بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
هدف از این تحقیق بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۷ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته کامپیوتر
بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری
نظریه های شناختگرایی
به طور کلی نظریههای یادگیری در سه دسته مهم تداعیگرایی، شناختگرایی و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این بخش به تشریح نظریه های شناخت اجتماعی میپردازیم.
نظریههای یادگیری اجتماعی
. چگونگی یادگیری اجتماعی
در این مبحث باید توجه داشت که مفاهیم یادگیری اجتماعی و نظریه شناخت اجتماعی به یک معنا به کار میروند. با آنکه در دانش روانشناسی اصطلاح یادگیری اجتماعی برای همگان دارای معنای کاملاً روشنی است و هر کس در نظر نخست به مفهوم و کاربرد آن پی میبرد، اما برای توضیح بیشتر، یادگیری اجتماعی به آن گونه رفتارهایی گفته میشود که در میان افراد جامعه و محیط دارای جنبه تعاملی باشد. بعضی از این رفتارها ممکن است خوشایند و بعضی دیگر ناخوشایند جلوه کنند. مردم میکوشند به فرزندانشان رفتارهایی را بیاموزند که مورد تایید اکثر افراد جامعه باشند.
البته، رفتارهایی که از لحاظ اجتماعی مورد پذیرش قرار میگیرند، نه تنها در هر فرهنگی با هم تفاوت دارند،بلکه در هر گروهی در یک فرهنگ معین نیز با هم فرق میکنند. چنانکه رفتارهای مرسوم و مورد تایید در هر شهر و منطقهای با شهرها و منطقههای دیگر یکسان نیستند. افزون بر اینها رفتارهای قابل قبول اجتماعی با سن و جنس افراد نیز وابستهاند. رفتار بزرگسالان با کودکان و جنس مخالف و نیز کودکان با بزرگسالان و همتایان به گونهای چشمگیر با هم اختلاف دارد. به طور کلی باید آموخت که با هر جنس و دورههای سنی چه رفتاری شایسته و مورد پسند جامعه است.
نکته اصلی این است که یادگیری اجتماعی فقط یک رشته رفتارهای جامعهپسند را شامل نمیشود، بلکه به ما میآموزد که چه رفتارهایی در چه شرایطی قابل قبول نیستند. به سخن دیگر، یادگیری اجتماعی موثر با شمار بسیاری از تعمیمی و تخصیص سر و کار پیدا میکند.شاید یکی از مهمترین کارهای خانه و مدرسه در آغاز سن تحصیلی کودکان و سالهای بعد از آن توجه به رشد و پرورش کودکان برای همنوایی و سازگاری با چشمداشتهای اجتماعی باشد. این فرایندها خواستها و ضابطههای فرهنگ یک جامعه را متناسب با جنس و سن کودکان همراه با مسئولیتهایشان به آنان منتقل میسازند.
اساس کار در انتقال آموزشهای اجتماعی این است که کودک چگونه رفتارهای قابل قبول جامعه را میتواند بیاموزد؟ روانشناسان یادگیری اجتماعی اغلب پاسخ میدهند که به وسیله تقلید یا نسخهبرداری از رفتار دیگران میتوان به چنین مهمی توفیق یافت. گاهی یادگیری از راه تقلید را یادگیری مشاهدهای نیز نامیدهاند که کودکان و نوجوانان به این وسیله پاسخهای جدیدی به دست میآورند یا آنکه پاسخهای موجود خود را تغییر میدهند. در واقع نظریههای یادگیری اجتماعی پایههای این گونه رفتارخها یا تغییر رفتارها را بیان میکنند.
فهرست مطالب
۱- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری ۳
۱-۱٫ شناخت و زمینههای یادگیری ۳
۱-۱-۱٫ اهمیت یادگیری ۳
۱-۱-۲٫ ماهیت یادگیری ۴
۱-۱-۳٫ تعریف یادگیری ۵
به طور کلی نظریههای یادگیری در سه دسته مهم تداعیگرایی، شناختگرایی و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتهاند. ۶
۴٫ نظریههای یادگیری اجتماعی ۷
۴-۱٫ چگونگی یادگیری اجتماعی ۷
۴-۲٫ پیشینه نظریههای یادگیری اجتماعی ۸
۴-۳٫ نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ۱۰
۴-۳-۱٫ چهارچوب ادراکی ۱۰
۴-۳-۲٫ اهمیت تقلید در یادگیری ۱۳
۵٫ مراجع ۱۷
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت