مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

هدف از این پایان نامه بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۱۲
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی 

ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولید استان گیلان

 
 
 
 
چکیده 
تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان است تا از این طریق امکان کمک به بخش تولید کشور و استان در راستای تدوین استراتژی های مناسب در جهت بهبود عملکرد به ویژه در حوزه بازرگانی با نظر به اصول تولید ناب را فراهم نماید. تحقیق حاضر از نظر اجرا از نوع توصیفی شاخه همبستگی است. همچنین جامعه آماری، کلیه شرکت های تولیدی استان گیلان (با بیش از ۲۰ پرسنل) می باشد که بر اساس آمارها در حدود ۳۴۰ مورد برآورد گردیدند، جهت برآورد میزان حجم نمونه، از جدول مورگان و کرجسی استفاده شد، که بر این اساس حجم جامعه نمونه ۱۸۱ شرکت محاسبه گردید.
 
 ابزار سنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه بوده و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضمن آن که روایی پرسشنامه نیز از طریق مشورت با اساتید و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف متغیرهای تحقیق از شاخص های توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانگین وزنی، انحراف معیار، واریانس و برای اثبات یا رد فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت معنادار است. ضمن آن که رابطه بین ابعاد تولید ناب در بخش های بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم های چند وظیفه ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه های اطلاعاتی عمودی با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان نیز مثبت معنادار است. هم چنین بین ابعاد حذف اتلاف و سامانه تولید کششی تولید ناب با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبتی وجود ندارد.
 
 
 
کلید واژگان:
تولید ناب
عملکرد بازرگانی
حذف اتلاف
بهبود مستمر
میزان نواقص
تولید بهنگام
عدم تمرکز
یکپارچگی وظایف
تیم های چند  وظیفه ای
سامانه های اطلاعاتی عمودی
 
 
 
 
مقدمه
دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داده است .انقلاب آغازین ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی و انقلاب پایانی ظهور ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است. اکنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می برد، عصری که در آن دگرگونی شیوه ها ی تولید محصولات و ساخته های بشر چهره زندگی او را یکسره دگرگون خواهد کرد(Pettersen, 2009: 1) .
لازمه رقابت در دنیای کنونی بهره گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده های جدید ناب  است. در نیمه دوم قرن بیستم، تولید کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازارجهانی عرضه می کردند. تولید ناب  در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی، با هدف کاهش ضایعات  و حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده  شکل گرفته است.
 
 بر این مبنا تکنیک ناب با کمک مجموعه ابزارهای خود می‌تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد(اسمعیلی گیوی، ۱۳۸۲: ۵۱). تولید ناب یک سامانه کامل است و مبنای عملکرد این سامانه یک رابطه برد دو طرفه برای کلیه عناصر موجود در چرخه تولید ناب می باشد.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده ۱
 
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱) مقدمه ۳
۱-۲) بیان مسأله ۳
۱-۳) سؤالات تحقیق ۶
۱-۴) اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
۱-۵) اهداف تحقیق ۸
۱-۶) چارچوب نظری تحقیق ۸
۱-۷) فرضیه های تحقیق ۱۰
۱-۸) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۱۰
۱-۸-۱) متغیر وابسته (عملکرد بازرگانی) ۱۰
۱-۸-۲) متغیرهای مستقل ۱۱
۱-۹) قلمرو تحقیق ۱۲
 
فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق
۲-۱) مقدمه ۱۴
۲-۲) تشریح مفهوم عملکرد ۱۴
۲-۲-۱) عملکرد بازار ۱۵
۲-۲-۲) عملکرد مالی ۲۲
۲-۲-۲-۱) نرخ بازگشت دارایی ۲۳
۲-۲-۲-۲) سهم بازار ۲۳
۲-۲-۲-۳)  رشد فروش ۲۸
۲-۳) تشریح تولید ناب ۳۸
۲-۳-۱) تولید ناب و تولید چابک ۴۹
۲-۳-۲) چالش های توسعه تفکر ناب ۵۳
۲-۳-۳)راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب ۵۳
۲-۳-۴) راهبردهای فراسازمانی توسعه تفکر ناب ۵۵
۲-۳-۵) اصول تولید ناب ۵۶
۲-۳-۶) مکانیزم های اجرای تولید ناب ۶۷
۲-۳-۷) مدل های تولید ناب ۶۹
۲-۴) پیشینه تحقیق ۷۲
 
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه ۸۰
۳-۲) فرآیند تحقیق ۸۰
۳-۳) روش تحقیق ۸۰
۳-۴) جامعه و نمونه آماری تحقیق ۸۱
۳-۵) روشها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات ۸۱
۳-۶) روایی و پایایی پرسشنامه ۸۲
۳-۶-۱) روایی پرسشنامه ۸۲
۳-۶-۲) پایایی پرسشنامه ۸۲
۳-۷) روش های تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات ۸۴
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
۴-۱) مقدمه ۸۶
۴-۲) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان ۸۷
۴-۳) توصیف آماری متغیر های تحقیق ۹۰
۴-۴) آزمون فرضیه ها ۱۰۱
۴-۴-۱) فرضیه اصلی ۱۰۳
۴-۴-۲) فرضیه های فرعی ۱۰۴
 
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادهای تحقیق
۵-۱) مقدمه ۱۱۲
۵-۲) نتیجه گیری ۱۱۲
۵-۲-۱) نتایج حاصل از توصیف متغیرها ۱۱۲
۵-۲-۲) نتایج آزمون فرضیه ها ۱۱۸
۵ـ۳) پیشنهادات ۱۲۳
۵ـ۴)  محدودیت های تحقیق ۱۲۷
منابع و ماخذ ۱۲۸
پیوست ها ۱۳۴
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول ۲-۱) تفاوت های عمده تولید ناب و تولید انبوه ۴۴
جدول ۲-۲) تفاوت های تولید ناب و چابک ۵۱
جدول ۲-۳) مقایسه ویژگی های زنجیره ناب و چابک ۵۲
جدول ۳-۱) شیوه امتیازدهی طیف لیکرت ۸۲
جدول ۳-۲) ضریب آلفای کرونباخ منغیرها ۸۳
جدول۴-۱) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان ۸۷
جدول۴-۲) توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس سن ۸۸
جدول۴-۳) توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات ۸۹
جدول ۴-۴) توصیف متغیر حذف اتلاف ۹۰
جدول۴-۵) توصیف متغیر بهبود مستمر ۹۱
جدول۴-۶) توصیف متغیر نواقص صفر ۹۲
جدول ۴-۷) توصیف متغیر تولید بهنگام ۹۳
جدول۴-۸) توصیف متغیر سامانه تولید کششی ۹۴
جدول۴-۹) توصیف متغیر تیم های چند وظیفه ای ۹۵
جدول۴-۱۰) توصیف متغیر عدم تمرکز ۹۶
جدول۴-۱۱) توصیف متغیر یکپارچگی ۹۷
جدول ۴-۱۲) توصیف متغیر سامانه اطلاعات عمودی ۹۸
جدول۴-۱۳) توصیف متغیر تولید ناب (متغیر مستقل) ۹۹
جدول۴-۱۴) توصیف متغیر عملکرد بازرگانی (متغیر وابسته) ۱۰۰
جدول۴-۱۵) آزمون توزیع نرمال متغیرها ۱۰۲
جدول۴-۱۶) ضریب هبستگی بین اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی ۱۰۳
جدول۴- ۱۷) آزمون رگرسیون بین اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان ۱۰۳
جدول۴-۱۸) ضریب هبستگی بین حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی ۱۰۴
جدول۴-۱۹) ضریب هبستگی بین بهبود مستمر و عملکرد بازرگانی ۱۰۵
جدول۴-۲۰) ضریب هبستگی بین نواقص صفر و عملکرد بازرگانی ۱۰۵
جدول۴-۲۱) ضریب هبستگی بین تولید بهنگام و عملکرد بازرگانی ۱۰۶
جدول۴-۲۲) ضریب هبستگی بین سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی ۱۰۷
جدول۴-۲۳) ضریب هبستگی بین تیم های چند وظیفه ای و عملکرد بازرگانی ۱۰۷
جدول۴-۲۴) ضریب هبستگی بین عدم تمرکز در مسئولیت ها و عملکرد بازرگانی ۱۰۸
جدول۴-۲۵) ضریب هبستگی بین یکپارچگی و عملکرد بازرگانی ۱۰۹
جدول۴-۲۶) ضریب هبستگی بین سامانه اطلاعات عمودی و عملکرد بازرگانی ۱۰۹
جدول ۵-۱) سازه های مربوط به متغیر حذف اتلاف ۱۱۲
جدول ۵-۲) سازه های مربوط به متغیر بهبود مستمر ۱۱۳
جدول ۵-۳) سازه های مربوط به متغیر نواقص صفر ۱۱۴
جدول ۵-۴) سازه های مربوط به متغیر تولید بهنگام ۱۱۴
جدول ۵-۵) سازه های مربوط به متغیر تیم های چند وظیفه ای ۱۱۵
جدول ۵-۶) سازه های مربوط به متغیر عدم تمرکز ۱۱۶
جدول ۵-۷) سازه های مربوط به متغیر یکپارچگی ۱۱۶
جدول ۵-۸) سازه های مربوط به متغیر سامانه اطلاعات عمودی ۱۱۷
جدول ۵-۹) سازه های مربوط به متغیر عملکرد بازرگانی ۱۱۸
 
 
 
 
فهرست اشکال
شکل ۲-۱) مدل تعاملی بازاریابی و فروش ۳۰
شکل ۲-۲) مدل مفهومی پیکره بندی بازاریابی و فروش ۳۱
شکل ۲-۳) شبکه تامین در تولید انبوه ۴۱
شکل ۲-۴) شبکه تامین در رویکرد ناب ۴۲
شکل۲-۵) گام‌های یکپارچه سازی زنجیره تامین ناب ۴۳
شکل ۲-۶) پیاده سازی مدل درخت حقیقت جاری برای ترکیب عرصه ناب و چابک ۵۰
 
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار ۱-۱) مدل رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق ۹
نمودار ۲- ۱) مولفه ها و زیرمولفه های ارزیابی ۷۲
نمودار ۴-۱) نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان ۸۷
نمودار۴-۲) نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان ۸۸
نمودار۴-۳) نمودار میله ای سطح تحصیلات پاسخ دهندگان ۸۹
نمودار۴-۴) نمودار میله ای متغیر حذف اتلاف ۹۰
نمودار۴-۵) نمودار میله ای متغیر بهبود مستمر ۹۱
نمودار۴-۶) نمودار میله ای متغیر نواقص صفر ۹۲
نمودار۴-۷) نمودار میله ای متغیر تولید بهنگام ۹۳
نمودار۴-۸) نمودار میله ای متغیر سامانه تولید کششی ۹۴
نمودار۴-۹) نمودار میله ای متغیر تیم های چند وظیفه ای ۹۵
نمودار۴-۱۰) نمودار میله ای متغیر عدم تمرکز ۹۶
نمودار۴-۱۱) نمودار میله ای متغیر عدم یکپارچگی ۹۷
نمودار۴-۱۲) نمودار میله ای متغیر سامانه اطلاعات عمودی ۹۸
نمودار۴-۱۳) نمودار میله ای متغیر تولید ناب (متغیر مستقل) ۹۹
نمودار۴-۱۴) نمودار میله ای متغیر عملکرد بازرگانی ۱۰۰
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: