مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن

بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن

هدف از این پایان نامه بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن می باشداین پایان نامه با منابع جدید بصورت جامع و کامل موضوع رو پوشش داده و در قالب فایل ورد ارائه شده است

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۵۳
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت 

بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن

 
 
 
 
 
چکیده
 
در قرن بیست و یکم جوامعی موفق و توسعه‌یافته به احتساب می‌آیند که جایگاه علم، دانش و اندیشه در آن‌ها عالی‌تر و همچنین منزلت پژوهشگران، عالمان و دانشمندان نزد آن‌ها بالاتر و افزون‌تر است. در دنیای امروز، سازمان‌ها در رویارویی با محیط‌های غیرقطعی و غیر قابل پیش‌بینی کسب و کار خود، برای رسیدن به موفق پایدار و رقابت نیاز به توسعه و تقویت مدیریت دانش خود دارند.
 
تاکنون تعاریف مختلفی از مدیریت دانش ارایه شده است. به عنوان مثال می‌توان به تعریف زیر اشاره نمود:
 
"مدیریت دانش کشف و مدیریت سطوح مختلف دانش از اشخاص، تیم‌ها و سازمان‌ها در جهت افزایش کارایی سازمان است." برای درک مدیریت دانش، لازم است دانش و تفاوت آن از اطلاعات را شناخت. همانطور که نشان داده شد، اطلاعات و دانش نقاطی در امتداد افزایش ارزش و نقش بشر هستند. داونپورت و پروساک به این مسئله اشاره نمودند که بعضی از محققین علاوه بر سه طبقه‌بندی داده، اطلاعات و دانش، به مسائل دیگری مانند حکمت ، بصیرت ، تصمیم‌گیری و عمل را نیز توجه نموده‌اند. هر چند آن‌ها ترجیح دادند که به طبقه‌بندی سه‌تایی (دانش، اطلاعات و داده) بسنده کنند ولی بر این مسئله تاکید داشتند که تفاوت بین آن‌ها بسیار مهم است. ناتوانی در تشخیص تفاوت بین این سه می‌تواند باعث ناکارآمدی، بیهودگی و ضررهای اقتصادی بسیار زیادی برای سازمان است.
 
به طور کلی مدیریت دانش در اختیار گرفتن دانش کارکنان سازمان و حتی دانش خارج از سازمان و انتشار به هنگام آن برای انجام وظایف موجود در سازمان می‌باشد، که رشد و توسعه بیشتر سازمان را در پی خواهد داشت. هدف مدیریت دانش شناسایی، جمع‌آوری، دسته‌بندی و سازماندهی، ذخیره، اشتراک، اشاعه و در دسترس قرار دادن دانش در سطح سازمان می‌باشد. در سازمان‌هایی که به شکل سنتی اداره می‌شوند دانش از بالا به پایین در طول خطوط سازمانی در جریان است. در این صورت دانش به ندرت در زمان درست و در جایی که بیشترین نیاز به آن وجود دارد، قابل دسترس است.
اما در سازمان های دانش محور که به اجرا و پیاده‌سازی مدیریت دانش پرداخته‌اند، دانش در کل سازمان جاریست و هرکس به فراخور نیاز خود در زمان مناسب می‌تواند از آن در جهت انجام وظایف خود استفاده کند.
 
 
مدیریت دانش، موضوعی پیچیده و پویاست. موفقیت مدیریت دانش مستلزم نگرشی سیستمی است که کلیه عوامل و اجزاء و فرایندهای مدیریت دانش را مد نظر قرار دهد. هر گونه جزء نگری ممکن است چالش های جدی بر سر راه موفقیت برنامه های مدیریت دانش به وجود آورد. بسیاری از سازمان ها بر این باور هستند که دانش، مهمترین دارایی آنهاست، اما در عمل کمتر به آن پایبندند. یکی از دلایل عمده این امر آن است که سازمان ها نمی دانند چگونه به سراغ مدیریت دانش بروند. برای این منظور در این بخش مدل‌های مختلف مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس نگرش و رویکردی که صاحبنظران نسبت به مدیریت دانش اتخاذ کرده اند، مدل های مختلفی شکل گرفته است. اثربخشی هر کدام از این مدل ها به موقعیت و جایگاهی بستگی دارد که سازمان در آن قرار گرفته-است.
 
 
 
 

زیرساخت‌های مدیریت دانش

در مقالات و نوشته های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره ای از راه حل های فناوری تا مجموعه ای از دستورات عملی را در نظر گرفته اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده است (وبر و همکاران، ۲۰۰۲؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، ۲۰۰۱؛ مایر و ریموز، ۲۰۰۳؛ بک‌من، ۱۹۹۸ ). داونپورت (۱۹۹۸) مؤلفه های اساسی تشکیل دهنده ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می داند (چانگ منگ یو، ۲۰۰۵).
 
در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم گیران کلان، وجود استراتژی دانش-محور در سازمان، ایجاد و توسعه ی فرهنگ دانش محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته است. هول سایل و جاش(۲۰۰۰) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال ۱۹۹۷ انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.
 
در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می شود.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
۲-۱-مقدمه ۱۰
۲-۲- مدیریت دانش ۱۰

۲-۳- مبانی تئوریک مدیریت دانش ۱۱

۲-۳-۱- دانش چیست؟ ۱۱
۲-۳-۲-روابط داده، اطلاعات و دانش ۱۵
۲-۳-۳- عناصر دانش ۱۶
۲-۳-۴- ویژگی های دانش ۱۹
۲-۳-۵-انواع دانش ۲۲
۲-۳-۵-۱- انواع دانش از نظر نوناکا ۲۲
۲-۳-۵-۲-انواع دانش از نظر جورنا ۲۳
۲-۳-۵-۳-انواع دانش از نظر ماشلوپ ۲۴
۲-۳-۵-۴- طبقه بندی بلاکلر از دانش ۲۵
۲-۳-۵-۵- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش ۲۶
۲-۴-مدیریت دانش چیست؟ ۲۶
۲-۴-۱-انتقادات وارد بر مدیریت دانش ۲۷
۲-۴-۲- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش ۲۹
۲-۴-۳- تکامل مدیریت دانش ۳۱
۲-۴-۴- ظهور مدیریت دانش ۳۲
۲-۴-۵-فرآیند تکامل مدیریت دانش ۳۳
۲-۴-۶-چرخه مدیریت دانش ۳۷
۲-۴-۶-۱-تولید دانش ۳۷
۲-۴-۶-۲-جمع‏آوری دانش ۴۲
۲-۴-۶-۳- الگوبرداری ۴۴
۲-۴-۶-۴- دسته‏بندی دانش ۴۶
۲-۴-۶-۵- ذخیره دانش ۴۶
۲-۴-۶-۶- انتشار دانش ۵۰
۲-۴-۶-۷- بکارگیری دانش ۵۴
۲-۴-۶-۸- یکپارچگی دانش ۵۴

۲-۵- مدل‌های مدیریت دانش ۵۵

۲-۵-۱- مدل عمومی دانش در سازمان ۵۵
۲-۵-۲- مدل نوناکا ۵۷
۲-۵-۳- مدل شش بعدی مدیریت دانش ۵۹
۲-۵-۴- مدل رن جانستون ۶۱
۲-۵-۵- مدل ادل و گراسیون ۶۲
۲-۵-۶- مدل استیوهالس ۶۴
۲-۵-۷- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ ۶۵
۲-۵-۸-مدل دانش شناسی سازمانی وان کروگ و روس (۱۹۹۵) ۷۰
۲-۵-۹- مدل مدیریت دانش چوو ۷۰
۲-۵-۱۰-مدل مدیریت دانش بویست ۷۳
۲-۵-۱۱- چهارچوب مدیریت دانش پرابست ۷۵

۲-۶- زیرساخت‌های مدیریت دانش ۷۷

۲-۶-۱-عامل فنی (فناوری اطلاعات) ۷۸
۲-۶-۲- عامل فرهنگ سازمانی ۸۰
۲-۶-۳- حمایت مدیریت ۸۲
۲-۶-۴-حس تعلق سازمانی ۸۳
۲-۶-۵- مشارکت در تصمیم گیری ۸۳
۲-۶-۶- عامل مدیریتی ۸۳
۲-۶-۷- فناوری‌های مدیریت دانش ۸۴
۲-۶-۸- مدیریت محتوا ۸۵
۲-۶-۹- طبقه بندی دانش ۸۷
۲-۶-۱۰- گروه افزار ۸۷
۲-۶-۱۱- گروه های تسهیم تجربه آن لاین ۸۹
۲-۶-۱۲- پورتال های سازمانی ۹۰
۲-۶-۱۳- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای) ۹۲
۲-۶-۱۴- یادگیری الکترونیک ۹۳
۲-۶-۱۵- داستان گویی و حکایات ۹۴
۲-۶-۱۶- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش ۹۴
۲-۶-۱۷- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده ۹۵
۲-۶-۱۸- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش ۹۶
۲-۶-۱۸- سیستم‌های خبره ۹۸

۲-۷- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش ۹۹

۲-۷-۱- فرهنگ سازمانی ۱۰۰
۲-۷-۱-۱-حمایت مدیریت  102
۲-۷-۱-۲-حس تعلق سازمانی  102
۲-۷-۱-۳-مشارکت در تصمیم گیری ۱۰۲ 
۲-۷-۲-فرآیندهای دانش  103
۲-۷-۲-۱-پردازش دانش  103
۲-۷-۲-۲- انتقال دانش ۱۰۴
۲-۷-۲-۳- تسهیم دانش ۱۰۴
۲-۷-۳- نظام فناوری اطلاعات  105
۲-۷-۳-۱- سیستمهای اطلاعاتی   106
۲-۷-۳-۲-مدیریت فناوری اطلاعات  106
۲-۷-۳-۳-فرآیندهای کسب اطلاعات  107
۲-۸- پیشینه پژوهش ۱۰۷
۲-۹- جمع بندی ۱۰۹
 
منابع و ماخذ
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها

جدول ۲-۱: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ ۲۴

جدول ۲-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش ۲۹
جدول ۲-۳ : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار کار (جانستون، ۲۰۰۰) ۶۱
جدول ۲-۴: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۶
جدول ۲-۵: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۸
جدول ۲-۶: مدل دانش بویست (۱۹۸۷) ۷۵
جدول ۲-۷: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی ۹۱
جدول ۲-۸: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مکان همکاری افراد (رائو، ۲۰۰۵) ۹۶

جدول ۲-۹: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، ۲۰۰۵) ۹۷

جدول ۲-۱۰: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناکا و تاگوچی، ۲۰۰۱) ۹۸
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها 
شکل ۲-۱: سلسله مراتب دانش ۱۲
شکل ۲-۲: چرخه مدیریت دانش ۳۷
شکل ۲-۳: چرخه تولید دانش ۳۹
شکل ۲-۴: مدل عمومی دانش در سازمان ۵۶

شکل ۲-۵: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش ۵۸

شکل ۲-۶: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، ۲۰۰۱) ۵۹
شکل ۲-۷: سلسله مراتب اشکال دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۹
شکل ۲-۸: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (۱۹۹۸) ۷۳
شکل ۲-۹: مدل مدیریت دانش (بویست، ۱۹۹۸) ۷۴

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشکیل‌دهنده (پرابست و همکاران، ۲۰۰۰) ۷۷

شکل ۲-۱۱: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: