عوامل استرس شغلی در محیط کار و بررسی مدل های آن و راهکارهای پیشگیری
عوامل استرس شغلی در محیط کار و بررسی مدل های آن و راهکارهای پیشگیری
هدف از این تحقیق عوامل استرس شغلی در محیط کار و بررسی مدل های آن و راهکارهای پیشگیری می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۱ |
حجم | ۲۳۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
کار جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیاز های اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی ، نیاز های اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاء می کند با وجود این، کار می تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان ها مورد توجه بسیار واقع گردیده است.
استرس واکنش و عکس العمل شخص به محیط پیرامون خود را شامل می شود که می تواند آثار مثبت و منفی را برای او ایجاد کند. آثار مثبت آن می تواند انگیزش، عملکرد و لذت فرد را در محیط کار افزایش دهد و آثار منفی آن می تواند باعث ایجاد فشار در فرد شود و پیامدهاى فیزیکی، رفتاری و روانی مانند اضطراب، تشویش، نگرانی، کج خلقی و بیماری های قلبی داشته باشد (سعیدا اردکانی و همکاران؛۱۳۹۱). بنابراین با وجود این که استرس مثبت نیز وجود دارد و نباید به استرس به عنوان یک پدیده منفی نگریست، زمانی که از استرس صحبت می شود بیشتر به عوارض و جنبه های منفی آن توجه می شود .
به هر حال استرس اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیت های اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی می شوند و دست به اعمالی می زنند که مستقیما در فعالیت ها و بازدهی سازمان منعکس می گردد. فشارهای عصبی علاوه بر تاثیرات روانی تاثیرات جسمانی نیز دارند. استرس های شدید باعث تزلزل در اهداف و راه های نیل به آن می شوند(Bland,2009). به عبارتی استرس در زندگی همه افرادی که در یکی از مشاغل مختلف جامعه کار می کنند، وجود دارد و به گونه های مختلف بر آن ها فشار وارد می آورد.
تحولات شغلی نظیر تغییرات سازمانی، تغییر حقوق و دستمزد، ترفیع هاى شغلی، کاهش یا افزایش نیروی انسانی و دگرگونی های اجتماعی، به خوبی بر فرد فشار می آورند و وى را دچار آشفتگی، نگرانی، تشویش و اضطراب می کنند (احمدی و همکاران؛۱۳۹۰). در واقع، فشار و استرس کارى علاوه بر مشکلاتى که براى فرد ایجاد می کند، پیامدهاى نامناسبى نیز براى سازمان ها و ادارات دارد. شناخت استرس هاى شغلى و عوامل تولیدکننده آن از این رو حائز اهمیت است که می تواند سلامت جسمى و روانى نیروى کار را مورد تهدید قرار دهد و کارکرد اجتماعى آن ها را مختل کند که تهدیدى جدى براى عملکرد و بهره ورى سازمانى محسوب می شود (سعیدا اردکانی و همکاران؛۱۳۹۱). لذا استرس عاملى مهم در بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی است که آسیب های روانی ناشی از آن، با مدیریت استرس تقلیل می-یابد (Juniper, 2013).
فهرست مطالب
تعریف نظری استرس شغلی
تعریف عملیاتی استرس شغلی
۲-۳-۱) مقدمه
۲-۳-۲) تعاریف و مفاهیم استرس شغلی
۲-۳-۳) انواع مدل های استرس
۲-۳-۴) عوامل استرس شغلی در محیط کار
۲-۳-۵) اهمیت مدیریت استرس
۲-۳-۶) راهکارهای پیشگیری و مدیریت استرس شغلی در کارکنان
۲-۳-۷) هوش هیجانی و استرس شغلی
بخش دوم پیشینه تحقیق در مورد استرس شغلی
۲-۴-۱) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور
۲-۴-۲) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت