بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
هدف از این پایان نامه بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۲۱ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته صنایع دستی
بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
چکیده
آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان که قالی چکیده عصاره آنها است ، نشان میدهد که همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است کلک نقش آفرین هنرمندان طراح با بهرهگیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی ، خالق آثاری بیبدیل و بیهمانند که در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارک هنر شرق میدرخشد و همچنین با بهرهگیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بیحد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه کرده است . هنر خوشنویسی در قالی ، بازتاب ادبیات پارسی را منعکس میسازد .
کلمات کلیدی :
قالی
کتیبه
خط
قالی موزهای
مقدمه
قالی ایران با طرحهای گوناگون دارای مضامین و پیامهای مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ، یا بر دیوار محل زندگی از دورهی هخامنشیان و سلسلههای بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دورهی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد . سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار میتوان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیلهی دعا مبنای محکم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش میکردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری میجستند .
دوم چنانکه میدانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقهی بسیار داشتند و چون نمیتوانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشتهاند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کردهاند .
باید گفت که خط در ایران در دورهی اسلامی ،یکی از عناصر هنرهای تزئینی شده است .
در آغاز با پرسشهای گوناگونی روبرو میشویم :
– قالیهای کتیبهدار چه گروه از فرشها میباشند؟
– چرا از خط و نوشته در قالی استفاده میکردهاند ؟
– آیا فرم کتیبهها در قالیهای مناطق مختلف متفاوت می باشد ؟
– به عنوان نمونه در شهر کرمان بیشتر چه فرمی برای کتیبه استفاده نمودهاند ؟ و دیگر مناطق چطور ؟
– از چه نوع خطی در داخل قاب کتیبه استفاده نمودهاند ؟
– کتیبهها در کدام قسمت قالی کار شدهاند؟
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول : مروری بر قالی ایران
فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران
فصل سوم: تعریف و نقش خط درقالی ایران
فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع کتیبه در قالیهای مناطق مختلف
فصل پنجم : قالیهای کتیبهدار موزه فرش ایران
فصل ششم : کتیبه ، نقشمایهای در قالی
فصل هفتم : قالی بافی در دورهی صفوی
فصل هشتم : توضیحات نمونههایی از قالیهای کتیبهدار در سایر موزهها
خلاصه
نتیجه
فهرست منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
برچسبها:بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران, تاریخچه قالی ایران, دانلود پایان نامه رشته صنایع دستی, دانلود پایان نامه صنایع دستی, دانلود پایان نامه قالیهای کتیبه ای, قالیبافی در دوره صفویه, قالیهای كتیبه دار موزه فرش ایران, نماد و نشانه در قالی ایران
قوانین ارسال دیدگاه در سایت