یک از این موضوعات چه هستند.
 
۲) بررسی ارتباط و میزان تاثیر این موضوعات (متغیرهای مستقل تحقیق) بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی برتر (متغیر وابسته تحقیق).یعنی پاسخ به این سئوال که کدام یک از این موضوعات، در تاثیرگذاری برعملکرد، از اولویت بالاتری برخورداراست.
 
۳) بررسی ارتباط و هماهنگی گونه‌های موضوعات تغییر (در سطح استراتژیک) با متغیرهای تعدیل‌کننده (میزان کنترل و نوع تأکید بر داخل و خارج) جهت استخراج یک مدل مناسب.
یعنی پاسخ به این سوال که ترکیب بهینه این گونه‌ها چیست.
 
 
 
 
فهرست مطالب
ارائه یک الگوی مناسب استراتژیک تغییر از میان شرکت‌های هواپیمائی برتر و استفاده از این الگو برای سایر شرکت‌های هواپیمائی جهت افزایش عملکرد آنان ۱
فصل اول:کلیات تحقیق ۱
مقدمه: ۲
۱) بیان مسئله ۴
۲) اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
۳) چارچوب نظری تحقیق ۷
۵) فرضیه‌های تحقیق ۹
فرضیه اصلی ۹
فرضیه‌های فرعی تحقیق ۹
۶) اهداف تحقیق ۱۰
۷) قلمرو تحقیق ۱۰
۸) روش‌شناسی ۱۰
۸-۱)روش‌ها و ابزار گردآوری اطلاعات: ۱۲
۹) جامعه آماری، روش نمونه‌گیری، حجم نمونه ۱۳
۱۰) روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۱۳
الف) تجزیه و تحلیل داده‌ها در روش کمی ۱۳
گونه‌های تکنولوژیکی ۱۵
ب)تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی: ۱۵
۱۱) مشکلات و محدودیت‌های تحقیق ۱۷
۱۲)تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح ۱۷
 
فصل دوم:گستره نظری و پیشینه پژوهش ۱۹
جدول ۱-۲: ادبیات تغییر در مدیریت ۲۲
۱)مفاهیم عمومی تغییر ۲۳

۱-۱)تغییر چیست؟ ۲۳

۱-۲)تغییرات برنامه‌ریزی شده در مقابل تغییرات غیربرنامه‌ریزی ۲۶
۱-۳)تغییرات دائمی در مقابل تغییرات مقطعی ۲۶
۱-۴)تغییرات تکاملی، انتقالی و استحاله‌ای ۲۸
۱-۴-۱)تغییرات تکاملی: ۲۸
۱-۴-۲)تغییرات انتقالی: ۲۹
۱-۴-۳)تغییرات استحاله‌ای: ۲۹
نمودار ۱-۲: تغییرات تکاملی، انتقالی و استحاله‌ای ۲۹
۱-۵)جمع‌بندی قسمت اول (مفاهیم عمومی تغییر) ۳۰
۲)الگوهای مرتبط با موضوعات تغییر ۳۰
۲-۱)مدل فرآیندها، محتوا و زمینه ۳۰
نمودار ۲-۲: موضوعات تغییر از دیدگاه پتیگرو و وایپ ۳۱
۲-۲)مدل متن تغییر ۳۲
۲-۳)مدل یکپارچه تغییر سازمانی ۳۳
نمودار ۴-۲: استراتژیهای تغییر سازمانی بر اساس مدل ۳۳
۲-۴)مدل ادکار ۳۵
۲-۵)مدل عوامل تغییر دفت ۳۵
۲-۶)مدل لویت ۳۷
۲-۹)جمع‌بندی الگوهای مرتبط با موضوعات تغییر ۳۸
۳)مدیریت استراتژیک تغییر ۳۹

۳-۱)نگرش استراتژیک چیست؟ ۳۹

۳-۱-۲)نگرش روابط انسانی به مدیریت ۴۰
۳-۱-۳)نگرش علمی (کمی) به مدیریت ۴۰
۳-۱-۴)نگرش سیستمی به مدیریت ۴۰
۳-۱-۵)نگرش اقتضایی به مدیریت ۴۰
۳-۲)مقایسه نگرش‌ها و ارتباط آن با دیدگاه استراتژیک ۴۱

۳-۵)تفاوت مدیریت استراتژیک تغییر با نگرش عملیاتی تغییر ۴۲

۳-۷)موضوعات تغییر در سطح استراتژیک ۴۳
۳-۸)منابع انسانی به عنوان موضوعی در سطح استراتژیک تغییر ۴۶
۳-۹)مدل استراتژیک منابع انسانی ۴۷
جدول ۲-۲: تفاوت گزینه‌های استراتژیک منابع انسانی از لحاظ ویژگی‌های سیستم منابع انسانی ۵۱

۳-۱۱)تکنولوژی به عنوان عاملی در سطح استراتژیک تغییر ۵۲

۳-۱۲)دیدگاه‌های مربوط به تکنولوژی ۵۲
۳-۱۳)مدل استراتژیک تکنولوژی ۵۵
۳-۱۵)فرهنگ به عنوان عاملی در سطح استراتژیک تغییر ۵۸
۳-۱۶)مدل‌های یکپارچه فرهنگ‌ سازمانی ۶۰

۳-۱۷)گونه‌شناسی عامل فرهنگ سازمانی در سطح استراتژیک ۶۲

۳-۱۸)ساختار به عنوان عاملی در سطح استراتژیک ۶۳
۳-۱۸-۲)متغیرهای مرتبط با ساختار سازمانی ۶۳
جدول ۴-۲: متغیرهای مرتبط با ساختار سازمانی ۶۵
۳-۱۸-۳)تأثیر محیط بر ساختارهای سازمان ۶۵

۳-۲۰-۲)جایگاه اهداف در مجموعه عناصر (موضوعات) تغییر استراتژیک ۷۲

۳-۲۱)مدل استراتژیک اهداف سازمانی ۷۳
۴)مدل تحقیق ۸۱
۵)پیشینه مطالعاتی ۸۵
 
فصل سوم:روش اجرای تحقیق ۸۰
۱)روش اجرای تحقیق ۸۱
روشها و استراتژیهای تحقیقات کیفی ۸۴
۱-۲)تحقیق موردی ۸۶
۱-۳)تحقیقات عملی ۸۸
۱-۴)تحقیقات قوم‌نگاری ۸۹
۱-۵)تئوری برخاسته از زمینه ۸۹
۱-۵-۱-تاریخچه ۹۱
۱-۵-۳)فرآیند انجام تحقیق کیفی (تئوری برخاسته از زمینه) ۹۱
۲)حجم و عناصر جامعه نمونه در تحقیق حاضر  (روش کیفی) ۹۵
۳-۱)پایائی تحقیق (کیفی) ۹۵
قابل انتقال بودن ۹۹
۴)روش پژوهش (کمی) ۱۰۱
۸)روش اجرا و تجزیه و تحلیل‌های آماری (روش کمی) ۱۰۵
خروجی پرسشنامه سوم جهت تجزیه و تحلیل‌های آماری ۱۰۸
 
منابع ۱۰۹
 
پیوست ۱۲۰


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: