فلسفه مرگ دراسلام
از نظر علوم زیستی و پزشکی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، که حافظ حیات او میباشدپدیده مرگ موضوعی است که میتوان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفتوگو کرد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۳ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | فقه،الهیات،معارف |
توضیحات کامل
فلسفه مرگ دراسلام
مقدمه
از نظر علوم زیستی و پزشکی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، که حافظ حیات او میباشد.پدیده مرگ موضوعی است که میتوان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفتوگو کرد. از نظر علوم زیستی و پزشکی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، که حافظ حیات او میباشد.نفس گرچه همراه با تکوّن بدن موجود میشود و باصطلاح «جسمانیه الحدوث» است ولی بمحض قوام گرفتن، عهده دار حفظ و رشد و تکامل بدن میگردد. بنظر ملاصدرا، برخلاف تصور برخی، بدن تابع نفس است نه نفس تابع بدن. اما نفس ناچار است تا رسیدن به کمال خود با بدن همراهی کند. رشد بدن متوقف میشود ولی رشد و کمال نفس ادامه دارد و بالاتر از آن، هر چه به کمال نفس افزوده شود بر پیری و ضعف و نقص بدن افزوده میگردد تا آنجا که نفس قید تن را رها نموده و آزاد میشود و بدن را بصورت مرده ای باقی میگذارد.
پدیده مرگ موضوعی است که میتوان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفتگو کرد. از نظر علوم زیستی و پزشکی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، که حافظ حیات او میباشد.این دیدگاه به بدن فقط از لحاظ ساختار جسمانی و بعبارت دیگر از نقطه نظر مادی و از منظر حواس خمسه مینگرد و علایم مرگ را توقف فعالیت مغز و قلب و اندامها و از بین رفتن حرارت جسم میداند و معمولاً به خروج چیزی بنام روح یا نفس اشاره نمیکند.اما از نظر فلسفه، مرگ عبارتست از جدا شدن دائمی روح یا نفس که بطور طبیعی و بسبب درهم ریختن نظم طبیعی بدن و نارسائی آن ایجاد شود. فلاسفه، مرگ و خروج روح یا نفس را از بدن به کسی تشبیه میکنند که خانه اش خراب شده و ناگزیر است آنرا ترک کند و به جائی دیگر پناهنده شود.
کلمات کلیدی:
مرگ
جسمانیه الحدوث
جدا شدن دائمی روح
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت