بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر روی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران
بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر روی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران
هدف از این پایان نامه بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر روی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۰ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | پایان نامه و مقالات رشته اقتصاد |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته اقتصاد
بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر روی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران
*قابل استفاده برای رشته های مدیریت و آی تی
مقدمه
در سالهای اخیر، کشورهای توسعهیافته با کنارگذاشتن تدریجی تجارت سنتی مبتنی بر کاغذ و مبادله فیزیکی اسناد، بهسوی تجارت الکترونیکی روی آوردند. تجارت الکترونیکی با صرفهجویی در زمان، هزینهها و نیروی انسانی، موجب افزایش شاخصهای بهرهوری، ایجاد اشتغال و کاهش تورم و در نتیجه برتری رقابتی یک کشور در صحنه تجارت بینالملل میشود.ظهور اینترنت و تجاریشدن آن در سالهای اخیر، شیوههای سنتی تجارت را متحول کرده است. تجارت الکترونیکی، انقلابی در شیوهها و رویههای بازرگانی گذشته ایجاد کرده و بهسرعت و صرفهجویی در بهترین وجه آن جامه عمل پوشانده است. در محیط الکترونیکی، فاصلههای جغرافیایی و محدودیتهای زمانی و مکانی منتفی و مبادلات تجاری برپایه اطلاعات الکترونیکی انجام میشود. تجارت الکترونیکی با رفع موانع فراروی تجارت بینالملل، روند تجارت جهانی را تسریع میکند.
در تعریفی ساده، تجارت الکترونیکی عبارت است از انجام تمامی مراحل تجارت ازطریق شبکههای کامپیوتری و مخابراتی بدون نیاز به حضور فیزیکی طرفین در معامله. به این ترتیب، تجارت الکترونیکی تنها به کنارگذاشتن شیوههای مبتنی بر کاغذ محدود نمیشود، بلکه نحوه فعالیت سازمانها را بهطور کلی و بنیادی تغییر میدهد.شاید بیشترین سهم در تسهیل رویههای گمرکی، از آن بهکارگیری مناسب فناوری اطلاعات باشد. هرچند برای ترخیص کالا تماماً از تسهیلات خودکار استفاده نمیشود، در حال حاضر بسیاری از مسئولان گمرک در سراسر جهان از کامپیوتر استفاده میکنند. این وضعیت بهسرعت درحال گسترش است؛ و تعداد زیادی از گمرکات جهان، نظام عمومی گمرکات آنکتاد مانند آسیکودا را اعمال میکنند. جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر، قدمهای سازنده و پرشتابی را درجهت ایجاد زیرساختهای مورد نیاز تجارت الکترونیکی و بدون کاغذ برداشته است؛ که در ادامه، به آنها اشاره خواهد شد.
کلمات کلیدی:
فناوری اطلاعات
بازرگانی خارجی
تجارت الکترونیکی
تاثیر آی تی بر روی بازرگانی خارجی ایران
فهرست مطالب
۱٫ مقدمه ۲
۲٫ EDI و راههای اجرای آن ۳
۲ـ۱٫ نقاط تجاری ۵
۲ـ۱ـ۱٫ مزایای استفاده از نقاط تجاری ۷
۲ـ۱ـ۱ـ۱٫ کاهش هزینهها ۷
۲ـ۱ـ۱ـ۲٫ حذف تشریفات اداری ۷
۲ـ۱ـ۱ـ۳٫ استفاده از فرصتهای تجاری ۸
۲ـ۱ـ۱ـ۴٫ ازبینبردن انحصار اطلاعات ۸
۲ـ۱ـ۲٫ نقش نقاط تجاری در اطلاعرسانی تجاری ۹
۲ـ۱ـ۳٫ نقش نقاط تجاری در افزایش کارآیی خدمات مالی ۱۲
۲ـ۱ـ۴٫ نقطه تجاری ایران ۱۵
۲ـ۲٫ سیستم آسیکودا ۱۸
معرفی ۱۹
۲ـ۲ـ۱٫ اهداف سیستم آسیکودا ۲۱
۲ـ۲ـ۲٫ قابلیتهای سیستم آسیکودا ۲۳
۲ـ۲ـ۲٫ سیستم آسیکودا در ایران ۲۵
۲ـ۳٫ شبکه سوئیفت ۳۳
تاریخچه ۳۳
۲ـ۳ـ۱٫ شبکه سوئیفت در ایران ۳۷
۲ـ۴٫ استاندارد ادیفکت ۳۸
۳٫ تخمین تأثیر فناوری اطلاعات بر بازرگانی خارجی ایران ۴۱
۳ـ۱٫ مدل جاذبه ۴۱
۳ـ۲٫ تخمین مدل ۴۴
۳ـ۲ـ۱٫ تدوین مدل ۴۵
۳ـ۲ـ۲٫ فرضیههای مدل ۴۸
۳ـ۲ـ۳٫ برآورد مدل جاذبه با روش دادههای پنل ۵۰
جدول ۱٫ نتایج تخمین مدل جاذبه (متغیر وابسته لگاریتم ارزش واقعی تجارت ایران با کشورهای دیگر) ۵۲
۴٫ جمعبندی نتایج ۵۵
پینوشت 56
کتابنامه ۵۶
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت