مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهر ری

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهر ری

پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری اجراگردیده استجامعه آماری این تحقیق دبیرستانهای دخترانه شهرری است که نمونه آن شامل۵۰نفر از جامعه آماری است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۳۸
حجم ۱ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با عنوان

بررسی رابطه ی عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری

 
چکیده پژوهش:
پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهرری اجراگردیده است.جامعه آماری  این تحقیق دبیرستانهای دخترانه  شهرری است که نمونه آن شامل۵۰نفر از جامعه آماری  است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند .داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از نمره به دست آمده از اجرای آزمون ۵۸سؤالی عزّت نفس کوپر اسمیت به دست آمد و برای داده های پیشرفت تحصیلی معدل ترم گذشته این افراد محاسبه و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این دو دسته داده به دست آمده  مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این پژوهش ازنوع همبستگی است جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار Spss استفاده گردید.با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون این فرض رامی آزماییم که آیا رابطه مثبت و معنا داری میان معدل و عزّت نفس دانش آموزان برقرار است یا نه؟بااستفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی مشاهده می شودکه ارتباط مثبت ومعناداری میان عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختردبیرستانی شهرری برقراراست وفرض ماتأیید می شود.
 
 
واژگان کلیدی:

عزّت نفس

پیشرفت تحصیلی

دختران دبیرستانی شهرری

 
 
 
مقدّمه
      هر جامعه ای برای پیشرفت خود نیازمند شناسایی استعدادهای فرزندان خود می باشد که با صرف سرمایه های لازم این تواناییهای خدادادی و ذاتی پرورانده می شود تا به حداکثر فعلیت خود برسد، در این راستا نهاد آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان بیشترین مسؤولیت را بعد از خانواده عهده دار می باشد.با توجه به اینکه درصد زیادی از جامعه ی ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند و در واقع سیاست گذاران دهه های آینده کسانی هستند که امروزه در مرحله ی نوجوانی و جوانی به سر می برند، اگر بخواهیم در آینده ای نه چندان دور جوانانی داشته باشیم که توانمند بوده و در مقابل مشکلات سر تعظیم فرود نیاورند و با مشکلات به مبارزه پرداخته و به حل آن مبادرت ورزند و در جهت رشد و توسعه گام بردارند، امروزه باید آنان را دریابیم و عواملی را که سعادت روانی آنها را به خطر می اندازند شناخته و در رفع آن اقدام نماییم.
 
عزّت نفس یکی از عوامل اساسی در سازندگی هیجانی اجتماعی مطلوب است. اغلب روانشناسان بر تأثیر عزّت نفس در کارکردهای روزمره افراد تأکید کرده اند، به عبارت دیگر، فرد با عزّت نفس بالا،   خوشحال تر و موفق تر خواهد بود.تا چندی پیش نظریه پردازان و محققان عزّت نفس را قضاوت کلی شخص درباره ی خودش می دانستند اما اخیراً این نکته آشکار شده است که کودکان و بزرگسالان خودشان را از جهات و زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند. برای مثال خود را در مهارتهای بدنی، شناختی و اجتماعی خوب یا بد می دانند.  به علاوه علاقمندی به جنبه های مسلط عزّت نفس به بروز معیارهای تازه درباره این مفهوم منجر شده است. «گرین والد» و « برکلی» عزّت نفس را شامل احساس خوب داشتن درباره ی خود دوست داشتن خود و دوست داشته شدن و رفتار خوب دیگران با او، احساس موفقیت و احساس تواناییها در رهبری وتأثیر گذاشتن بر دیگران می دانند (نوده فراهانی- فاطمه، ۱۳۸۴).
 
عزّت نفس با حس اتّکا به نفس، احساس ارزشمندی و تصور فرد از خود ارتباط معنی داری دارد و هرگونه نقصان و کاهش در عوامل مذکور موجب تغییراتی در کل رفتار فرد می گردد.در اهمیت عزّت نفس همین بس که رضایت فرد از زندگی شدیداً به احساسات او در مورد ارزش خویشتن بستگی دارد. ویلیام جیمز (۱۸۸۰) عقیده داشت که حرمت نفس با سطوح خود ارزشمندی مترادف است.در برخورد با کودک میزان محبت، لطف و تحسین افراد مؤثر، مثل والدین، معلمان و همسالان و غیره تعیین کننده ی سطوح حرمت نفس کودک می باشد.حرمت نفس کودک در چهار بُعد اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و بدنی تحول و تکوین می یابد. بدبینی و خوش بینی نسبت به زندگی و هستی، پشتکار و تن آسایی، علاقه مندی و بی علاقگی، اعتماد به نفس و بی اعتمادی نسبت به خود و حتی سلامت و عدم سلامت روان به مقدار زیاد ناشی از تجارب موفق و ناموفق کودکان از واکنشهای اطرافیان آنها می باشد.
 
شخصی که عزّت نفس بالاتری دارد خودش و دیگران را به طریق مثبت ارزیابی می کند. شایستگی عاطفی – اجتماعی از ارزیابی مثبت منتج می شود، می تواند به عنوان سپر یا نیرویی در مقابل مشکلات خطیر آینده به کودک کمک کند (شمیرانی- مجتبی، ۱۳۷۹)بهره مندی از عزّت نفس علاوه بر آن که جزئی از سلامت روانی محسوب می شود، با پیشرفت تحصیلی نیز مرتبط است. این ارتباط حتی زمانی که کودکان و نوجوانان خودشان را به عنوان دانش آموز ارزیابی می کنند بالاتر است که می توان آنرا « عزّت نفس تحصیلی» نامید (آبنیکی فرد- زهرا،۱۳۸۲).بیشتر صاحب نظران در ارزیابی بالینی و یا غیر بالینی خود، از عزّت نفس به عنوان نکته ی کلیدی که می تواند اغلب جوانب زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد یاد می کنند و با افزایش آن در دیگر زمینه های زندگی فرد تغییر ایجاد می کنند (آبنیکی فرد- زهرا،۱۳۸۲).
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
مقدّمه ۳
بیان مسأله ۵
اهمّیّت و ضرورت تحقیق ۷
هدف تحقیق: ۸
فرضیه تحقیق: ۸
طرح سؤال: ۸
متغیّرها: ۹
تعاریف علمی مفاهیم : ۱۰
تعاریف عملیاتی مفاهیم: ۱۰
مقدّمه ۱۱
الف:مبانی نظری تحقیق ۱۲
(۱عزّت نفس ۱۲
تعاریف عزّت نفس ۱۲

تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE): 13

طبقه بندی عزّت نفس: ۱۳
اهمیت عزّت نفس ۱۶
ب) شک و تردید درباره خود: ۱۸
ج) تأیید خود: ۱۹

ابعاد عزّت نفس: ۱۹

بُعد اجتماعی: ۲۰
بُعد جسمانی (تصور بدنی): ۲۰
بُعد کلی: ۲۱

دیدگاههاونظریّات روان شناختی در مورد عزّت نفس ۲۲

دیدگاه کوپر اسمیت: ۲۲
دیدگاه آلیس: ۲۲
دیدگاه آدلر: ۲۲
دیدگاه آلپورت: ۲۳
دیدگاه بک: ۲۳
دیدگاه فروم: ۲۳
دیدگاه راجرز: ۲۴
دیدگاه مازلو: ۲۵
دیدگاه جرج کلی: ۲۵
دیدگاه ویلیام جیمز: ۲۵
دیدگاه ما سن: ۲۶
دیدگاه گرین و پرکلر: ۲۶
دیدگاه شاملو از عزّت نفس: ۲۸

عزّت نفس از دیدگاه اسلام ۲۹

شرایط عزّت نفس ۳۲
عوامل موثّر بر عزّت نفس: ۳۳
زندگی آگاهانه نخستین رکن عزّت نفس ۴۲
پیش فرض های موجود در مطالعه روان شناسی عزّت نفس : ۴۴
تکامل عزّت نفس ۴۵

ارتباط عزّت نفس با خودپنداره و خود ایده آل: ۴۷

الف- خودپنداره فردی: ۴۷
ب- خودپنداره اجتماعی: ۴۷
ج- خود آرمانی با توجه به خودپنداره شخصی فرد: ۴۷
معیارهای ارزیابی شخصی عزّت نفس: ۴۹
تفاوت عزّت نفس با اعتماد به نفس: ۵۰
تفاوت عزّت نفس با خویشتن پذیری: ۵۰
۱ـ برنامه درسی ۷۴
۲ـ کتاب های درسی و مواد آموزشی ۷۷
۳ـ معلم، روش تدریس و تربیت معلم ۷۸
۵ـ مدت زمان تحصیل در مدرسه و منزل ۸۱
۶ـ سازمان و تسهیلات مدرسه ۸۳
۸ـ آموزش از راه دور ۸۶

روشهای سنجش پیشرفت تحصیلی : ۸۷

۳)رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی: ۹۰

مدل علّی عمومی بین عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی ۹۱
ب : تحقیقات انجام شده ۹۵
۱ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران: ۹۵
۲ـ    برّرسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران۱: ۱۰۶
روش اجرای پژوهش ۱۱۵
نمونه آماری ۱۱۵
شیوه ی گردآوری داده ها ۱۱۶
ابزار پژوهش ۱۱۶
شیوه ی اجرا و نمره گذاری پرسشنامه عزّت نفس کوپر اسمیت ۱۱۷
نمودارها: ۱۲۸
الف)نتیجه گیری: ۱۳۱
ب)مقایسه نتایج تحقیقات قبلی واین پژوهش: ۱۳۲
ج)محدودیتهاومشکلات: ۱۳۴
د)پیشنهادات: ۱۳۵
فهرست منابع: ۱۳۸
منابع اینترنتی: ۱۴۱
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: