تشریح نظریه های خشنودی شغلی و بررسی عوامل مرتبط بر آن
تشریح نظریه های خشنودی شغلی و بررسی عوامل مرتبط بر آن
هدف از این تحقیق پایان نامه تشریح نظریه های خشنودی شغلی و بررسی عوامل مرتبط بر آن می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۰ |
حجم | ۱۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق پایان نامه تشریح نظریه های خشنودی شغلی و بررسی عوامل مرتبط بر آن می باشد.
خشنودی شغلی واکنشی عاطفی است نشأت گرفته از این ادراک فرد که شغل وی تا چه حد ارزش های شغلی مهم وی را کامروا می سازد و تا چه حد آن ارزش ها با نیازهای شخص هماهنگ اند (اسپکتور، ۲۰۰۷). افراد، مشاغل یا پستهایی را ترجیح میدهند که بتوانند با توجه به فرصتهایی که در آنجا پیش میآید، از توانایی در مهارتهای خود استفاده کنند و در نهایت، استعدادهای خود را آزادانه بروز دهند. این ویژگی شغلی را «چالشگری» مینامند. کارهایی که چالشگر نباشد، موجب کسالت فرد میشود. از سوی دیگر، اگر چالشگری شغلی بسیار زیاد باشد، موجب خواهد شد که کارگر یا کارمند، مستأصل شود و احساس سرخوردگی، ناکامی و شکست به او دست دهد؛ بنابراین اگر کار از نظر چالشگری، حالت افراط و تفریط نداشته باشد، شادیآفرین و رضایتبخش میگردد.
نظریه کامروایی نیازها
از جهاتی منطقی ترین نظریه ی خشنودی شغلی است. این نظریه بر این مفهوم است که اولاً شخص اگر آنچه را می خواهد ،به دست آورد خشنود خواهد شد و اگر آن را به دست نیاورد ناخشنود خواهد گردید. دو الگوی مهم در این نظریه الگوی کاهشی و ضربی (ورووم ١٩۶۴) است.
هردو الگو فرض را بر این قرار می دهند که خشنودی شغلی تابعی مستقیم از درجه ای است که محیط با ساختار نیازی فرد همخوانی دارد.
● الگوی کاهشی پیشنهاد می نماید که خشنودی شغلی تابعی است معکوس از تفاوت میان نیازهای یک شخص و درجه ای که محیط کامروایی آن نیازها را فراهم می کند.
● در الگوی ضربی نیازهای شخص را در درجه ای که شغل از عهده کامروایی آنها بر می آید ضرب می کنیم سپس این حاصل ضرب ها را برای همه نیازها جمع می کنیم.
پژوهش های شافر (۱۹۵۳)، کوهلن (۱۹۶۳) و ورووم (۱۹۶۴) کاربرد هردو الگوی کاهشی وضربی را در برآورد خشنودی شغلی مورد تایید قرار دادند. ولی پژوهش های شلتنر (۱۹۶۶)، توسی (۱۹۷۰)، و نیلی (۱۹۸۳) تاییدی مبنی بر کامل بودن این الگوها برای تبیین خشنودی شغلی نیافته اند (زرقانی، ۱۳۸۵).
فهرست مطالب
تعریف نظری خشنودی شغلی
تعریف عملیاتی خشنودی شغلی
خشنودی شغلی
۲-۱۰٫ تعاریف خشنودی شغلی
۲-۱۱٫ عوامل تعیینکنندهی رضایت شغلی
۲-۱۱-۱٫ میزان چالش گری
۲-۱۱-۲٫ برابری حقوق و مزایا
۲-۱۱-۳٫ شرایط مناسب کاری
۲-۱۱-۴٫ همکاران مساعد
۲-۱۲٫ نظریه ها
۲-۱۲-۱٫ نظریه کامروایی نیازها
۲-۱۲-۲٫ نظریه گروه مرجع
۲-۱۲-۳٫ نظریه انتظارات
۲-۱۲-۴٫ نظریه برابری
۲-۱۲-۵٫ نظریه ارزش
۲-۱۳٫ عوامل مربوط بر خشنودی شغلی
۲-۱۳-۱٫ همبسته های خشنودی شغلی مربوط به عوامل محیطی
۲-۱۳-۲٫ همبسته های خشنودی شغلی مربوط به متغیرهای شخصی
۲-۱۶٫ تحقیقات انجام گرفته
۲-۱۶-۱٫ سوابق داخلی
۲-۱۶-۲٫ سوابق خارجی
۲-۱۷٫ جمع بندی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت