مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

هدف از این پایان نامه بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۷۱
حجم ۴ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی هنر و گرافیک

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته نقاشی

بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

 
 
مقدمه:
با توجه به آنچه گذشت، به این نتیجه می‌رسیم که هنر پدیده‌ای است که می‌تواند عواطف و حالات درونی فرد را بازتاب نماید، خصوصاً هنری که خودانگیخته و خودبه‌خودی باشد و به دلیل همین ویژگی است که تا کنون نقاشی از روشهای بسیار مناسب برای پژوهشهای تجربی در زمینه روان‌شناختی به خصوص روان‌شناسی کودک بوده است، با توجه به گسترش این پژوهشها، آزمون‌های نقاشی به شیوه‌های متفاوتی در جهت بررسی رفتارها و حالات درونی ارائه شده. اما هر کدام دارای محدودیت‌ها و نقایصی بوده است که به آنها خواهیم پرداخت. به نظر می‌رسد با توجه به تعاریفی که از بداهه‌سازی داشته‌ایم. این روش، روشی مناسب برای بهتر نمایاندن درون افراد باشد.
 
 با توجه به موضوع این پروژه که بررسی آثار بداهه‌سازی کودکان کار می‌باشد، لذا لازم است که ابتدا به خصوصیات نقاشی کودک، و نیازهای او و مراحل رشد ذهنی کودک، و اینکه چگونه و با چه هدفی نقاشی می‌کند بپردازیم.از حدود سال ۱۸۸۵ تا دهه‌ی ۱۹۲۰ پژوهشهای گسترده‌ای از هنر کودکان آغاز شد، بررسی‌های جدید در زمینه‌ی نقاشی‌های کودکان از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. این بررسی‌ها، نوعی مبنای تجربی را برای طبقه‌بندی نقاشی کودکان، در یک سلسله مراحل متمایز فراهم آورده‌اند.به‌طور کلی می‌توان گفت، هرچه که کودکان بزرگتر می‌شوند، نقاشی‌های آنها دارای جزئیات بیشتر، متناسبتر و واقعگرایانه‌تر می‌شود.
 
گلین وی توماس مراحل تکاملی نقاشی کودک را در کتاب روان‌شناسی نقاشی کودک اینگونه طبقه‌بندی می‌کند.خلاصه ی آن به شرح ذیل است:
۱- از هجده ماهگی تا دو سال و نیمگی: کودکان معمولاً از هجده ماهگی، کشیدن علائمی بر صفحه‌ی کاغذ را آغاز می‌کنند. از دیدگاه بیشتر پژوهشگران، این خط خطی‌کردن‌ها، بی‌هدف نیستند. بلکه نشاندهنده‌ی افزایش هماهنگی چشم و دست می‌باشند و باعث توازن بصری در کودک می‌شوند. کودک کم‌کم در این دوره می‌تواند پس از اتمام کار شروع به تفسیر خطوط خود کند. لوکه (۱۹۱۳ و ۱۹۲۷) این مرحله را تحت عنوان «واقعگرائی تصادفی» مشخص می‌کند. در این مرحله‌ تصاویر خودانگیخته بوجود می‌آیند. در این دوره، دایره، ساده‌ترین طرح بصری برای کودکان است.
 
۲- از دو سال و نیمگی تا پنج‌سالگی: در این دوره کودکان نقاشی‌های خود را بازنمائی چیزی تلقی می‌کنند و قبل از آغاز آن، مقاصد خود را بیان می‌کنند و با هدف قبلی کار را شروع می‌کنند. اما به گفته لوکه، چنانچه نقاشی کودکان در عمل شبیه به چیز دیگری از کار درآید، آنها موضوع قبلی را تغییر می‌دهند. در این مرحله تصاویر بیشتر قابل درک و متنوع‌تر می‌شوند و به صورت ترکیب‌ها و یا مجموعه‌ای پراکنده درمی‌آیند. و از سه سال و نیمگی کودکان به برقرار کردن رابطه میان جزئیات یک نقاشی می‌پردازند.
 
۳- پنج‌سالگی تا هشت سالگی: در این دوره، کودک به «شفاف‌بینی» یا «اشعه ایکس» می‌پردازد، لوکه این خصوصیت را «واقعگرائی فکری» می‌نامد. به این معنی که کودک عناصری را که به آن آگاهی دارد می‌کشد، حتی اگر به‌طور طبیعی قابل رؤیت نباشند. در این دوره، جزئیات بیشتری از قبیل دست‌ها، انگشتان و لباس نیز بیش از پیش تصویر می‌شوند.
 
۴- هشت سالگی تا نوجوانی: کودکان در این دوره، غالباً سعی می‌کنند عمق را نه تنها در اشیاء منفرد بلکه در رابطه‌ی میان اشیاء نیز نشان دهند. آنها در این مرحله نقاشی کشیدن از یک زاویه‌ی دید خاص را آغاز می‌کنند و نسبت‌ها و مناسبات نیز بر همین اساس ترسیم می‌شوند. لوکه این مرحله را «واقعگرائی بصری» نامیده است. از این مرحله به بعد،با بالا رفتن سن، نقاشی کودکان نیز به سمت افزایش واقعگرایی بصری حرکت می‌کند. همچنین، نقاشی‌های کودکان نه تا ده سال به تدریج به سمت الگوهای قراردادی حرکت می‌کند.پژوهشگران، بر این عقیده‌اند که تکامل نقاشی کودکان از یک الگوی عمومی تبعیت می‌کند. آلاند (۱۹۸۳) این نظریه را مطرح می‌کند که نقاشی‌های کودکان متعلق به فرهنگ‌های مختلف نه تنها در جزئیات سبکی، بلکه در استفاده از استراتژی اساسی شکل‌گیری نیز می‌توانند متفاوت باشند. بنابراین به عنوان مثال، می‌توان گفت دلیل تکرار یک فرم معین در نقاشی کودکان متعلق به یک فرهنگ خاص، شاید وجود نوعی استراتژی نقاشی است که عوامل فرهنگی، تعیین‌کننده‌ی آن بوده و برای کودکان، جذابیت زیبایی‌شناختی این فرم‌ها مطرح نبوده است.  
 
 
 
کلمات کلیدی:

نقاشی کودک

نقاشی کودکان کار

فرآیند نقاشی کودک

تصویرگری کودکان کار 

 
 
 
 
فهرست مطالب
بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

     فصل اول : نقاشی کودک

 فرآیند نقاشی کودک

        مراحل تکاملی نقاشی کودک

 مراحل رشد ذهنی کودک

 نقاشی کودک از نظر روانشناختی

 

     فصل دوم : تصویرسازی کودکان کار

 کودکان کار

 مراحل تصویرسازی کودکان کار

 انتخاب رنگ
 تصویرسازی

 تصویرسازی کودکان معمولی

 تطبیق آثار کودکان کار و کودکان معمولی

نتیجه گیری
منابع
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: