بررسی مفهوم، انواع کارکردها و ویژگی های نهادهای میانجی بازاریابی فناوری
بررسی مفهوم، انواع کارکردها و ویژگی های نهادهای میانجی بازاریابی فناوری
هدف از این تحقیق بررسی مفهوم، انواع کارکردها و ویژگی های نهادهای میانجی بازاریابی فناوری می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۵ |
حجم | ۱۰۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
نهادهای میانجی بازاریابی فناوری
در سالهای اخیر، پیچیدگی سیستمهای نوآوری به دلیل تعدد و تنوع بازیگران افزایشیافته است. این پیچیدگی چند مشکل به همراه دارد که یکی از آنها نیاز به موجودیتی است که بهعنوان یک نماینده یا واسطه در تمام جنبه های فرآیند نوآوری بین دو یا چند طرف عمل کند تا به تسهیل نظام های نوآوری کمک کند. این موجودیت در ادبیات موضوع عموماً بهعنوان میانجی یا واسطه نوآوری شناخته می-شود (Munkongsujarit & Srivannaboon, 2011).
فعالیت های یک چنین واسطه ای می تواند شامل موارد زیر باشد:
کمک به تهیه ی اطلاعات درباره ی همکاران بالقوه، واسطه گری یک معامله بین طرفین، ایفای نقش میانجیگری بین سازمانهایی که در حال همکاری با یکدیگر هستند، و کمک به پیدا کردن مشاوره، تأمین مالی و حمایت از خروجی های نوآوری چنین همکاری هایی.
از نظر تاریخی، آنگونه که اسناد OECD نشان میدهند، نهادهای میانجی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم نیز وجود داشتهاند. در طول زمان، وکلا و کارگزاران پتنت با معرفی مخترعین جویای سرمایه به سرمایه گذاران و با پیوند فروشندگان اختراعات فناوریکی با خریداران بالقوه که ابزار توسعه و تجاریسازی آنها را داشته اند، نقش مهمی در بازارهای فناوری بازی کرده اند (Tietze, 2010).چسبرو مینویسد که در سال های اخیر، تعدادی بنگاه واسطهای پا به عرصه ی وجود گذاشته اند که در فرآیند شناسایی، مذاکره و انتقال حق امتیاز از یک شرکت به دیگری، کمک می کنند (Chesbrough,2006).
شواهدی وجود دارد که نشان میدهند با رشد تقاضا برای انتقال فناوری و ارزش گذاری پتنت، تعداد و تنوع نهادهای میانجی بازار بسیار بیشتر شده است (OECD, BMWI et al., 2005).برخی سازمانها اخیراً به افزایش مدل های جدید کسبوکاری که این نهادهای میانجی به کار می برند، توجه بیشتری نمودهاند.
مثال هایی از مدل های کسبوکار نهادهای میانجی که در این مطالعات به آنها اشاره شده است عبارتند از: شراکت یا ائتلاف فناوری برای سرمایهگذاری های خاص، مزایده، شاخص های مالکیت معنوی مورد معامله عموم به اضافۀ صندوق های ارزش پتنت که به پشتیبانی مالکیت معنوی می پردازند (مانند یافتن و مذاکره کردن با صاحبامتیازان بالقوه) و همزمان منابع مالی لازم برای اقدامات مدیریتی پیش از تجاری سازی محصولات جدید – یعنی شناسایی حق امتیاز دهندگان بالقوه، برقراری ارتباط و مذاکره با آنها تا پایان یک معامله – را فراهم میکنند (EPO, OECD et al., 2000).
فهرست مطالب
۱-۲٫ مقدمه ۹
۲-۲٫ مفهوم فناوری ۹
۳-۲٫ بازار فناوری ۱۲
۴-۲٫ نهادهای میانجی بازاریابی فناوری ۱۴
۱-۵-۲٫ کارکردهای سازمانهای میانجی ۱۸
۲-۵-۲٫ میزان تمرکز بر میانجیگری ۱۹
۳-۵-۲٫ ارتباط با محیط نهادی ۲۰
۴-۵-۲٫ تأثیر بر فرایند نوآوری ۲۱
۵-۵-۲٫ نقشهای نهادهای میانجی در تجاریسازی فناوری ۲۲
۶-۵-۲٫ نوعشناسی میانجیهای بازاریابی فناوری ۲۴
۱-۶-۵-۲٫ نهادهای اعطای حق امتیاز ۲۵
۲-۶-۵-۲٫ کارگزاران مالکیت معنوی ۲۶
۳-۶-۵-۲٫ برگزارکنندگان مزایدههای مالکیت معنوی ۲۶
۴-۶-۵-۲٫ نهادهای تبادل برخط مالکیت معنوی ۲۷
۵-۶-۵-۲٫ تأمین مالی به پشتوانه مالکیت معنوی ۲۸
۶-۶-۵-۲ مشاوران مالکیت معنوی ۲۸
۷-۶-۵-۲٫ بنگاههای برونسپاری مالکیت معنوی ۲۸
۸-۶-۵-۲٫ صندوقهای یکپارچهساز مالکیت معنوی ۲۹
۹-۶-۵-۲٫ صندوق تأمین مالی دعاوی حقوقی ۲۹
۱۰-۶-۵-۲٫ انتقال فناوری ۳۰
۱۱-۶-۵-۲٫ بانکهای سرمایهگذاری مالکیت معنوی ۳۰
۱۲-۶-۵-۲٫ بنگاههای توسعه مالکیت معنوی ۳۱
منابع
قوانین ارسال دیدگاه در سایت