فلسفه آفرینش جهان خلقت
خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه ۱۶ مىفرماید «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۹ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه،الهیات،معارف |
توضیحات کامل
فلسفه آفرینش جهان خلقت
فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟
خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه ۱۶ مىفرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.و در آیه ۸۵ سوره حجر مىفرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ…»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دوست، جز به حق نیافرید.در خلقت و آفرینش، دو هدف مىتوان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایى و عالى. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) روشن مىشود که هدف متوسط، خلقت براى عبادت و بندگى خداست؛ این مطلب در همه پدیدههاى عالم سارى و جارى است. خداوند در آیه ۴۴ سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادى عالم مىفرماید: «… و إن ِمن شىٍإلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولکن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم…»؛ همه موجودات تسبیح خدا مىگویند، اما شما تسبیح آنها را نمىفهمید.
و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه ۵۶ مىفرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن براى بندگى است.بنابراین از دیدگاه وحى، همه هستى تسبیح گوى ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.۱اما هدف عالى و غایى، وصول به مبدأ نور هستى است. یعنى منتهى الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلى رَبِّکَ المُنْتهى»؛۲ انتهاى سیر انسان به سوى پروردگار است.
کلمات کلیدی:
توحید افعالی
جهان خلقت
جهان شناسی
حق مداری جهان
فهرست مطالب
فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟ ۱
جهان شناسی ۶
جهان شناسی دینی و علمی : ۷
غیبت وشهادت : ۸
حق مداری جهان : ۹
هدف مندی آفرینش : ۱۰
شعور باطنی و تسبیج عمومی: ۱۱
توحید افعالی : ۱۴
طبیعت : ۱۴
آفرینش جهان طبیعت: ۱۵
از 1) آسمان و زمین : ۱۵
اجرام آسمانی : ۱۶
پدیده های زمینی : ۱۶
۴) جانوران و گیاهان : ۱۷
منابع و مآخذ: ۱۹
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت