مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی انتقال و جذب تکنولوژی

بررسی انتقال و جذب تکنولوژی

انتقال و جذب تکنولوژی در جهان سوم ، مقوله پیچیده ای است که هم از نظر علمی و هم از جنبه ابعاد فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی مورد اهمیت است

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۱
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی کامپیوتر و IT

توضیحات کامل

دانلود مقاله رشته آی تی

بررسی انتقال و جذب تکنولوژی

 
 
چکیده
انتقال و جذب تکنولوژی در جهان سوم ، مقوله پیچیده ای است که هم از نظر علمی و هم از جنبه ابعاد فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی سالهاست نه فقط کشورهای در حال توسعه، بلکه بسیاری از مجامع پژوهشی غرب و سازمانهای بین المللی را به خود مشغول داشته است. سطح تکنولوژیهای کشورهای پیشرفته و جهان سوم فاصله محسوسی دارد.برای کاستن فاصله تکنولوژی کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه یافته، انتقال تکنولوژی یک لازمه انکار ناپذیر است. انتقال تکنولوژی باروشهای مختلف و وسائل مختلف امکانپذیر است که با توجه به موقعیت انتقال دهنده تکنولوژی وانتقال گیرنده تکنولوژی مشخص می‌شود .
 
 
کلمات کلیدی:

عصر اطلاعات

انتقال تکنولوژی

فناوری اطلاعات

 
 
 مقدمه 
اهمیت تکنولوژی به عنوان عامل اصلی و موتور توسعه اقتصادی در جهان امروزمشخص است . تکنولوژی در دامان دانش پرورش می یابد و اصولا در گذر از وادی تحقیق و توسعه می توان زمینه های کاربرد دانش در زندگی بشر را کشف و یا ایجاد کرد. کشور مابه دلیل سالها سلطه استکبار و غفلت از اهمیت تکنولوژی ۲۰ تا ۴۰ سال از کشورهای توسعه یافته عقبتر است .
ایجاد تکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و آموزش نیروی انسانی است . نرخ سرمایه گذاری کشورهای درحال توسعه ازجمله کشور ما بر روی تحقیق وتوسعه و آموزش بسیار پایین تر از کشورهای توسعه یافته است به طوری که در سال ۱۹۹۰،کشورهای توسعه یافته ۲/۵ الی ۲/۸ درصد از تولید ناخالص ملی را صرف این امر کرده انددرحالی که در همین زمان این رقم در سی کشور درحال توسعه کمتر از ۰/۳ درصد بوده است و ۹۰ درصد بودجه تحقیقات دنیا توسط آمریکا، ژاپن و اروپا هزینه شده است .
 
 بنابراین با این شیوه و فرایند طولانی مدت تبدیل ایده های پژوهشی به تولیدات اقتصادی شکاف تکنولوژیک بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته روزبه روز بیشترمی شود. بنابراین تردیدی نیست که تنها راه عملی جبران عقب ماندگی یک کشور یا یک بنگاه اقتصادی استفاده از تجارب موفق دیگران در عرصه های جدید است . به عبارت دیگر آنقدر منابع انسانی ، سرمایه و زمان وجود ندارد تا بتوان راهی را که دیگران در مدت یک یا دو قرن و با سعی و خطاهای بسیار و صرف منابع زیادی طی کرده اند همانگونه پیمود. انتقال تکنولوژی راه کوتاهتر دستیابی به ثمره تحقیقات دیگر کشورها در حل مشکلات صنایع کشور است .
 
با مطالعه سابقه توسعه کشورهای درحال توسعه ، خصوصا کشورهای شرق آسیاملاحظه می گردد که آنها در مسیر توسعه خود برای تسریع در حل مشکلات بخش صنعت ، بنیان تکنولوژی کشور خود را از طریق انتقال آن از سایر کشورهای توسعه یافته تقویت کردند و سپس با ایجاد زیربنای اقتصادی مناسب درصدد تقویت مراکز دانشگاهی و پژوهش خود برآمده اند. 
بررسیهای انجام شده در "کنفرانس سازمان ملل متحد برای علوم و فنون در خدمت توسعه " نیز موید این نظر است . در برنامه عملی وین آمده است که "اگر کشورهای درحال توسعه به عنوان یک راه حل دیگر قصد دارند که خود دانشهای علمی و فنی ضروری جهت توسعه اقتصادی را بدون بهره گیری از دانشهای موجود که نتیجه تحقیقات پژوهشگران و اندیشمندان جهان است کسب نمایند، این نه تنها عملی بس مشکل است ،بلکه باعث اتلاف غیرمنطقی نیروها می گردد. به علاوه دستیابی به چنین راه حلی در مدت زمانی که کشورهای کم رشد جهت رسیدن به توسعه اقتصادی درنظر گرفته اند امکان پذیرنیست . اگر چنین تفکری در جهان مقبولیت یابد، پیشرفت فنی تمام کشورهای جهان منجمله کشورهای صنعتی مختل خواهدشد".  
 
 
 
 
فهرست مطالب
نگرش جامع به انتقال تکنولوژی ۱
چکیده ۱
۱ – مقدمه ۲

۲ – تعریف انتقال تکنولوژی ۳

۳ – ارکان انتقال تکنولوژی ۴

۱-۳ – عرضه کننده تکنولوژی ۴

۲-۳ – متقاضی تکنولوژی ، آمادگیهاو هماهنگیها ۵

۳-۳ – ویژگیهای تکنولوژی مناسب ۶

۴-۳ – روش انتقال تکنولوژی ۷
۱-۴-۳-الف : انتقال تکنولوژی به صورت  رسمی ۷
۲-۴-۳- انتقال تکنولوژی به صورت غیر رسمی ۱۱

۴ – فرایند انتقال تکنولوژی ۱۲

۱-۴ – انتخاب و کسب تکنولوژی ۱۲
شکل ۲ – مراحل انتخاب و کسب تکنولوژی های موردنیاز بنگاه ۱۳
۲-۴ – انطباق ، کاربرد و جذب تکنولوژی ۱۵
۴-۳ – توسعه و انتشار تکنولوژی ۱۶

۵ – عوامل موفقیت انتقال تکنولوژی به کشورهای درحال توسعه ۱۷

– منابع و ماخذ: ۲۱
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: