بررسی و تشریح نظریه های تداعی گر از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
بررسی و تشریح نظریه های تداعی گر از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
هدف از این تحقیق بررسی و تشریح نظریه های تداعی گر از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۹ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته کامپیوتر
بررسی و تشریح نظریه های تداعی گر از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
نظریههای تداعیگرایی
به طور کلی نظریههای یادگیری در سه دسته مهم تداعیگرایی، شناختگرایی و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این بخش به تشریح اصلی نظریههای تداعیگرایی یا محرک و پاسخ میپردازیم.
تداعیگرایی به یک دسته از نظریههای روانشناختی اطلاق میشود که در آن فرایند یادگیری به عناصر وابسته به یکدیگر تبدیل میشوند. کردارها یا اندیشهها فقط به این سبب در ذهن و خاطر یا رفتار ما متجلی میشوند که در ترجبههای پیشین ما با یکدیگر پیوند یافتهاند. روش بررسی افراد آدمی در قالب تداعیگرایی تحلیلی است. به این معنا که یادگیری در این شیوه به اجزاء تشکیلدهنده آن تبدیل می شود. در واقع تداعیگرایی نظریه اندریافت، چنانکه ملاحظه گردید، عناصر همخوان به طور کلی روانی هستند که ساختهای روانی را تشکیل میدهند. نظریه ورزش روانی ذهن را جوهر و اساس یادگیری میشناسد، در صورتی که نظریه اندریافت فقط آن را یک ساخت تلقی میکند.
افلاطون و فیلسوفان دیگر عهد باستان تصور میکردند که یادگیری استعداد به یادآوردن اندیشههایی است که افراد آدمی پیش از تولد دارا بودهاند. یعنی، اندیشهها از رشد درونی مایه میگیرند، فطری هستند و به جهانی دیگر تعلق دارند. ارسطو نیز اندیشهها و تصورات را ذاتی میدانست و به ورزش روانی هماهمیت میداد و از این دیدگاه به یادگیری توجه میکرد. هر چند وی معتقد بود که حواس نیز در یادگیری دخالت دارند، اما نقش آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
سابقه همخوانی اندیشهها به ارسطو باز میگردد. به اعتقاد او وقتی شییء با اندیشه و معلوماتی با شییء یا اندیشه و معلومات دیگر ارتباط داشته باشد وجود یکی موجب به یادآوردن دیگری میشود. وی برای یادآوری و همخوانی سه اصل مجاورت، مشابهت و تضاد را مهم میشمارد. در اصل مجاورت اشیاء یا اطلاعاتی که از نظر مکانی یا زمانی مجاور یکدیگرند به خاطر سپرده یا به یادآورده میشوند، که از نظر مکانی یا زمانی مجاور یکدیگرند به خاطر سپرده یا به یادآورده میشوند، مانند «پاریس و برج ایفل»، «انقلاب کبیر فرانسه ۱۷۸۹». در اصل مشابهت دو چیز با دو مورد مشابه یکدیگر را به یاد میآورند، مانند «گربه و ببر» یا «thunder و تندر» در انگلیسی و فارسی. در اصل تضاد نیز اشیاء یا اندیشههای متضاد یکی موجب یادآوری دیگر میشود، همچون «سرما و گرما» یا «عزت و ذلت». معلمان و پرورشکاران بر این اساس همخوانی اندیشهها را در کار یادگیری و تحصیل دانش با اهمیت میدانستند.
تداعیگرایی در قرن نوزدهم و نیمه نخست قرن بیستم مورد توجه روانشناسان قرار گرفت. همه نظریههای شرطی از آن جملهاند. نظریه وابستهگرایی یا پیوندی ثورندایک وابستگی و پیوند محرک و پاسخ را به یکدیگر وسیله یادگیری میشمرد، در صورتی که پاولف به همراه شدن محرکی با محرک دیگر تاکید میورزید. اما شرطی شدن عامل به رفتاری که نخست انجام میگیرد و پاداش دریافت میدارد اهمیت میداد و این روش را برای یادگیری موثر میشناخت در این بخش به نظریههای مهم تداعیگرایی که به رفتارگرایی شهرت یافتهاند، خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب
۱- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری ۳
۱-۱٫ شناخت و زمینههای یادگیری ۳
۱-۱-۱٫ اهمیت یادگیری ۳
۱-۱-۲٫ ماهیت یادگیری ۴
۱-۱-۳٫ تعریف یادگیری ۵
۲٫ نظریههای تداعیگرایی ۷
۲-۱٫ نظریه وابستهگرایی ثورندایک ۸
۲-۱-۱٫ قانونهای یادگیری ثورندایک ۱۰
۲-۱-۲٫ قانونهای اصلی ثورندایک ۱۱
۲-۱-۳٫ قانونهای فرعی ۱۲
۲-۱-۴٫ بررسی و ارزشیابی نظریه وابستهگرایی ۱۳
۲-۱-۵٫ هوش از دیدگاه ثورندایک ۱۴
۲-۲٫ نظریه بازتابی ۱۶
۲-۲-۱٫ پدیده شرطی شدن ۱۷
۲-۳٫ نظریه رفتارگرایی واتسن ۲۰
۲-۳-۱٫ چگونگی رفتارگرایی ۲۰
۲-۳-۲٫ نقش محیط ۲۱
۲-۳-۳٫ انسان از نظر واتسن ۲۱
۲-۳-۴٫ شرطی شدن هیجانها ۲۲
۲-۳-۵٫ سخنگویی از دیدگاه واتسن ۲۲
۲-۳-۶٫ یادگیری از نظر واتسن ۲۳
۲-۴٫ نظریه کاهش سایق ۲۵
۲-۴-۱٫ یادگیری برای بقاء ۲۵
۲-۵٫ یادگیری انتظاری ۲۶
۲-۵-۱٫ یادگیری نهایی ۲۹
۲-۵-۲٫ مسائل یادگیری ۲۹
۲-۶٫ نظریه کمّی اسپنس ۳۰
۲-۶-۱٫ ماهیت نظریه یادگیری اسپنس ۳۰
۲-۶-۲٫ رفتار یکپارچه ۳۲
۲-۶-۳٫ چگونگی سازهها ۳۲
۲-۶-۴٫ تعیینکنندههای رفتار ۳۳
۲-۶-۵٫ یادگیری از دیدگاه اسپنس ۳۵
۲-۶-۶٫ شرطی شدن کلاسیک ۳۶
۲-۶-۷٫ ماهیت شرطی شدن ابزاری ۳۶
۲-۶-۸٫ یادگیری افتراقی ۳۸
۵٫ مراجع ۳۹
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت