بررسی مجازات در اسلام با تکیه بر کرامت انسانی از نگاه امام خمینی
بررسی مجازات در اسلام با تکیه بر کرامت انسانی از نگاه امام خمینی
هدف از این مقاله بررسی مجازات در اسلام با تکیه بر کرامت انسانی از نگاه امام خمینی می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۳ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه،حقوق،الهیات |
توضیحات کامل
دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق
بررسی مجازات در اسلام با تکیه بر کرامت انسانی از نگاه امام خمینی
مقدمه
براساس معارف اسلامی انسان از کرامت برخوردار میباشد و این امتیاز و کرامت او ناشی از برخورداری او از اختیار، آزادی، علم و اندیشه است. این ویژگیها به او امتیاز بخشیده و موجب گردیده است که انسان تنها خلیفه الهی بر روی زمین باشد و مورد توجه و تکریم پروردگار واقع شود و بر سایر مخلوقات برتری و فضیلت یابد. خداوند در قرآن کریم میفرماید:
لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیّبات و فضّلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفصیلا؛ ما آدمیزاد را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کردیم برتری بخشیدیم.
از آنجا که به لحاظ منطقی، همه مجازاتها متضمن تحمیل درد و رنج بر مجرم است و طبع انسانی آن را نمیپسندد و در شرایط عادی آن را انتخاب نمیکند و معمولاً اثری ناخوشایند بر مجازاتشونده دارد، این پرسش مطرح میشود که اگر انسان موجودی دارای کرامت است، پس چرا در اسلام به جای بازپروری مجرم، دست به مجازات و تنبیه او میزنند؟ از این رو، برخی از مجازاتها، با منزلت و کرامت انسانی در تنافی میباشد و اعمالی مانند شلاقزدن، حبس نمودن، شخصیت و کرامت انسان را زیر سوال میبرد؛ زیرا انسان مجرم به صرف ارتکاب جرم از انسانیت ساقط نمیگردد، علاوه بر آنکه میتوان گفت: مجازات با اختیار و آزادی انسان که از صفات و ویژگیهای کرامتبخشی او است، منافات دارد؛ زیرا ترس از مجازات، موجب ایجاد محدودیت در اختیار و آزادی انسان میگردد و انسان مجبور میشود در بسیاری از خواستههایی که دارد، آزادانه رفتار نکند.از آنجا که امام خمینی(ره)، اسلامشناسی ژرفاندیش و فقیهی متبحّر بودند، دیدگاهایشان در تبیین فلسفه مجازات در اسلام و نگاه خاصی که در فلسفه مجازات دارند و آن را برخاسته از نگاه کریمانه و سرشار از رحمت خداوند به انسان میدانند، حائز اهمیت است.
در این مقاله، فلسفه مجازات در اسلام را با تکیه بر سخنان و نوشتههای امام راحل(ره)، در چند بخش بررسی میکنیم. در آغاز با توضیحی اجمالی در مورد فلسفه دین و فلسفه احکام، به معنای فلسفه مجازات میپردازیم. پس از تبیین آن، خلاصهای از نظریات مختلف را در فلسفه مجازات، ذکر میکنیم و با یاریگرفتن از بیانات امام راحل(ره) به بررسی فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام میپردازیم تا روشن شود که نگاه اسلام در تشریع مجازات، نگاهی در راستای مصلحت شخص مجرم و جامعه و تکریم آنها است.
اما در آغاز بحث، لازم به ذکر است که بر خلاف بسیاری از دیدگاههای موجود در فلسفه مجازات که بر حفظ کرامت مجرم استوار نیست و به صراحت بیان میکنند که دغدغه آن را ندارند ـ که در صفحات بعدی ذکر میگردد ـ در دیدگاه امام(ره) ـ که مبتنی بر آموزههای دین مبین اسلام و برخاسته از مبانی عرفانی ایشان است ـ مجازات مجرم نیز در فرایند نگاه انسانی به او و از باب لطف و رحمت بر او بهشمار میآید و دیگر اساس مجازات با کرامت انسانی او در تنافی نمیباشد، هر چند در پارهای از موارد، رعایت مصالح عموم جامعه برای خود اقتضاءاتی دارد که در جای خود به تفصیل طرح میشود.
کلمات کلیدی:
کرامت انسان
فلسفه مجازات در اسلام
رابطه مجازات و کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی
فهرست مطالب
بررسی مجازات در اسلام با تکیه بر کرامت انسانی از نگاه امام خمینی ۱
فلسفه مجازات و کرامت انسان ۱
مقدمه ۲
فصل اول: ضرورت مجازات و فلسفه آن ۴
۱ـ ضرورت مجازات ۴
۲ـ فلسفه مجازات ۵
دیدگاه گذشتهنگر و دیدگاه آیندهنگر ۶
با ذکر این نگاه کلی، نظریات معروف در فلسفه مجازات را ذکر میکنیم: ۶
نظریه اول: تشفّی خاطر و ارضا ۶
نظریه دوم: جبران خسارت ۷
نظریه سوم: نظریه فایده اجتماعی ۷
نظریه چهارم: کاهش جرم، پیشگیری و ارعاب ۸
نظریه پنجم: اصلاح و تربیت مجرمان ۸
نظریه ششم: مکتب عدالت مطلقه ۸
فصل دوم: فلسفه مجازات در اسلام از نگاه امام راحل(ره) ۹
۱٫ تجلی رحمت الهی نسبت به مجرم ۱۱
کاهش عذاب اخروی ۱۱
امام راحل(ره) در تبیین این دیدگاه تصریح میکنند که: ۱۲
تکفیر گناه و تهذیب مجرم ۱۲
اصلاح و تربیت ۱۳
۲٫ تجلی رحمت الهی نسبت به غیر مجرم ۱۴
بازدارندگی ۱۵
تحقق عدالت ۱۶
فصل سوم: اصول حاکم بر مجازات اسلامی و اجرای آن ۱۶
اصل اول: تناسب بین مجازات و جرم ۱۷
اصل دوم: توجه به هدف مجازات وانعطاف در اجرا ۱۸
اصل سوم: حفظ شخصیت مجرم در مجازاتهای اسلامی ۱۹
اصل چهارم: عدم اصرار بر اثبات جرم ۲۰
اصل پنجم: عدم تخطی از حدود الهی ۲۱
منابع ۲۳
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت