سیر تکامل کارآفرینی سازمانی با بیان فرآیند و مدل های آن
سیر تکامل کارآفرینی سازمانی با بیان فرآیند و مدل های آن
هدف از این پایان نامه بررسی سیر تکامل کارآفرینی سازمانی با بیان فرآیند و مدل های آن می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۱۷ |
حجم | ۳۸۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این پایان نامه در مورد کارآفرینی سازمانی می باشد که در آن به بررسی سیر تکامل کارآفرینی سازمانی با بیان فرآیند و مدل های آن می پردازیم.پس از تعریف کارآفرینی و نوع شناسی آن، می گویم که کارآفرینی درون سازمانی چیست. بعد از آن فرآیند کارآفرینی سازمانی رو بصورت کامل تشریح می کنیم.انواع مدل های کارآفرینی سازمانی نیز یکی از مباحث مهم این پایان نامه است که در آخر مورد بررسی قرار می گیرد.
فرآیند کارآفرینی سازمانی
با توجه به اینکه مراحل کارآفرینی درون سازمانی از سازمانی به سازمان دیگر و از ایدهای تا ایدهی دیگر فرق میکند و نمیتوان فرمول ثابت و استانداری برای آن ارائه داد اما در اینجا به یک مورد آن که توسط یکی از اساتید دانشگاههای ایالات متحده به نام «کانتر» ارایه شده اشاره مینمایم(اورند، ۱۳۸۲: ۵۴-۵۲):
۱- معین کردن مشکل یا مسئله: اولین مرحله کارآفرینی درون سازمانی تشخیص و تعیین موضوع، مشکل، یا ایدهای است که برای آشکار شدن و جمعآوری اطلاعات آن ممکن است ماهها و یا حتی سالها وقت لازم باشد. کارآفرینان سازمانی باید در این مرحله نه فقط به صدای درونی خود گوش دهند. بلکه با دیگران نیز مشورت کنند و از آنها چیز یاد بگیرند. معمولاً سازمانهای سنتی به دلیل اینکه افراد را محدود به شرح وظایف و مسئولیتهای خاص هر شغل میکنند، مانع توسعهی تواناییهای افراد در این مرحله میشوند و نتیجتاً افراد نه وقت پیگیری ایدههایشان را دارند و نه اجازهی خروج از حیطه شغلی خود را. همینطور دسترسی نداشتن به اطلاعات، فرهنگ غیرمشوق ایدههای نو، ساختار و ارتباطات رسمی و سلسله مراتب سازمانهای سنتی از دیگر موانع این مرحله است.
۲- اتحاد موقتی: بعد از معین کردن موضوع یا ایدهسازی، کارآفرینان سازمانی وارد مرحلهی ائتلاف با دیگران میشوند. در سازمانهای بزرگ کارآفرینان برای ادامه و اجرای کار احتیاج به حمایتهای مالی و قانونی مدیران دارند و باید سعی کنند از طریق ارتباط با دیگران مهارتها و سوابق خود با افراد مسئول، ریسک کار خود را برای سازمان توجیه کنند و در واقع ایدهشان را به سازمان بقبولانند و یا به اصطلاح بفروشند. اساساً در سازمانهای سنتی به دلیل ارتباطات رسمی و یکطرفه فرهنگ سازمانی مراحل تخصیص بودجه، بوروکراسی، ریسک گریزی و عدم حمایت مدیریت این ائتلاف موقت بسیار مشکل است.
۳-تجهیز و تکمیل: پروژه بعد از قبول شدن در این مرحله فعال و هویدا میشود. در این مرحله کارآفرینان جهت تجهیز و تکمیل ایدهشان در واقع به سمت درون پروژه، تیم کاری و رقبا چرخشی میزنند. این مرحله نیز در سازمانهای سنتی با موانعی از قبیل فرهنگ و ساختار سازمانی نامناسب، توانمند نبودن کارکنان تضاد و دخالت زیاد، فقدان اطلاعات صحیح و نبودن شور و هیجان و تعهد قوی در کارکنان و … رو به روست.
۴- جانشینی: اگر پروژه موفق به تجهیز و تکمیل شده باشد در این مرحله محصول یا فرآیند جدید در سازمان به صورت عادی و طبیعی در میآید. از این پس نیاز است تا بهرهوری و ثبات را با مهارتهای مدیریتی افزایش داد. معمولاً کارآفرینان علاقهای به ماندن در این وضعیت ندارند و ادامهی کار را به دیگری واگذار میکنند. عموماً در سازمانهای سنتی پیدا کردن جانشینی که توانایی ادارهی چنین پروژههایی را داشته باشد و بتواند آنها را به وضع عادی و معمول تبدیل کند بسیار مشکل است. ضمن اینکه سازمانهای سنتی خیلی زود و سریع پروژه را ترک میکنند و افراد درگیر با پروژه متحمل ریسک بزرگی میشوند. در سازمانهای کارآفرین اگر پروژه شکست خورده باشد به سرعت و قاطعیت آن را متوقف میکنند و خطرکارآفرینان و افراد درگیر پروژه را تهدید نمیکند. در حالی که در سازمانهای سنتی یا خیلی زود پروژه را شکست خورده تلقی میکنند. و یا خیلی دیر پروژههای شکست خورده را متوقف میکنند.
فهرست مطالب
۲-۱ مقدمه ۱۳
۲-۲ مفهوم کارآفرینی ۱۵
۳-۲ نوعشناسی کارآفرینی ۲۵
۱٫ کارآفرینی پایدار ۲۴
۲٫ کارآفرینی اشتراکی : ۲۵
۳٫ کارآفرینی مدنی : ۲۵
۴٫ کارآفرینی پاسخگو : ۲۵
۱٫ کارآفرینی فردی ۲۶
۲٫ کارآفرینی درون سازمانی ۲۷
۳٫ کارآفرینی سازمانی یا سازمانهای کارآفرینانه ۲۸
۴-۲ ایجاد سرمایه؛ حاصل کارآفرینی سازمانی ۳۴
جدول ۱-۲: سیر تاریخی ابداع واژهها در خصوص القای کارآفرینی در سازمانها ۳۷
۵-۲ ضرورت کارآفرینی در سازمان ۳۷
۶-۲ سیر تطور کارآفرینی در سازمان ۳۸
۷-۲ مفهوم کارآفرینی سازمانی ۴۳
۸-۲ فرآیند کارآفرینی سازمانی ۴۵
۹-۲ موانع کارآفرینی سازمانی ۴۷
ماهیت سازمانهای بزرگ ۴۵
– نیاز به سودهای کوتاه مدت ۴۷
– فقدان استعداد کارآفرینانه ۴۷
– شیوههای نادرست پاداش ۴۷
۱۰-۲ دیدگاهها و رویکردهای کارآفرینی ۵۰
۱-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان ۵۰
۲-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری ۶۱
۳-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت ۶۶
۱۱-۲ انواع مدلهای کارآفرینی ۷۶
– مدلهای محتوایی ۷۸
– مدلهای فرآیندی ۷۸
الف) فرآیند رویدادی ۷۹
شکل ۱-۲ فرآیند شکل گیری فرآیند کارآفرینی ۸۰
منابع
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت