ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار
ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار
هدف از این مقاله ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۱ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی |
توضیحات کامل
دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار
(مطالعه موردی:کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی مهارت زندگی (مقابله با استرس) در افزایش کنترل استرس کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز بود. نمونه آماری پژوهش حاضر ۶۰ نفر از کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز میباشند، که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس استرس کوهن ۱۹۸۳ میباشد که یکبار پیش از آغاز برنامهی آموزش مهارت زندگی و یکبار نیز در پایان دورهی آموزشی توسط کارکنان تکمیل شدند. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی از جمله فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و فرضیههای تحقیق با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه آموزش گروهی مهارت زندگی در محیط کار در افزایش مدیریت استرس کارکنان مؤثر است.
واژگان کلیدی:
محیط کار
مهارت زندگی
مدیریت استرس
کنترل استرس
مقدمه:
به مجموعه واکنشها و کنشهای پدیدهها، رفتار گفته میشود. شناخت و شناسایی این رفتارها امکان پیشبینی، کنترل و تغییر رفتار پدیدهها را میسر میسازد(گنجی۱۳۸۰). در مقوله تجارت و بازار، مطالعه رفتار مشتری، رفتار کارکنان، رفتار سازمان، رفتار رقبا و سایر اجزا از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید با روشهای علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. مثلاً بررسی و شناخت رفتار مشتری با محصول، ما را در زمینه تغییر روشهای فروش تولید، توزیع و قیمت راهنمایی میکند(عماری۱۳۸۷). مطالعه رفتار کارکنان و واکنشهای فردی و یا گروهی آنان میتواند تحلیلهای بسیار مفیدی را برای پیشبینی، کنترل و تغییر هنجارهای رسمی و غیررسمی درباره شخصیت، ادراک، نگرش، یادگیری و آموزش افراد در اختیار مدیران قرار دهد تا امکان دستیابی به راهکارهای تقویت هنجارها و یا حذف ناهنجارها برای ایشان فراهم آید. سازمان نیز تحت تأثیر نیروهای محیطی، دارای واکنشهایی میباشد که رفتار سازمانی نام دارد(گنجی۱۳۷۹). مواردی چون فرهنگسازی، جایگاه سازمانی و… از جمله رفتارهای سازمانی هستند که همواره در تحلیلهای کلان از یک مؤسسه و بنگاه اقتصادی، مورد توجه قرار میگیرند (عماری۱۳۸۷).
برای بررسی و شناخت رفتارها، مطالعات و روشهای فراوانی وجود دارد که در چارچوب روشهای علمی و تخصصی انجام میشود. از اینرو با توجه به اهمیت موضوع توصیه میشود. سازمانها، مؤسسات و بنگاههای اقتصادی با مشاوره کارشناسان به بررسی رفتارهای فردی، گروهی و یا سازمانی خود اقدام نمایند(گلدارد و گلدارد، ۱۳۹۱). نزهت (۱۳۸۶) در بحث خود از فشارهای عصبی معتقد است که فشارهای عصبی عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان را تحت تأثیر قرار داده و آنها را دچار حالات روانی خاصی کرده و رفتار و اعمالی را از خود نشان میدهند که در بازده سازمانی منعکس میشود؛ نیروی انسانی سازمان را ضایع کرده و اهداف را دستخوش تزلزل میکند. تأثیر کاربرد آموزش مهارت ارتباط مؤثر در کاهش و کنترل استرس طی پژوهشهای متعددی تأیید شده است(رهگوی و همکاران ۱۳۸۵)(فانی و همکاران ۱۳۸۹). عموم مردم بیشتر وقت مفید خود را در محیط کار میگذرانند به همین دلیل شرایط محیط کاری تأثیرات بسزایی را در تأمین سلامت روانی افراد را دارد. (عماری۱۳۸۷).
یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی و استرس و افزایش ارتباط مؤثر بین افراد، ارتقاء ظرفیت روانشناختی افراد میباشد که از طریق آموزش مهارتهای زندگی جامه عمل می پوشد. بعضی افراد زمانی که خیلی نزدیک به دیگران کار می کنند احساس ناراحتی میکنند در حالی که اگر عدهای در کنار بقیه کار نکنند احساس تنهایی می کنند. در هر حالت تراکم کاری (مثبت یا منفی) میتواند ایجاد استرس نماید(ادلف ۲۰۰۹). استرس شغلی را میتوان روی هم جمع شدن عاملهای استرسزا و وضعیتهای مرتبط با شغلی دانست که اکثر افراد نسبت به استرسزا بودن آن اتفاق نظر دارند(کدی ۲۰۰۲). همچنین استرس شغلی را میتوان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونهای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد(چوکت ۱۹۹۳).
فهرست مطالب
چکیده
کلمات کلیدی
مقدمه
فرضیه پژوهش
روش تحقیق
جامعه و نمونه آماری
ابزار جمع آوری دادهها
آموزش مهارتهای زندگی در محیط کار
شیوه تجزیه و تحلیل آماری
پکیج آموزشی
جدول ۱: توصیف آماری نمرات پیشآزمون – پسآزمون استرس کارکنان به تفکیک گروه آزمایش و کنترل
نمودار۱: میانگین نمرات استرس پیشآزمون– پسآزمون گروه آزمایش و کنترل را نشان میدهد.
جدول۲: نتایج تحلیل کواریانس پسآزمون نمرات استرس کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز پس از تعدیل پیشآزمون
بحث و نتیجه گیری
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
برچسبها:آموزش مهارتهای زندگی, اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش کنترل استرس, ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با استرس در محیط کار, بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در محیط کار بر افزایش کنترل استرس کارکنان کارخانه ماشینسازی تبریز, دانلود مقالات کارشناسی ارشد روانشناسی, کنترل استرس, مدیریت استرس, مهارت زندگی
قوانین ارسال دیدگاه در سایت