بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
در سال های اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست،
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۵۱ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی
بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
*آپدیت اول:
نقش صفات شخصیت در در قالب ۱۶ صفحه بصورت رایگان اضافه شد!
*آپدیت دوم:
*پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS-والراند بصورت رایگان ضمیمه شد!
چکیده
در سال های اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه های جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن را در عرصه ی وسیعتری از پیامدهای تحصیلی دنبال کردهاند که بدون شک بخش عمدهای از این بررسیها معطوف به توضیح افزایش انگیزش و دلبستگی تحصیلی دختران و نیز پیشرفت تحصیلی بیشترآنها در مقایسه با دانشجویان پسر بوده است.در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده ی تفاوت های جنسیتی در توانایی های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه ها، به این مهم پرداخته شود.
کلید واژه:
جنسیت
انگیزش تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
مقدمه
پیش از بحث درباره ی تأثیر جنسیت بر عملکرد تحصیلی ضروری است که به تمایز مهم و در عین حال پر مناقشهای که بین دو مفهوم جنس و جنسیت وجود دارد اشاره شود. واژه ی جنس مبهم است زیرا میتوان آن را هم به گروهی از افراد و هم به کارهایی مثل امور جنسی اطلاق کرد (گیدنز ۱۳۷۳: ۱۷۵). استفاده ی مناسب از واژه ی جنس و جنسیت به احتمال، منشأ مهمترین اختلاف نظرها بوده است. مکابی (1988) به کاربرد مترادف این دو واژه معتقد است (گولومبوک ۱۳۸۲: ۱۱).
ولستون کرافت مفهوم جنس را در عمل معادل با جنسیت به کار برده و جنبه ی زیست شناختی زنان را عامل مهمی برای تمایز زن و مرد نمیداند. فایرستون نیز معتقد است که با پیشرفتهای علمی و فنی جنس و جنسیت مفهوم امروزین خود را از دست خواهند داد (وینسنت ۱۳۷۸: ۲۶۸). هاید برای کاهش ابهام، اصطلاح جنس را در مورد رفتارهای جنسی و اصطلاح جنسیت را برای استناد کردن به مردان و زنان به کار میگیرد (هاید ۱۳۸۴: ۱۹). مطابق با نظر اکلی (1981) جنس به تقسیم زیست شناختی زن و مرد ناظر است. متیوز (1982) نیز آن را نوعی زیست شناختی دو وجهی از زن و مرد در نظر میگیرد (محمدی اصل: ۷۸).
فریدمن (2001) نیز به این تفاوت قائل است، بدین معنی که مؤنث یا زنانه یک گروه زیست شناختی است که زنان به آن تعلق دارند و جنس زیست شناختی تفاوتی است که به طور طبیعی پیش میآید (فریدمن ۱۳۸۱: ۲۵). بدین ترتیب واژه ی جنس مبین یک اساس بیولوژیکی برای رفتار است و به بعد زیستشناختی مردانگی و زنانگی محدود میشود (گولومبوک، همان: ۱۱). وقتی مفهوم زن به منزله ی یک جنس به کار برده می شود نشان از تفاوت های زیست شناختی میان زن و مرد دارد (گرت ۱۳۸۲: ۹ و۱۰).
جنس فقط معنایی زیست شناختی دارد، یعنی شخص از نظر پیکرشناسی مرد است یا زن. تفاوت های جنسی ممکن است طبیعی باشد (ابوت ۱۳۸۱: ۳۰۵). بر این اساس واژه ی جنس به تفاوت های کالبدی و فیزیکی میان مردان و زنان اشاره دارد که آن را از فعالیت جنسی متمایز می کند (گیدنز، همان: ۱۷۵). این تفاوت ها در اندام های جنسی و عمل تولید مشهود و بارز می شوند (فریدمن، همان: ص۲۷). شاخصهای مهم دیگر تمایز جنسی، کروموزم ها، غدد جنسی و هورمون ها هستند که ممکن است با یکدیگر پیوستگی نداشته باشند (گولومبوک، همان: ۴۹).
فهرست مطالب
تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و یشرفت تحصیلی دانشجویان ۱
چکیده ۱
مقدمه ۴
۱)جنسیت و تواناییهای شناختی و تحصیلی ۷
۲)جنسیت و عملکرد تحصیلی ۱۱
۳)چارچوب نظری تحقیق ۲۴
۴) سؤالات تحقیق ۲۶
۵) جامعهی آماری و روش نمونهگیری ۲۷
۶) پرسشنامه مقیاس انگیزش تحصیلی AMS 28
جدول شمارهی ۱: آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاسهای AMS 31
جدول شمارهی ۲: همبستگی پیرسون r بین هر یک از خرده مقیاسهای AMS 31
۶)یافتههای تحقیق ۳۲
جدول شمارهی ۳: توزیع پیشرفت تحصیلی بر حسب شاخصهای گرایش مرکزی پراکندگی به تفکیک جنسیت ۳۲
جدول شمارهی ۴: نتایج آزمون t مستقل میانگین سطوح انگیزش تحصیلی به تفکیک جنسیت ۳۳
جدول شمارهی ۵: نتایج آزمون t مستقل میانگینهای خرده مقیاسهای هر یک از سطوح انگیزش تحصیلی به تفکیک جنسیت ۳۴
جدول شمارهی ۶ : مقدار ثابت a و مقادیر ضرایب تأثیر خام، استاندارد شده و همبستگی جزیی در رگرسیونهای سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جنسیت ۳۶
جدول شمارهی ۷: ضرایب همبستگی چندگانه، تعیین چندگانه و تعدیل شده در رگرسیون سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جمعیت ۳۸
جدول شمارهی ۸: آزمون معنیداری رگرسیونهای سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جنسیت ۳۸
۷) بحث و نتیجهگیری ۳۹
فهرست منابع ۴۴
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت